Gå til innhold

Dårlige tider for VIA og SiS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel sånn at de tjener penger, men ikkje tjener like mye som de har lyst til. Altså tjener mindre enn budsjettert.

 

Sånn er det i mange store firmaer f. eks banker og andre forrentningsideer. De går ut med at de er flere 100 millioner i underskudd, men i realiteten er at de bare er flere 100 millioner i underskudd i forhold til budsjett. Kanskje noen overvurderer seg selv?

Lenke til kommentar
Via har en hal haug med entusiastprodukter, men ikke den "vanlige" typen entusiaster. De sikter seg inn på nisjemarkeder noe som medfører at det blir småvenskelig for dem å slege særlig mye. SiS har jeg ikke stifta bekjentskap med.

Vanlige typer entusiaster.. Har aldri sett et HK med hverken SiS eller VIA på, men nå har jeg aldri lett etter heller da.

Lenke til kommentar

Er masse hk med via og sis chipsett på markedet. Se feks. på Asrock sine hk, de har flere. Mange av Via sine chipsett mangler dessverre moderne funksjoner som de fleste forbrukere er blitt vant til å forvente å se idag. Kan nevne Mange sataporter, gigabit lan og gode overklokkingsmuligheter. Hadde selv et ASRock 775Dual-VSTA. Dette hket hadde jeg i en overgangsperiode jeg ventet på et Dfi 775 hk. Asrock kortet var det ikke noe spesiellt i veien med, det var billig(under 500kr), hadde både ddr og ddr2 støtte, både pcie(dog 4x) og agp 8x port. Hadde også et av de første hdmi lydkortene. Var 2 sata porter som støttet raid 1 og 0.

 

Ytelsen var ikke top notch, men helt ok, det støttet på det tidspunktet alle 775 cpuer, å det kunne være en grei oppgraderingsvei om man ikke spiller så mye å mest ville ha en core 2 cpu men hadde ddr ram og agp skjermkort før før av.

 

Største minuset var at det ikke klokket noe bra, 300fsb var vel nærmest maks.

Lenke til kommentar
Via har en hal haug med entusiastprodukter, men ikke den "vanlige" typen entusiaster. De sikter seg inn på nisjemarkeder noe som medfører at det blir småvenskelig for dem å slege særlig mye. SiS har jeg ikke stifta bekjentskap med.

Vanlige typer entusiaster.. Har aldri sett et HK med hverken SiS eller VIA på, men nå har jeg aldri lett etter heller da.

 

Nei, de har ikke produkter for de som bare er ute etter god ytelse for penga. Men VIA har noen små søte hovedkort i formater på 17x17 cm, 12x12cm og 10x7cm som er pouplære blant casemoddere og sånt. Formfaktorene heter Mini-ITX, Nano-ITX og Pico-ITX.

 

SiS må jeg imidlertid innrømme at jeg ikke har hatt noen befattning med på lenge. Eller egentlig ikke i det hele tatt.

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Via hadde bare en "periode" med dårlige brikkesett. dette lider de under enda. jeg har hatt flere VIA-brikkesett de siste 7-8 årene, og vært fornøyd. spesielt når K8 var ny hadde de noen gode brikkesett...

 

SiS hadde jeg, men var ikke spesielt fornøyd. utrolig kresen på alt som hadde med ram å gjøre. hadde sis til en P4 2.53, og en AthlonXP 1700+. begge var kresne på ram.

 

nvidias brikkesett har jeg suverent vært mest fornøyd med. nforce4 funka ikke med maxtor-disker, men utover det har disse alltid vært stabile på tunge oppgaver som for eks. rendring i opptil 30 timer ol.

Lenke til kommentar
Korleis er stabiliteten på SiS og VIA chipsene idag? Er jo mange billige hovudkort med dei chipsene, men stabilitet er faktor nummer 1 hos meg, og gjerne greie overklokkingskunnskaper også.

 

Har et AsRock 4Core-Dual VSTA som bruker PT880 Ultra-brikkesettet, og kan ikke si at det er ustabilt på noen måte. Kjører en overklokket Celeron 440 (2 GHz klokket til 3 GHz) på det og har ikke opplevd kræsjing eller låsing med det. Synes det er et greit budsjettkort, bare synd med 1 stk. PCIe x4-slot, er forsåvidt ikke noe problem, meningen med kjøpet var å kunne bruke mitt gamle Radeon X1950 Pro AGP-kort med det. Der er det ingen flaskehalser heldigvis.

Lenke til kommentar

Har både gode og dårlige erfaringer med VIA. dessverre er det flere dårlige erfaringer enn gode.

Mini-itx med kt133 chipsett - dette er kjent for å ha problemer. Rebooter under mye netload feks.

Socket A kort med KT400 (MSI kt4 ultra)- Dette var UTROLIG stabilt og har bare godord om dette

kt600 - husker ikke modellnavn, men dette virket tregere enn kt400 kortet. Hadde noen random reboots som kanskje kan spores til chipsett.

Shuttle SK22G VIA K8M890 - Låser seg til tider, vil ikke alltid skru seg av skikkelig.

 

SIS har jeg ikke hatt siden min p166, og det begynner å bli en stund siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...