Gå til innhold

Google utfordrer Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja faktisk. Særlig når det er snakk om et nettverk med en åpen politikk som på sikt kan inkludere mange typer sosialt-nettverk-klienter. Slikt blir det mer samlende løsninger som passer for alle uten at det stikkes kjepper i hjulene for konkurrerende varianter skal få delta i informasjonsutvekslinga.

 

Hele Internett er basert på fri utveksling av informasjon. Tenk om det hadde vært leverandøreid og kun de som benyttet en bestemt leverandør fikk bruke det. Da hadde det vært en flopp. Facebook er en lukket sak som det i langt mindre grad kan utvikles varianter og løsninger for. Plugins i form av "applications" er en veldig begrenset utvidelsesmulighet i forhold til det Google legger opp til. Et sosialt nettverk med frie tøyler (GPL eller lignende) til utviklerne vil på mange måter ta sosiale nettverk opp til et nytt utviklingsmessig nivå.

 

På sikt ser jeg for meg at Facebook blir overflødig og stadig vekk mister kunder til fordel for den nye og åpne nettverksstrukturen. Omtrent slik facebook har spist markedsandeler av f.eks nettby, bare at utviklingen vil gå raskere på grunn av den åpne strukturen. Dvs. at vi vil se et hav av varianter. Bare for å kalle det noe: "Nettbok" og "Ansiktsby" og "Skolevennenett". Disse tre eksempel-løsningene kan ha den samme databasen i bunnen. Altså at den samme vennelista går igjen i alle de tre eksempel-løsningene. I dag må man jo ha hver sin konto på spray, nettby, facebook, myspace og hva nå alle disse tjenestene heter. I framtida trenger man bare en konto og får tilgang til den og vennenettet gjennom mange ulike tjenester.

 

Derfor synes jeg det er genialt av google å satse på en åpen løsning og kaller det for å ta sosiale nettverk til et nytt og høyere nivå.

Lenke til kommentar

Simen: OpenSocial vil etter det jeg har fått med meg ikke gjøre det noe lettere å bytte til et annet sosialt nettverk (i hvert fall ikke enda). Det er kun en API for å kunne utvikle utvikle webtjenester/-programvare for alle sosiale nettverk, og ikke individuelt for hver plattform. Det gjør også at det er mer sannsynlig at Facebook også vil implementere det.

Lenke til kommentar
Mener du at det ikke blir mulig å samkjøre databasene selv med OpenSocial?

Ikke enda nei.

OpenSocial-applikasjoner vil etter det jeg har skjønt kun kunne hente ut informasjon og kjøre funksjoner knyttet til profilinformasjonen til brukeren, hans/hennes venner og aktivitetsstrømmer. Det er app-ene selv om tar vare på dataene de trenger, og det finnes så vidt jeg vet ingen ikke noen API for å få ut informasjon fra app-ene eller dele data mellom applikasjonene.

 

Så hvis du ønsker å bruke Nettby istedenfor Facebook og vennene dine fortsatt bruker Facebook må du fortsatt legge til applikasjonene til Facebook, og det er fortsatt Facebook som tar vare på informasjonen. Så i praksis vil det ikke være så veldig mye mer valgfrihet.

 

I tillegg vil det kun kunne skje hvis Facebook faktisk velger å støtte OpenSocial med sine egne applikasjoner, noe jeg tror er lite trolig vil skje med det første. De store aktørene vil nok fortsatt lage applikasjoner som kun kan brukes av deres egne medlemmer for å prøve å trekke nye og holde på dem de allerede har.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...