Gå til innhold

Apple nekter å ta kontant betaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er liksom ikke sånn at de som kjøper for å selge videre ikke kan betale med kort?

Og hvordan klarer Apple å ha kontroll på hvor mange telefoner man har kjøpt?

Det ville for såvidt vært likt dem å kreve inn masse personoplysninger og tilatelse til å overvåke deg døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Her har dere ikke forstått særlig mye...

 

1. Betaling med kort sikrer Apple navnet på den som handler, der kontant betaling er anonymt.

 

2. Når Apple selger en iPhone til $x99 eller for den saks skyld en iPod Touch til NOK 2499, så tjener de ikke penger. Det de tjener penger på, er at folk ringer med iPhone og kjøper musikk i den nå trådløse iTunes Music Store. Selvfølgelig vil Apple da gjøre sitt for å sørge for at de faktisk får disse inntektene.

 

Hvis man ikke liker at Apple vil tjene penger på produktene sine, så kan man bare la være å kjøpe dem. Enkelt og greit.

 

-snubbel

Lenke til kommentar
2. Når Apple selger en iPhone til $x99 eller for den saks skyld en iPod Touch til NOK 2499, så tjener de ikke penger. Det de tjener penger på, er at folk ringer med iPhone og kjøper musikk i den nå trådløse iTunes Music Store. Selvfølgelig vil Apple da gjøre sitt for å sørge for at de faktisk får disse inntektene.

 

Så du mener at apple kun tjener pengene sine på salg av ipod touch ved salg i itunes?

 

Synes jeg var en litt drøy påstand...

 

Andre bedrifter da som selger mp3 spillere med mange av de samme komponentene kanskje enda billigere. Selger de da med tap?

Lenke til kommentar

Merkelig hvor fornærmet enkelte blir når selskaper og bedrifter forsøker å tjene penger. Det er tross alt det som får ting til å gå rundt og utviklingen til å gå videre. Prisen på komponenter i iPhone og iPod Touch ligger nok lavere en salgssummen, men jeg tipper Apple har brukt en betydelig sum på utvikling, som de ennå ikke har fått dekket inn. Dessuten har de vel ambisjoner om å tjene store penger istedenfor småpenger på telefonen/spilleren. Ikke noe galt med det. Ønsker man ikke at de skal stikke av med surt tjente slanter, får man la være å kjøpe, som snubbel sier. Det er tross alt ingen menneskerett å få kjøpe det man vil til den prisen man ønsker.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Det du sier, Snubbel, om at Apple ikke tjener penger direkte på salget av iPhone er nok helt feil. Når iPhone var ny leste jeg en artikkel angående inntjening per enhet, og iPhone tjener langt mer per telefon enn vanlig, pluss abbonementsinntektene. Har ikke link, men kan ty til googling om veldig ønsket.

 

Det til tross, skjønner ikke hvorfor folk sutrer over det her. Det er ikke noe problem for folk med hvite penger og gode intensjoner, kun for de som vil tjene penger på Apples bekostning.

 

Jeg er helt enig i at iPhone gir lite for penga og har en kjip lås, men når de kan tjene masse på sine vilkår, og fortsatt ha en drøss kunder, fortjener de nå heller litt skryt for å klare det. Jeg forstår absolutt at de vil ha hver eneste krone ut av iPhone, det fortjener de også.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Merkelig hvor fornærmet enkelte blir når selskaper og bedrifter forsøker å tjene penger. Det er tross alt det som får ting til å gå rundt og utviklingen til å gå videre. Prisen på komponenter i iPhone og iPod Touch ligger nok lavere en salgssummen, men jeg tipper Apple har brukt en betydelig sum på utvikling, som de ennå ikke har fått dekket inn. Dessuten har de vel ambisjoner om å tjene store penger istedenfor småpenger på telefonen/spilleren. Ikke noe galt med det. Ønsker man ikke at de skal stikke av med surt tjente slanter, får man la være å kjøpe, som snubbel sier. Det er tross alt ingen menneskerett å få kjøpe det man vil til den prisen man ønsker.

 

Det er ingen menneskerett å tjene penger på akkurat den måten du vil heller. Folk har ikke problemer med at apple tjener penger, men måten de gjør det på. Ellers er det el foreløpig ingen som har indikert at de er ute etter andre måter å straffe apple på, for det de oppfatter som latterligheter, en å ikke kjøpe produktet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Til dere som arresterte meg på min påstand om at Apple ikke tjener penger på å selge iPhone og iPod Touch, så må jeg jo si at dere fremdeles ikke tar poenget. Selvfølgelig går de i pluss i forhold til produksjonskostnader. Men det er flere ting med her. For det første har Apple brukt mye penger på utvikling, og i motsetning til enkelte andre så er dette genuin utvikling - ikke bare ripoff av andres produkter.

 

Argumentet om at "man ikke liker måten Apple tjener penger på" er jo forsåvidt greit, men da burde man være akkurat like sint på operatørlåsing og subsidiering av telefoner fra NetCom og Telenor. For ikke å snakke om "Chess-telefonen", som man kun får kjøpt med Chess. Hvorfor blir det ingen skandaleoverskrifter av det?!?

 

Nei, jeg ser ikke noe galt i at Apple ønsker å sørge for å beholde operatørlåsen på telefonene som selges til subsidiert pris. At det bør gå an å kjøpe iPhone ulåst, det er en annen diskusjon...

 

-snubbel

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

Det å sammenligne Apples og Telenors operatørlås er ikke helt heldig, da Telenor og NetCom lar deg låse opp telefonen etter ett år eller mot et gebyr før året er gått, mens Apples telefon i prinsippet er låst for evig og alltid! Det er en vesentlig forskjell.

 

Chess sin telefon begynner å nærme seg det generelle amerikanske markedet, og det er noe jeg ser på med gru. Forskjellen her er bare at produsenten av Chess X-1 ikke krever Chess for penger per minutt telefonen brukes.

 

Det som er nytt med iPhone er stort sett operativsystemet, pluss at de har en skjerm som bedre enn det andre produsenter har brukt i sine telefoner.

 

Hva apple tjener på sitt telefonsalg, vet jeg ikke annet enn at alt annet de har laget av mp3-spillere er at de har vært solgt for MYE mer enn delene kostet, og da er ikke Apples innkjøpsavtaler tatt med i regningen, men en pris for delene for et lite kjøp.

Link kan jeg sikkert skaffe om ønskelig.

Lenke til kommentar
Det jeg stusser mest over er at de ikke tar imot kontanter. Kontanter er såvidt jeg vet fortsatt et lovlig betalingsmiddel, så skjønner ikke hvordan dem kan ha loven på sin side når dem nekter å ta imot kontant betaling.

Tror ikke det er ulovlig å ikke ta imot kontanter, siden det vil være på samme måte som et sted som ikke tar kort.

Lenke til kommentar
Når Apple selger en iPhone til $x99 eller for den saks skyld en iPod Touch til NOK 2499, så tjener de ikke penger.
feil:
iSuppli has already assessed the Apple iPhone’s production costs (assembling included) – they don’t exceed 265 USD, so by selling the phone for 399 USD (no taxes) the maker will never lose money with this solution.

hentet fra: "Apple iPhone – apocalypse today or business strategies" http://www.mobile-review.com/articles/2007...issnes-en.shtml

Lenke til kommentar
Det jeg stusser mest over er at de ikke tar imot kontanter. Kontanter er såvidt jeg vet fortsatt et lovlig betalingsmiddel, så skjønner ikke hvordan dem kan ha loven på sin side når dem nekter å ta imot kontant betaling.

My thoughts exactly. Hvis jeg endelig hadde spart opp nok penger til å kjøpe iPhone og hadde kommet i butikken med sparepengene mine og blitt nektet å kjøpe den, bare fordi jeg ikke hadde bankkort, da ville jeg blitt potte sur og kjøpt en PS3 i stedet. Det er ikke det at de tjener penger jeg blir provosert av, eller at de subsidierer telefonen sin eller har en litt pussig finansieringsmodell, men det faktum at "my precious"-fanatismen deres faktisk går så langt som å påvirke måten jeg kjøper telefonen på i praksis . Det blir liksom som om iPhone er noe helt spesielt, som Steve Jobs helst ville at folk skulle sende inn søknad for å få lov til å kjøpe.

 

Jeg fatter ikke at de ikke kan gjøre som alle andre produsenter. Selg én versjon av telefonen ulåst og usubsidiert, dermed dyr og fri for bundla programmer, på godt og vondt. Eller man kan kjøpe den med binding, og få et ferdig oppsett fra operatøren. Her kan de da legge inn alle de sære programmene de vil ha inn som må kommunisere med operatøren på en spesiell måte for å fungere riktig. Det blir akkurat som f.eks. Entry hos Telenor. Da får man jo bare et eget punkt i menyen som er operatørens område. Hvorfor klarer ikke Apple å lage noe slikt?

 

På meg virker det ikke som om Apple har lyst til å selge denne telefonen. Det er liksom bare et statussymbol. De gjør jo ikke akkurat så mye for å komme kundene i møte... :no:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...