Gå til innhold

Programtips: EasyBCD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja du må ha windows Vista. Jeg startet opp i Windows XP, og hadde forsåvidt Vista installert på en annen partisjon, men den var ikke knyttet til noen boot-loader. Da jeg kjørte EasyBCD i XP så krevde den å få kopiere filer fra partisjonen hvor Vista var plassert.

 

Dette programmet legger ikke inn sin egen boot-loader, men endrer på Vista sin. Litt rar løsningen alt i alt kanskje.

Lenke til kommentar

dette er vel bare et program som tilbyr stort sett akkurat det samme som man kan gjøre med Vista sin bootloader? Greit nok, tipper EasyBCD er mer brukervennlig enn Vistas bootloader, men jeg ser ikke nytteverdien. En alternativ bootloader som takler Vista, XP, OSX, ulike linux-distroer m.m. ville derimot vært kjekt :) Men til det har man kanksje GRUB?

Lenke til kommentar
dette er vel bare et program som tilbyr stort sett akkurat det samme som man kan gjøre med Vista sin bootloader? Greit nok, tipper EasyBCD er mer brukervennlig enn Vistas bootloader, men jeg ser ikke nytteverdien. En alternativ bootloader som takler Vista, XP, OSX, ulike linux-distroer m.m. ville derimot vært kjekt :) Men til det har man kanksje GRUB?

Kommer litt ann på hva du mener her...

 

Sånn direkte så fant jeg ingen muligheter for å endre stort på Vista sin bootloader inne i Vista, foruten om noen småting som countdown og lignende. Dette programmet gjørt at du kan endre, slette, og legge til forskjellige OS i bootloaderen, det inkluderer XP, Linux, OSX, you name it. Selve programmet krever windows for å kjøre, og at du har Vista installert for å bruke boot-loaderen, men hvis du har det så fungerer det utmerket.

Lenke til kommentar
Win2k og XP sin bootloader kunne også starte linux m.fl. Ikke akkurat brukervennlig, men det gikk. :)
Heh, når jeg tenker meg om, så hadde jeg faktisk ingen god grunn til å anta at det ikke går :).

 

Hei: eg har xp og windows 2003 familie server. Kan eg sletta windows familie på PC-en uten at eg øydeleger windows xp?
Ja, men dette er ikke en support-tråd eller -del av forumet.
Lenke til kommentar
Hei: eg har xp og windows 2003 familie server. Kan eg sletta windows familie på PC-en uten at eg øydeleger windows xp?

 

Det skal ikke være noe problem. Regner med du har brukt 2 forskjellige partisjoner for å kjøre disse 2. Hvis maskinen booter fra xp så er det bare å fjerne 2003 serveren fra boot.ini. om den har 2003 som primær partisjon må du skrive ny bootsector til xp disken. slett da 2003 serveren og boot på en xp cd. gå inn i recovery console og skriv fixboot og fixmbr.

Lenke til kommentar
Bruker bare BIOS bootpriority jeg, men det krever riktig nok at du har hvert av OSene på hver sin harddisk.

Litt tungvindt kanskje...

 

Du kan fremdeles legge de inn i Vistas BCD store.(selv om de er frittstående bootbare OS på ulike disker)

Har gjort dette selv slik at jeg slipper BIOS bootpri valget under oppstart.

Det er enkelt med EasyBCD.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...