Gå til innhold

Windows på XO-maskiner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppløsningen på disse XO-PCene er jo mye bedre enn på Asus Eee. Dermed ser jeg mye mer verdi i disse umiddelbart selv om flere av de andre spesifikasjonene er dårligere. (mengde ram og flash)

 

Når det gjelder MS sitt initiativ her så liker jeg det ikke. Selv om de gir den spesielle XP-versjonen fra seg gratis så er det snakk om å gjøre folk i fattige land avhengige av proprietær programvare slik at de kan tappe disse fattige menneskene for penger i framtida. Ikke nødvendigvis Linux men generelt åpen kildekode OS mener jeg er det eneste politisk korrekte valget for slike PCer.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Simen1. Jeg har ikke helt sansen for dette, men jeg regner ikke med at maskinen vil bli levert med noe annet en GNU/Linux, det var vel det som var planen, at de skulle leveres med en egen distro.

 

Men at microsoft prøver seg, det er for meg ingen overraskelse...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

Konkurranse er da ikke en god ting, heller ikke innen dette.

Dere glemmer også at Windows er og blir en akseptert standard (selv om den er negativ), selv i uland. Hjelper fint lite med opplæring i Linux når Windows-opplæringa mangler når barna skal ut i jobb hvor de må bruke Windows med Office.

 

Jeg ser heller at barna får opplæring i både Windows og Linux.

 

Men vil denne utgaven funke på vanlige maskiner?

Lenke til kommentar

Siden Windows er en akseptert standard som du sier, så vil det jo kanskje være gunstig å endre på dette, spesielt i fattige land. Deler oppfatningen til Simen1.

 

Windows har vel heller aldri vært det ønskede OSet på denne platformen, Linux har vært førstevalget fra dag 1, og ser også ut til å fungere etter planen. Men det er jo ikke første gangen MS setter igang et tapsprosjekt for å prøve å feie en konkurrent av banen.

Lenke til kommentar

Windows er ikke en akseptert standard i U-land. Klart den brukes i større virksomheter, og i det offentlige. Men generelt sett er "IT-penetreringen" så ekstrem lav at man ikke kan snakke som noe som standard.

 

Ellers er MS nødt til å lage en XP versjon for OLPC og tilsvarende utstyr. Dersom de ikke gjør det, vil MS sin markedsandel trolig rase fra 85 %+ til godt under 50 % de neste 5 - 10 årene. Og det er ikke bare markedsandeler i U-land som står på spill. Vil Linux/andre OS-er dominerende de såkalte "emerging" markeder vil dette medføre at spillprodusenter, annen software vil i langt større grad tilpasse seg Linux/andre OS, noe som kan få store konsekvenser for markedsandeler også i Vesten.

 

Men personlig så håper jeg aktørene rundt OLPC etc, holder MS så langt borte som mulig. Rett og slett fordi det vil være til stor gagn for oss også at MS sin markedsdominanse får et skikkelig skudd for baugen. En markedsandel internasjonalt på 50 - 60 % for MS, det er en drømmesituasjon når det gjelder økt konkurranse og langt bedre utvikling.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg må også si meg enig med flere andre her; dette er ikke positivt for noen andre enn Microsoft. Det eneste lyspunktet man kan skimte er at dette kan tyde på at Microsoft anser OLPC som en svært viktig plattform og som en utrolig stor utfordrer og konkurrent i årene som kommer. Hvis Microsoft hadde sittet på hendene og avfeid OLPC tror jeg de ville blitt irrelevante i utviklingslandene rimelig kjapt. Derfor kan jeg forstå at Microsoft gjør dette, men jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar

Her resirkulerer MS et 6 år gammelt OS, sannsynligvis ved å kutte det ned her og der sånn at det skal passe de nøkterne spesifikasjonene til XO-maskinene. Jeg vil ikke akkurat si at det er å gå i riktig retning med hensyn til konkurranse og utvikling. Hadde heller Xandros fått litt mer "vekt" på sin side av konkurransesituasjonen mellom MS og resten så er jeg sikker på at det hadde ført til både raskere og sunnere utvikling av både OS og programmer.

 

Som Bolson sier: Det hadde vært positivt for utvikling og markedet om MS hadde fått et skudd for baugen og fått en markedsandel på verdensbasis på 50-60%.

Lenke til kommentar

Planen har hele tiden vært at XO skal få et ordentlig OS med et ordentlig utvalg programmer fra starten av. I stedet for å komme med ubegrunnede påstander om hva som er ordentlig kan du heller fortelle hvilke egenskaper du mener vil gjøre en redusert Windows XP bedre enn Xandros på XO-maskinene. Hva mener du gjør en redusert Windows XP så bra at det verd å ofre åpenhet og frihet for å få det inn? For ikke å snakke om det politiske og moralske aspektet. Er det bra å legge til rette for at ett av verdens rikeste selskap skal få tappe fremtidige penger fra fattige folk i U-land?

Lenke til kommentar
Er nå vel bra at dei får seg eit ordentlig OS fra starten av vel, og ikkjd et linux greiene som det ser ut som at dei får nå!

Stå på Microsoft!

 

Det er fint å kunne noe før man uttaler seg. En nedstrippet versjon av XP vil jeg tippe gagner brukerene av disse PC-ene dårlig. Og hva vil gjøre XP "Light" til et mer ordentlig OS enn Linux-distroen som brukes, tror du?

Lenke til kommentar

Den motstanden enkelte legger for dagen mot MS begynner å bli så latterlig at det er til å få mark av. Enkelte klarer ikke se forbi blodtåka og tar alt MS gjør til inntekt for deres tro på at Bill Gates kun er ute etter verdensherredømme på alle fronter. Det må være godt å være så mistroisk at man kan male fanden på veggen ved en hver anledning. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...