Gå til innhold

SanDisk saksøker 25 konkurrenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den lista virket jo ganske omfattende. Kanskje det hadde blitt en kortere liste om man listet opp hvilke selskaper som ikke saksøkes. :p

 

Jeg regner med at Sandisk har fått betalt en rettferdig mengde royalties allerede for den mengden utvikling og satsing de gjorde i sin tid. Patentsystemet har etter min mening blitt litt overmodent for utviklingshastigheten i mange bransjer i dag. I mange tilfeller ender det faktisk opp med å virke stikk motsatt av sin opprinnelige hensikt: fremme forskning og utvikling til det beste for verdens borgere. Tiden er etter min mening moden for å en større endring av hele patentsystemet.

 

Jeg kommenterte ett forslag til nytt patentsystem i en annen tråd for en ukes tid siden:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For alle som liker prinsippet om åpenhet for å få forskning og utvikling til å gå mest mulig hindringsfritt fremover. NRK P2 hadde et innslag i programmet Verdt å vite. Last ned programmet fra NRK og hør på sendingen fra 0:50 til 8:00. Det handler om at patenter hindrer medisinsk utvikling og at man burde ha noe a la GPL innen forskning og utvikling på områder utenfor programvare også.
Lenke til kommentar

Jeg saksøker hele hw.no forumet for at de bruker "øyene til å lese teksten."

Så saksøker jeg hele Norge for å puste "på samme måte" som meg.

Og hele kloden for at "hjertet deres" slå samme måte som mitt.

 

 

Unntaket, er at dere/alle betale lisensavgift til meg. 1kr per dag... :D

 

Your have been warned....

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg saksøker hele hw.no forumet for at de bruker "øyene til å lese teksten."

Så saksøker jeg hele Norge for å puste "på samme måte" som meg.

Og hele kloden for at "hjertet deres" slå samme måte som mitt.

 

 

Unntaket, er at dere/alle betale lisensavgift til meg. 1kr per dag... :D

 

Your have been warned....

 

Spiller ingen rolle så lenge jeg har patent på celledeling. Samtlige skal betale meg 1 krone per celledeling. Dere skal få rabatt på økt celledeling som følge av sterke kjønnsdrifter. Jeg er ikke urimelig heller.

Lenke til kommentar

enkelte ting er det bare helt urimelig å ta patent på.

bare tanken på å ta patent på en av disse er grunlag for å bli saksøkt.

 

som eksemplet ovenfor:

hvis noen vil ha lisens fra meg på celledeling fordi jeg lever så er ideen ( i prinsippet) nok til en anmeldelse.

 

hvilket grunnlag har scandisk for disse saksøkingene ?

Lenke til kommentar

Elg: Det er akkurat sånne patenter som eksemplet med celledeling som tas innen medisinsk industri nå for tida. Hør på de 7 minuttene fra P2-programmet "Verdt å vite" som jeg linket lengre opp i tråden her.

 

Når det gjelder Sandisk så tror jeg faktisk de har patentene de hevder. Men man kan jo spørre seg om det er moralsk riktig av de å svekke sunn konkurranse og om de ikke har fått rettferdig betalt allerede.

Lenke til kommentar

jeg pleier å høre på det programmet , men har ikke hatt tid til de to siste programmene.

 

nå siktet jeg egentlig til at ett eller firma tar patent på meg som person ( jeg eller neon må betale en personlig lisens før jeg kan bli behandlet hvis jeg er syk) .

i en slik sammenhang burde alle personene i verden søke patent på seg selv.

 

det forskerne ønsker er patent på behandlings metoder for sykdom.

Lenke til kommentar
det forskerne ønsker er patent på behandlings metoder for sykdom.

Det er dessverre ikke sånn. Last ned det aktuelle programmet herfra og hør fra 0:50 til 8:00. Hele organismer patenteres en etter en. Denne jord-bakterien som ble patentert er jo bare ett av skrekkeksemplene. Patentering av alle genene til en organisme og 10 ganger flere genomer i den samme organismen er andre eksempler. Livets oppskrift, genene, patenteres altså i tilfelle de eller noen andre noen gang skulle få bruk for det. Da kan de enten ta det i bruk selv eller saksøke de som gjorde det.

Lenke til kommentar

de får kanskje lov til å ta patent på noen gener men et enkelt firma får sansunligvis ikke lov til å ta patent på alle genene.

slike patenter vil få strenge restriksjoner

en person skal ikke dø fordi et firma krever betaling ( lisens) for han får lov til å behandle personen

 

 

det var et program der temaet ble tatt opp men de ble nektet foreløvig å kunne tjene penger på et enkelt liv.

 

dette blir som om IBM skulle patentere alle datamaskiner for så kreve lisens av alle produsentene , eller Ford og Daimler skulle kreve lisens for alle kjørerøyer i verden

 

 

når var de denne sendingen ble sendt

Lenke til kommentar
Enda et bevis på at det er kapitalismen som råder.

 

Ja, hadde det vært kommunismen, så hadde du ikke hatt verken PC eller digitalt kamera. Samt at du hadde bodd i en liten 2roms rønne av en leilighet, i lag med hele slekta di.. :hmm:

 

Hvis vi ikke hadde hatt muligheten til å ta patent, så ville det vel ramme forskningen, ville det ikke ?

 

Hvis alle kopierte, hvem skulle så skape?

Lenke til kommentar

det rare er at uten patent så blir det kanskje brukt lite penger på forskingen og utvikligen hadde gått tregt .

med patent sa kan det i enkelte tilfeller også ramme utvikligen. hvis ma ikke har råd til å kjøpe seg retigheter .

 

og enkelte produkter som er litt forskjellig fra originalen blir stoppet fordi de er for lik originalen

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke hadde hatt muligheten til å ta patent, så ville det vel ramme forskningen, ville det ikke ?

Det er diskutabelt. Dagens patentordning både virker og virker mot sin hensikt på en gang. Den både fremmer og hindrer forskning. Jeg skal ikke si for sikkert om de to faktorene er like store eller om det fremmes enn det hindres eller omvendt, men dagens patentsystem har i hvert fall store svakheter og bør erstattes av noe bedre.

 

Hvis alle kopierte, hvem skulle så skape?

De som har genuin interesse for å skape og ikke de gjør det som et nødvendig onde for å tjene penger. Bare for å illustrere: Carl Michael Bellman hadde en genuin interesse for å lage musikk og underholde samme hvor dårlig han tjente på det. Britney Spears og industrien hun har i ryggen har kun interesse av å tjene penger. God forskning og utvikling kommer som regel av interesse og ikke av pengejag. Selv om penger godt kan hjelpe de interesserte i å få utført sine livsverk. Antoni Gaudi er et eksempel på et geni som gjorde ting fordi han var genuint interessert og ikke fordi han tjente penger på det. Pengestøtten han fikk fra mektige bekjente var bare et hjelpemiddel på vei mot realiseringen av hans største drømmer.

Lenke til kommentar
Hvis vi ikke hadde hatt muligheten til å ta patent, så ville det vel ramme forskningen, ville det ikke ?

Det er diskutabelt. Dagens patentordning både virker og virker mot sin hensikt på en gang. Den både fremmer og hindrer forskning. Jeg skal ikke si for sikkert om de to faktorene er like store eller om det fremmes enn det hindres eller omvendt, men dagens patentsystem har i hvert fall store svakheter og bør erstattes av noe bedre.

 

Hvis alle kopierte, hvem skulle så skape?

De som har genuin interesse for å skape og ikke de gjør det som et nødvendig onde for å tjene penger. Bare for å illustrere: Carl Michael Bellman hadde en genuin interesse for å lage musikk og underholde samme hvor dårlig han tjente på det. Britney Spears og industrien hun har i ryggen har kun interesse av å tjene penger. God forskning og utvikling kommer som regel av interesse og ikke av pengejag. Selv om penger godt kan hjelpe de interesserte i å få utført sine livsverk. Antoni Gaudi er et eksempel på et geni som gjorde ting fordi han var genuint interessert og ikke fordi han tjente penger på det. Pengestøtten han fikk fra mektige bekjente var bare et hjelpemiddel på vei mot realiseringen av hans største drømmer.

 

 

Er delvis enig i det du sier.

Patentsystemet kan utvilsomt forbedres.

 

Dog undervurderer du kapitalens betydning for forskningen. De fleste fremskritt innen teknologien i dag hadde ikke blitt gjort, uten muligheten til fortjeneste.

De eksemplene du drar frem, er unntakene, og de er få.....

Fremskrittene innen medisin,IT, bil/fly osv... hadde ikke vært mulig uten markedsøkonomien ..

 

Å påstå noe annet, grenser til det latterlige ... :hmm:

Lenke til kommentar
Har en liten kommentar til "Hvis alle kopiere, Hvem kan skape?"

 

Ta en titt på kineserene, kanskje det største leksjonen er: Idioten, er den som bruker for "mye" hode. Smartingen er den som forbedre der idioten glapp..

 

Litt filosofi her.... :D

 

 

Velger å se på det du skriver som humoristisk.. :D

 

Hva forbedrer kineserne ??? De lager verdens dårligste biler. Leken er full av bly. Kvaliteten er ELENDIG..

Det eneste kineserne tilbyr er billig arbeidskraft.. Innovativ er fraværende...

 

En lang rekke vestlige fabrikker flytter dessverre til Kina pga den billige arbeidskraften. Her produseres det selvsagt kvalitetsvarer, samtidig som de undergraver vestens økonomi, på lengre sikt.... :nei:

Lenke til kommentar
Har en liten kommentar til "Hvis alle kopiere, Hvem kan skape?"

 

Ta en titt på kineserene, kanskje det største leksjonen er: Idioten, er den som bruker for "mye" hode. Smartingen er den som forbedre der idioten glapp..

 

Litt filosofi her.... :D

 

 

Velger å se på det du skriver som humoristisk.. :D

 

Hva forbedrer kineserne ? De lager verdens dårligste biler. Leken er full av bly. Kvaliteten er ELENDIG..

Det eneste kineserne tilbyr er billig arbeidskraft.. Innovativ er fraværende...

 

En lang rekke vestlige fabrikker flytter dessverre til Kina pga den billige arbeidskraften. Her produseres det selvsagt kvalitetsvarer, samtidig som de undergraver vestens økonomi, på lengre sikt.... :nei:

Et liten hint er at Kineseren er den tredje nasjonen i verden, med avansert romfartsteknologi.

Det er typisk at Ola Nordmann er skyhøy med nesen sin, men, en lite ettertanke er også godt å ha... :D

 

Å klage på ræva kvaliteten i Kina, er som å klage på at himmelen er blå.. Er Norge misfornøyd? Lag noe selv da.. (like "we" can)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...