Gå til innhold

Gimp 2.4 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvordan man kan annsè Gimp som en utfordrer til photoshop. Det er jo to forskjellige ligaer.
Jeg er uenig. Du kan gjerne begrunne litt bedre

 

Beste grunnen til att det er en utfordrer er vel att det er gratis. Photoshop koster jo noen kroner. Jeg tar gjerne en gratis Lada istedenfor å kjøpe/stjele en porsche :p

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan man kan annsè Gimp som en utfordrer til photoshop. Det er jo to forskjellige ligaer.
Jeg er uenig. Du kan gjerne begrunne litt bedre

 

Beste grunnen til att det er en utfordrer er vel att det er gratis. Photoshop koster jo noen kroner. Jeg tar gjerne en gratis Lada istedenfor å kjøpe/stjele en porsche :p

Hvis du kan kopiere Porschen til en som allerede har en, da?

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan man kan annsè Gimp som en utfordrer til photoshop. Det er jo to forskjellige ligaer.
Jeg er uenig. Du kan gjerne begrunne litt bedre

 

Beste grunnen til att det er en utfordrer er vel att det er gratis. Photoshop koster jo noen kroner. Jeg tar gjerne en gratis Lada istedenfor å kjøpe/stjele en porsche :p

Hvis du kan kopiere Porschen til en som allerede har en, da?

 

Daniel :)

da er det piratkopiering, noe som ikke er lov :p

Legg også merke til hvor mange bare her på forumet som har brukt de såkalte noen kronene...

leg merke til at prisen på cs3 norsk utgave er 13596,-

Hvor mange her på forumet her betlat? en av tusen?

 

beste photoshop killeren må vell være gimpshop?

 

Uansett....

Justerbare koster - størrelsen på de ulike typer malerkostene kan nå justeres

ehm... er det bare jeg som alltid har fått til å gjøre dette før?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

VikinGz, problemet er å lære seg Gimp etter å ha brukt Photoshop. Jeg skal ærlig si at jeg synes Gimp virker... vel, gimped. Det er noe med brukergrensesnittet til Gimp jeg finner klønete, så jeg holder meg til Photoshop en god stund til.

Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne en gratis Lada istedenfor å kjøpe/stjele en porsche :p

 

Godt poeng!

 

Tror mange faktisk ønsker å jobbe med et mindre avansert program, som de også faktisk får tak i på lovlig vis.

 

Photoshop er bra, for all del, men det er ikke det eneste der ute. Alle "må" ikke bruker Photoshop, vet man hva man holder på med, får man til bra resultater i alt annet også.

Lenke til kommentar
Jeg tar gjerne en gratis Lada istedenfor å kjøpe/stjele en porsche :p

 

Godt poeng!

 

Tror mange faktisk ønsker å jobbe med et mindre avansert program, som de også faktisk får tak i på lovlig vis.

 

Photoshop er bra, for all del, men det er ikke det eneste der ute. Alle "må" ikke bruker Photoshop, vet man hva man holder på med, får man til bra resultater i alt annet også.

Om "Photoshop Light" er det man er ute etter, synes jeg nå Paint.NET er et mye bedre alternativ.

 

Daniel :)

Lenke til kommentar
VikinGz, problemet er å lære seg Gimp etter å ha brukt Photoshop. Jeg skal ærlig si at jeg synes Gimp virker... vel, gimped. Det er noe med brukergrensesnittet til Gimp jeg finner klønete, så jeg holder meg til Photoshop en god stund til.

jeg syns photoshop er klønete forid jeg valgte veien om gimp istede. Fordi jeg ikke hadde 15 tusen å bruke på ett bildeprogram.

Det er noe helt annet i bruk enn photoshop.

 

Derfor har en gjeng brukere av gimp laget GIMPSHOP

Dette skal være prikt likt photoshop i bruk. Men mangler en del efekter blant annet.

Vill anbefale dette for de som har brukt photoshop. For de som ikke har brukt noe som helst før er gimp veldig enkelt og komme i gang med =)

 

jeg prøvde meg på photoshop (hadde bare brukt vanlig paint før) og jeg slet kraftig med photoshop, også viste en i klassen min gimp. Siden har jeg laget animasjoner og bilder der... lært alt selv, bare fikk linken av han i klassen :)

Lenke til kommentar

Nå håper jeg bare at de skal implementere noe i likhet av "Save for Web and Devices"-funksjonaliteten man finner i Photoshop. Dette er en funksjon jeg bruker bortimot hele tiden nå. Javisst kan man gjøre det manuelt, men denne veiviseren gjør det mye, mye lettere (med blant annet forhåndsvisning av resultatet).

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Kva skal ein med save for web? Du kan jo tune bileta vanvittig mykje med save as funksjonen. Av ein eller anna grunn så blir mine bileter alltid opptil 10 gonger mindre i GIMP enn i Photoshop. Faktisk så er dei fleste PNG bileta eg bruker for web på nokre hundre bytes mens i Photoshop så blir dei på titalls kilobytes!!

 

Eg har begynt å bruke GIMP meir og meir, og per idag så gjør eg alltid siste touch på bileter i GIMP fordi den har meir effektivt lagring. Men Photoshop er betre på nokre små filleting, spessielt layer attributes som oppdateres i realtime samanlikna med GIMP der eg må gjette >_<

Lenke til kommentar

Her er en bok jeg kjøpte for å lære meg GIMP.

 

http://www.apress.com/book/search?searchte...&submit.y=0

 

Den er på over 500 sider og går fra nybegynner till proff bruk. Boken er skrevet for 2.4 og koster 50 $, altså under 300 kroner.

 

Skall vi se. NOK 7,325 for grunnversjonen av Photoshop pluss litteratur for å lære seg å bruke det, eller 300 kroner for å lære seg GIMP. Valget burde ikke være vanskelig for amatørene ihvertfall. ;)

Lenke til kommentar
Greit at Gimp har mange funksjoner, men med en brukervennlighet som en avansert russisk brukerveiledning står jeg over.

 

 

Er nettopp det som er problemet mitt. Har brukt photshop siden versjon 4 og da er det ikke lett å venne seg til Gimp sin måte å ordne layout og menyer på...

 

Ja, det er nettopp DET som er problemet. Ikke nødvendigvis at GIMP er lite brukervennlig.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...