Gå til innhold

AMD i rute med 45 nm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

K10 kom sent, men krympingen til 45nm synes jeg ikke er så veldig sen om de leverer prosessorer med 45nm allerede i starten av 1. halvår 2008. Det betyr at AMD henger mindre etter med 45nm enn det de gjorde med 65nm. AMD ser altså ut til å hente seg inn på krymping. AMD har forsåvidt sagt lenge at intels forsprang på krymping skal minke ved overgangen til 45nm så dette er helt etter planen. Tidligere har de antydet 2. halvår, men nå virker det sikrere og antydes tidlig i 2. halvår. I beste fall kan det hende de kommer allerede 1. juli 2008.

 

jij1984: Prosessorer med 45nm og sokkel AM3 blir sannsynligvis kompatible med både sokkel AM2 og AM2+.

 

post-3851-1193233146_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

To problemer jeg ser for meg. Første er at AMD ikke har vist fungerende 45nm brikker enda. Det er ikke så bra med tanke på volum lansering innen 9 mnd. Det andre er at de, så langt jeg vet, ikke benytter High-k dielectric i transistorene sine, noe som kan medføre at 45nm prosessen begrenset til veldig lav spenning og høy grad av lekkasje på de høyere spenningene.

Lenke til kommentar
K10 kom sent, men krympingen til 45nm synes jeg ikke er så veldig sen om de leverer prosessorer med 45nm allerede i starten av 1. halvår 2008. Det betyr at AMD henger mindre etter med 45nm enn det de gjorde med 65nm. AMD ser altså ut til å hente seg inn på krymping.

Tja... avstanden har vel ikke krympet så mye? Så vidt jeg husker var AMD ca. ni måneder bak Intel på 65 nm og nå blir de ca. 8-9 måneder bak på 45 nm. Jeg mener AMD må satse betydelig hardere på dette området. De lager jo fremdeles 90 nm-prosessorer, f.eks. Problemet er vel at de ikke har økonomi til å bygge så mange 45 nm-fabrikker for øyeblikket.

Lenke til kommentar
To problemer jeg ser for meg. Første er at AMD ikke har vist fungerende 45nm brikker enda. Det er ikke så bra med tanke på volum lansering innen 9 mnd. Det andre er at de, så langt jeg vet, ikke benytter High-k dielectric i transistorene sine, noe som kan medføre at 45nm prosessen begrenset til veldig lav spenning og høy grad av lekkasje på de høyere spenningene.

1. AMD viste frem fungerende 45nm SRAM-brikker for 5 måneder siden og sier at de har 45nm prosessorer i produksjon for øyeblikket. Det tolker jeg til at det er mindre enn 2,5 måneder til en demo av første revisjon av deres 45nm prosessorer vises frem for offentligheten.

45nmwafer2.jpg

 

2. AMD annonserte for 10 måneder siden at de i samarbeid med IBM åpner sin nye High-K 45nm-prosess. IBM, AMD Announces 45nm Chip High-K Gate Process

Og ultra low-K dielektrikum til lengre opp i "kråkereiret" av ledere:

AMD and IBM Detail Early Results Using Immersion and Ultra Low-K in 45NM Chips

 

A key aspect for AMD’s coming out with this revised 45nm schedule could be that yields have been good, prompting an earlier-than-expected launch date. AMD has one big advantage over Intel at the 45nm node, namely the ability to push out the adoption of high-k dielectrics and metal gates until the 32nm node due to the use of SOI wafers.

Kilde

 

Veikart for krymping:

post-3851-1193235438_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke hoppe rett til 45nm, og droppe 65nm?

 

 

Hvorfor skal de gjøre det? Er ingen ytelses gevinst av å kun å krympe, og du er vel glad for brisbane produktene som er i salg nå? De har vel det som skal til ved å lage 65 nm cpuer.

 

 

Du husker vel 90nm athlon x2 vs 65nm pentium D perioden? Hvilke var mest effektiv per watt? Hvilke hadde best ytelse? Gleder meg til phenom x2/x3/x4 jeg, er overbevist om det blir et bra produkt som virkelig kan sparke fra seg.

Lenke til kommentar

Problemet med mange nyhetssider er at de ikke vet frem og tilbake på en CMOS prosess.

http://www.fabtech.org/content/view/2440/

According to a Reuters story, AMD's new technology VP, Douglas Grose, has yet to weigh-up all the pros & cons of introducing high-k dielectrics coupled to two different and unspecified metal gates at the 45nm node.

 

Grose inferred in a brief interview that the initial 45nm process will be similar to the last modifications expected on its 65nm node, set for the second quarter of 2008. However, he was quoted as saying that such new materials could possibly be introduced in late 45nm renditions or not until the 32nm node, not expected until the second half of 2009 at the earliest, according to current speculation.

http://www.theregister.com/2003/12/10/amd_...ghk_transistor/

Swiping at its rival, AMD said its new transistor is "not dependent upon the use of so-called 'high-k' gate dielectric materials, which have been shown to have negative effects on some aspects of transistor performance".

 

Det hele er vel åpent for tolkning, men det kan jo se ut som om High-k ikke er med i 45nm fra starten av.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Er du ikke glad for at du får phenom til jul isteden for å vente til neste sommer? Når amd i tilleg er vant med å lansere litt "lowere" end på starten for å så lansere høyere frekvenser.

 

 

 

 

ANDERS: googlet det "high-k dielectrics" når simen1 sa det, så ut til å være noe som skulle erstatte "soi" noe som jeg ikke aner hva er.

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Joda, vis de har utstyret så skjønner jeg. Men jeg ser absolutt ikke vits med å bruke milliarder for å igang 65nm produksjon, når dem skal over til 45nm om et halvt år.

Problemet er vel at de kan ikke sette igang noe 45nm nå og dersom de skipper 65nm, så blir det vel neppe noe Phenom heller. En ting er at lanseringen for 45nm produktene i beste fall er sommeren 2008, en annen ting er når de har hele produktaspektet over på 45nm, det tar nok noe lengre tid. Vil tro vi fort snakker 2009 før absolutt alt av CPUer de leverer er over på 45nm.. 2.halvår 2008 er jo også MEGET uspesifikt.

Lenke til kommentar
ANDERS: googlet det "high-k dielectrics" når simen1 sa det, så ut til å være noe som skulle erstatte "soi" noe som jeg ikke aner hva er.

SOI og High-k gate dielectrics er uavhengige teknikker. Du kan benytte en eller begge. Videre er det to typer SOI. Partly depleted og fully depleted. Det teknisk beste er å benytte fully depleted SOI sammen med High-k gate dielectric. Per i dag benytter AMD partly depleted SOI og intel benytter ingen av de overnevnte. Intel kommer snart med High-k gate dielectric og AMD kommer nok også med dette, men det er noe usikkert når det vil bli implementert. Begge vurderer fully depleted SOI, men dette er veldig vanskelig å produsere.

 

Sånn rent fysisk sett kan en si at gate dielectric er plassert i midten av transistoren og er et meget tynnt lag isolasjon på 1.2nm i dagens 65nm prosess som skiller inn-signalet fra ut-signalet, men ikke mer enn at inn-signalet klarer å styre ut-signalet. Med High-k kan en lage et noe tykkere lag uten at denne styringsevnen forsvinner og dette gjør det enklere å redusere lekkasjer gjennom dette isolasjonslaget. SOI implementeres under transistoren og skjermer den fra resten av brikken (kalt bulk) slik at det ikke lekker så mye fra dette underlaget og direkte inn til ut-signalet fra transistoren.

 

Det er altså to forskjellige teknikker som reduserer to forskjellige typer lekkasje.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Joda, vis de har utstyret så skjønner jeg. Men jeg ser absolutt ikke vits med å bruke milliarder for å igang 65nm produksjon, når dem skal over til 45nm om et halvt år.

65nm produksjonen (masseproduksjonen) startet for et helt år siden. Det er altså et gap på ca 1,5 år mellom AMDs 65nm og 45nm produksjon. Å fortsette på 90nm hele denne tida ville kostet AMD betydelige summer i produksjonskostnader og begrenset leveringskapasitet. Å følge med på krympingen er bare en naturlig utvikling i den bransjen. Det høres kanskje fristende ut å droppe et steg i utviklinga men det er faktisk et viktig byggetrinn for å utvide kunnskap og optimaliseringer for neste trinn. Hvis AMD hadde gått direkte fra 90nm til 45nm ville de ikke bare tapt mye salg i 65nm-perioden men også mistet verdifull kunnskap og endt opp med dårligere 45nm-prosessorer.

 

ANDERS: googlet det "high-k dielectrics" når simen1 sa det, så ut til å være noe som skulle erstatte "soi" noe som jeg ikke aner hva er.

Silicon On Insulator. Det er en annen teknologi på hvordan transistorene bygges opp. Du finner en lang forklaring hos wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_on_Insulator

SOI og High-K gate dielektrikum er to forskjellige ting. De kan godt kombineres. Det ene erstatter ikke det andre.

 

Redigert: Nå var det AJ sin tur til å være raskere på labben enn meg :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

AMD 45nm ramp revisited

 

Oct 22, 2007 at 10:26 AM

 

News from last week’s AMD conference call that told us the company would start production of 45nm microprocessors in the first half of 2008 shouldn’t be looked at from the point of view of ‘volume production.’ The message that should be taken from the news is that at some time in the first six months of next year, AMD may well have a small amount of devices entering the supply-chain.

 

...

 

AMD has one big advantage over Intel at the 45nm node, namely the ability to push out the adoption of high-k dielectrics and metal gates until the 32nm node due to the use of SOI wafers.

 

...

 

The 45nm migration should start ‘mid-year,’ but with new immersion tools required, both qualified and ramped, we would still expect ‘volume production’ to be in 2009, not 2008, with a significant amount of Fab 36 production switched to 45nm by 2Q09.

Lenke til kommentar
65nm produksjonen (masseproduksjonen) startet for et helt år siden. Det er altså et gap på ca 1,5 år mellom AMDs 65nm og 45nm produksjon. Å fortsette på 90nm hele denne tida ville kostet AMD betydelige summer i produksjonskostnader og begrenset leveringskapasitet. Å følge med på krympingen er bare en naturlig utvikling i den bransjen. Det høres kanskje fristende ut å droppe et steg i utviklinga men det er faktisk et viktig byggetrinn for å utvide kunnskap og optimaliseringer for neste trinn. Hvis AMD hadde gått direkte fra 90nm til 45nm ville de ikke bare tapt mye salg i 65nm-perioden men også mistet verdifull kunnskap og endt opp med dårligere 45nm-prosessorer.

 

Dette poenget til Simen1 bør alle skrive seg bak øret. AMD ville gått "rett på ræv" dersom de ikke hadde fulgt en naturlig evolusjon fra 90 --> 65 --> 45nm. Det finnes ikke teknolgiske "shortcuts" og la være å følge med på utviklingen er katastrofe, dvs hadde AMD valgt å fortsette på 90nm hadde trolig selskapet vært under "amerikansk konkursbeskyttelse" før 45nm var lansert.

 

Hva AMD kan gjøre for å redusere gapet til Intel, er det de har gjort, nemlig etablere partnerskap med aktører som IBM. Og jeg synes faktisk AMD på dette området gjør det bra, faktisk er det meget godt gjort når både produksjonskvantum og utviklingsbudsjett er så mye mindre enn Intel sitt. Vanlig er jo da at avstanden vil øke, ikke minke som den faktisk har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...