Gå til innhold

Gmail får IMAP-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å bruke IMAP og POP samtidig? Jeg bruker POP I Thunderbird i Ubuntu, og lar alle meldingene ligge på serveren til evig tid. Men jeg kunne også tenkt meg en kjapp løsning for å lese små mail i Windows uten å måtte laste ned alle meldingene gjennom POP (jeg tror det lager kluss når jeg skal laste dem ned i Ubuntu). Derfor hadde det vært genialt å kjøre IMAP i Thunderbird i Windows, og samtidig beholde POP-løsningen i Ubuntu.

 

Etter hva jeg har forstått, så lagrer ikke IMAP all e-posten lokalt på PC-en. Hvordan går det da med søkehastighet og sånn? I Thunderbird med POP går det lynkjapt, og den søker mens jeg skriver.

 

Og det ser ikke ut som at jeg har fått muligheten til IMAP enda, selv om jeg har vært flittig POP-bruker i flere år.

Lenke til kommentar
Er det mulig å bruke IMAP og POP samtidig? Jeg bruker POP I Thunderbird i Ubuntu, og lar alle meldingene ligge på serveren til evig tid. Men jeg kunne også tenkt meg en kjapp løsning for å lese små mail i Windows uten å måtte laste ned alle meldingene gjennom POP (jeg tror det lager kluss når jeg skal laste dem ned i Ubuntu). Derfor hadde det vært genialt å kjøre IMAP i Thunderbird i Windows, og samtidig beholde POP-løsningen i Ubuntu.

 

Etter hva jeg har forstått, så lagrer ikke IMAP all e-posten lokalt på PC-en. Hvordan går det da med søkehastighet og sånn? I Thunderbird med POP går det lynkjapt, og den søker mens jeg skriver.

 

Og det ser ikke ut som at jeg har fått muligheten til IMAP enda, selv om jeg har vært flittig POP-bruker i flere år.

 

Er ikke noe av pointet med IMAP at det skal være lettere å ha to klienter koplet til samme mailboks? Faktisk kan de være koplet til samtidig, om du ser på fordelene med IMAP. Siden Thunderbird støtter IMAP, kan du vel like gjerne skifte til det på den også. Har aldri brukt det selv, men har alltid forstått det som ganske overlegent POP3 på alle måter.

 

[edit: drikke kaffe så jeg husker hva jeg skulle svare på] Når det gjelder søking av mail, støtter IMAP server-side search, så der skulle Google være grei nok. Ellers fins det også noe som heter disconnected IMAP, som iallfall er støttet av KMail.

Endret av mrhanky
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på IMAP og POP da?

imap kjører alle eposter direkte fra serveren de er lagret på, det vill si at epostene dine blir værende (om du ikke kopierer de ut) ganske likt exchange.

Pop laster ned alle eposter lokalt til maskienne din. Tar du ikke backup og maskienne sier hasta la vista, er epostene dine BORTE

Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på IMAP og POP da?

IMAP er en protokoll for å motta e-post via internett. Akronymet står for Internet Message Access Protocol, en tidligere betegnelse var Interactive Mail Access Protocol.

 

Den brukes for å få tilgang til en e-post-server for å motta post. Protokollen kjennetegnes ved at mottatt post blir lagret på serveren også etter at den er lastet ned. Dette betyr at e-posten er tilgjengelig fra en hvilken som helst e-post-klient i internett, ikke bare lokalt der hvor innholdet ble lastet ned først.

 

og

 

POP3 brukes for å hente post fra en e-post tjener til egen datamaskin gjennom TCP/IP-protokollen.

 

@ Wikipedia

Lenke til kommentar
Virker ut som det er mange her som ikke er klar over av de fleste POP-klienter kan settes til å la orginalmeldingen bli liggende på serveren.

 

Har IMAP "push"-funksjonalitet? Og er det også slik at du kan lage mapper på serveren?

 

Når jeg lagde en mappe nå ( i Evolution ) så kom "mappen" bare under LABELS i nettleseren.

Lenke til kommentar

hmm, ok jeg har brukt GMAIL siden starten, og har også bare brukt det igjennom Outlook, men alle epostene jeg laster ned på Outlook ligger enda på gmail....er det slikt at jeg har da hatt IMAP før de fleste andre?

 

 

får bekrefte eller avkrefte hva som er instillingene og protokoll jeg bruker når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...