Gå til innhold

Oppdatert Radeon-driver for Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så hvis man har en distribusjon som har oppdatert til nyeste kernelen så må man vente en måned, eller nedgradere? Dårlige greier.

Ingen av de store distroene har begynt å bruke 2.6.23 enda, så ikke noe problem der.

Og hvis du er gentoo bruker så burde du ikke ha problemer med å bytte kernel uansett...

Endret av andre1
Lenke til kommentar
Så hvis man har en distribusjon som har oppdatert til nyeste kernelen så må man vente en måned, eller nedgradere? Dårlige greier.

Ingen av de store distroene har begynt å bruke 2.6.23 enda, så ikke noe problem der.

Og hvis du er gentoo bruker så burde du ikke ha problemer med å bytte kernel uansett...

 

Arch er jo i følge distrowatch blant de 20 største distroene i verden, en bruker 2.6.23 nå.

 

Nvidia har aldri hatt støtte for aiglx, nvidia gjør dette på sin egen måte.

Lenke til kommentar
Ah.

 

Det siste hinderet for mitt stupdykk inn i linuxverdenen er i ferd med å falle. Spennende!

Compiz fungerer med eldre ATI drivere. I alle fall i Ubuntu... Bare søke litt rundt på ubuntuforums. Jeg kan ingenting om Linux og fikk dette til. Da får alle det til :)

 

Ja, jo. Fungere er jo en ting, men virkelig snabel blir det først med ytelse i nærheten av gode gamle Vindauge XP også. :whistle:

Lenke til kommentar
Ingen av de store distroene har begynt å bruke 2.6.23 enda, så ikke noe problem der.

Og hvis du er gentoo bruker så burde du ikke ha problemer med å bytte kernel uansett...

 

Feil. Ubuntu bruker 2.6.23.

 

 

Er 2.6.22-14 i de utgavene jeg har testet av 7.10 (Ubuntu 32&64 og Xubuntu 32).

 

Ubuntu 7.10 har 2.6.22 kernelen. kilde: http://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu

Lenke til kommentar
Så hvis man har en distribusjon som har oppdatert til nyeste kernelen så må man vente en måned, eller nedgradere? Dårlige greier.

Ingen av de store distroene har begynt å bruke 2.6.23 enda, så ikke noe problem der.

Og hvis du er gentoo bruker så burde du ikke ha problemer med å bytte kernel uansett...

 

Arch er jo i følge distrowatch blant de 20 største distroene i verden, en bruker 2.6.23 nå.

 

Nvidia har aldri hatt støtte for aiglx, nvidia gjør dette på sin egen måte.

 

Tja, når man tenker på hvor mange som bruker OpenSUSE, Ubuntu, Fedora osv. i forhold til Arch så vil jeg likevel ikke kalle Arch en stor distro. Hvis vi ser på topp ti så er det relativt få som benytter seg av 2.6.23, dog jeg er sikker på at Fedora vil gjøre dette når Fedora 8 kommer i November, men da er det ikke lenge til driveren blir oppdatert da så...

 

Hva mener du med at det ikke støtter AIGLX? Compiz kjører og AIGLX komponenten i X.org er aktivert her med mitt Nvidia kort. Er ikke det støtte?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg kommer til å kjøre med Compiz påslått. Scrolling i opera og firefox lagger noe sinnsykt, som å sitte på en gammel 386.

De fleste effekter er smooth, maksimering av vinduer med sprett-effekten lagger. Video i vindu flimrer noe helt sinnsykt og er ubrukelig (fullskjerm funker helt ok).

 

Tror nok det gjennstår en GOD DEL arbeid med aiglx ennå. Virker som om AIGLX er tvunget inn i driveren med brekkjern bare for å få støtten inn.

Lenke til kommentar

Ok, nå trenger jeg hjelp. Brukte den forrige ATI-driveren (8.40.4), men den støttet ikke Compiz. Fant deretter en tekst-streng som jeg skrev i terminalen (uten at jeg hadde peiling på hva jeg gjorde) som gjorde at Compiz fungerte. Nå greier jeg ikke å åpne Catalyst Control Center lenger.

 

Teksten jeg skrev var denne:

sudo apt-get install xserver-xgl compiz compizconfig-settings-manager

 

Hva gjør jeg for å reversere denne, slik at jeg igjen kan bruke den vanlige ATi-driveren? Eller kan jeg bare prøve å installere den nye driveren og alt ordner seg?

 

EDIT: Bruker Ubuntu 7.10

Endret av MP3-JTH
Lenke til kommentar
Ok, nå trenger jeg hjelp. Brukte den forrige ATI-driveren (8.40.4), men den støttet ikke Compiz. Fant deretter en tekst-streng som jeg skrev i terminalen (uten at jeg hadde peiling på hva jeg gjorde) som gjorde at Compiz fungerte. Nå greier jeg ikke å åpne Catalyst Control Center lenger.

 

Teksten jeg skrev var denne:

sudo apt-get install xserver-xgl compiz compizconfig-settings-manager

 

Hva gjør jeg for å reversere denne, slik at jeg igjen kan bruke den vanlige ATi-driveren? Eller kan jeg bare prøve å installere den nye driveren og alt ordner seg?

 

EDIT: Bruker Ubuntu 7.10

 

 

 

Okey, skriv i terminal

sudo apt-get remove xserver-xgl ;)

 

BTW, HW, IKKE BRUK RADEON som driver navn, for radeon = open source, den har støttet aiglx i lang tid, men amd sin driver som heter FGLRX støttet ikke aiglx.

 

Samt andre funksjoner som er blitt lagt til i denne driveren er støtte for X1000 Xxxx kort med høyere ytelse, AA AF Vsync settings, og mye mer, alle skjermkort hadde support før.

Forrige driver 8.41.x var det mange som prøvde seg på selv om ati sa at bare folk som har HD2000 skal bruke denne driveren, ikke rart, siden den var ustabil, og de ga bare hd brukerne en driver så de fikk gjort noe.

 

 

FGLRX 8.42.3 har full support for alle funksjoner som de fleste krever, har masse bugs, men i spill virker alt smerte fritt.

Har problemer under Scroll/ video i AIGLX, forventes å være i orden når 8.43.x driver blir gitt ut neste mnd, rundt 20-40 dager tar det mellom hver release.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...