Gå til innhold

Microsoft anker ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betyr dette at f.eks apple kan se kildekoden og lage støtte for skriving til ntfs? :) *krysser fingrene*

Nei, men det betyr at de kan kjøpe den nødvendige dokumentasjon for å lage den type støtte til en fornuftig pris, og MS kan ikke nekte.

 

Men avtalen gjelder muligens bare i Europa, og da er muligens Apple like langt.

Lenke til kommentar
Avtalen innebærer blant annet at konkurrentene nå kan få innsyn i kildekoden i Windows ved å betale et éngangsbeløp på 10 000 euro (77 000 kroner).

 

Dere får det til å høres ut som om man da får tilgang til hele Windows kildekode ...

 

Forøvrig skjønner jeg ikkje hvorfor man skal måtte betale? 10 000£ kan jo være mye for en Linux-distribusjon som utvikles av communitiet f.eks.

Lenke til kommentar
Gir F i bill gates, men, hvorfor i H skal noen få lov og se i Kilde-kodene til folk?

Det er jo MS sitt!

Da burde nå ALT av oppskrifter være tilgjenegelig for... folk med €10000 :p

 

Med lukket kildekode så betyr det at utviklere kan putte hva de vil i kildekoden uten at du vet hva den gjør. Jeg skulle mene dette er god nok grunn til å kreve innsyn i kildekode. Når MS så får 10000 € for innsyn fra hver enkelt aktør som ønsker dette så vil det bli svært så innbringende. I tillegg må enhver aktør betale 0,4% av inntektene de får fra produkter som baserer seg på eller benytter seg av MS patenter.

 

Jeg kan ikke se at MS taper på dette. Tvert i mot.

Lenke til kommentar
Gir F i bill gates, men, hvorfor i H skal noen få lov og se i Kilde-kodene til folk?

Det er jo MS sitt!

Da burde nå ALT av oppskrifter være tilgjenegelig for... folk med €10000 :p

Hva med Coca cola? hadde jeg vært rik hadde jeg betalt 10000 euro for å se oppskriften. Men tror nok denne avtalen gjelder MC(?)

Lenke til kommentar
Hva med Coca cola? hadde jeg vært rik hadde jeg betalt 10000 euro for å se oppskriften. Men tror nok denne avtalen gjelder MC(?)

 

Det er ikkje snakk om hele Windows kildekode!

 

 

Hvor kommer denne makten EU har fra?

Kan jeg lage eget selskap og dele ut bøter i hytt å pine.

Det er jo bare en avtale mellom de fleste land i europa.

 

Jeg hadde blitt sur om jeg kodet et program så fikk jeg bøter av eu for jeg ikke ville dele info.

 

EU har vel denne makten i alle EU/EØS(?)-land, og siden MS selger produkter til disse landene ...

 

Men dette gjelder MS som har utnyttet sin monopolsituasjon(som også burde slås ned på). Nå dømmer EU-domstolen dem til å offentliggjøre kildekoden til ... Er det forskjellige protokoller det var? i alle fall, dette for å bedre konkurransen

 

Og ja, vær så snill å korrektere meg hvis eg har misforstått noe.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Litt sprøtt for å være ærlig, selv om jeg er MS hater så vil jeg tro at 5% av patentinntektene er godt nok, ikke 0.4% :S

 

Det kan være snakk om pris per patent, 5% pleier i følge Richard Stallman å være vanlig pris per patent du tråkker på, dette gjør det umulig for små selskaper å lage software til de kommersielle markedet, da kode bare er mattematiske ligninger, og patentminefeltet i dag er så tett at det er umulig å ikke tråkke på en rekke patenter. Store selskaper løser det med at de bytter patenter, da begge parter har så mange patenter at det gjensidig vil tråkke på en lang rekke av hverandres patenter. Hvis det er snakk om 5% per patent så skal man ikke ikke tråkke på mange MS patenter før det det vil være umulig å selge lønnsom programvare.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ja no blei det plutselig distribuert makt fra MS til programmerere.

 

Om programmererne bruker sine cash på å forbedre windowsprogramm eller windowsutgivelser, hmm

 

Eller om programmererne no bruker cash på å se hva MS har i sin code for å forbedre sine egne operativsystem eller

program. hm

 

Eg sier det igjenn. Linux programmerere lag et godt program som gjør at en kan spille windows spill på linux pliiiiiiiis.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med Coca cola? hadde jeg vært rik hadde jeg betalt 10000 euro for å se oppskriften. Men tror nok denne avtalen gjelder MC(?)

 

Det er ikkje snakk om hele Windows kildekode!

 

 

Hvor kommer denne makten EU har fra?

Kan jeg lage eget selskap og dele ut bøter i hytt å pine.

Det er jo bare en avtale mellom de fleste land i europa.

 

Jeg hadde blitt sur om jeg kodet et program så fikk jeg bøter av eu for jeg ikke ville dele info.

 

EU har vel denne makten i alle EU/EØS(?)-land, og siden MS selger produkter til disse landene ...

 

Men dette gjelder MS som har utnyttet sin monopolsituasjon(som også burde slås ned på). Nå dømmer EU-domstolen dem til å offentliggjøre kildekoden til ... Er det forskjellige protokoller det var? i alle fall, dette for å bedre konkurransen

 

Og ja, vær så snill å korrektere meg hvis eg har misforstått noe.

Det virker som om du er en av de få som faktisk har forstått hva saken handler om. Jeg synes det er bra at Microsoft nå må tillate innsyn i protokollene sine slik at det går an å skrive kompatibel programvare uten å reverse-enginere. Men jeg synes prisen er for drøy.

Lenke til kommentar
Hva med Coca cola? hadde jeg vært rik hadde jeg betalt 10000 euro for å se oppskriften. Men tror nok denne avtalen gjelder MC(?)

 

Det er ikkje snakk om hele Windows kildekode!

 

 

Hvor kommer denne makten EU har fra?

Kan jeg lage eget selskap og dele ut bøter i hytt å pine.

Det er jo bare en avtale mellom de fleste land i europa.

 

Jeg hadde blitt sur om jeg kodet et program så fikk jeg bøter av eu for jeg ikke ville dele info.

 

EU har vel denne makten i alle EU/EØS(?)-land, og siden MS selger produkter til disse landene ...

 

Men dette gjelder MS som har utnyttet sin monopolsituasjon(som også burde slås ned på). Nå dømmer EU-domstolen dem til å offentliggjøre kildekoden til ... Er det forskjellige protokoller det var? i alle fall, dette for å bedre konkurransen

 

Og ja, vær så snill å korrektere meg hvis eg har misforstått noe.

Det virker som om du er en av de få som faktisk har forstått hva saken handler om. Jeg synes det er bra at Microsoft nå må tillate innsyn i protokollene sine slik at det går an å skrive kompatibel programvare uten å reverse-enginere. Men jeg synes prisen er for drøy.

 

Prisen er jo utrolig lav. £10000 for er en halv dråpe i havet for de selskapene som er interessert i slikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...