Gå til innhold

Miniguide: DOCX-filer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å være ærlig får jeg mye bedre resultater ved å åpne de gamle, binære Office-filene i f.eks. OpenOffice, enn jeg gjør ved å bruke ulike typer konverteringsverktøy. Til og med Microsofts egen kompatibilitetspakke har jeg ikke fått til å fungere tilfredsstillende med Office 2003. Ræl, røkkel, søppel og mannskjit!

 

OpenDocument FTW! :new_woot:

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen på doc og docx? Såvidt jeg har kunnet merke er det ingen forskjeller på dokumentet om jeg lagrer det som doc eller docx. Ikke at jeg har fått testet det så mye enda, men uansett. Virker som en erkemicrosoft aktig måte å få flere over på en ny generasjon office og tjene enda noen fantasillioner.

Lenke til kommentar

Fy flate så talentløst å ikke nevne Word Viewer og tilsvarende verktøy (Excel Viewer, PowerPoint Viewer ...). Enkelt, greit, og gratis.

 

Hva er egentlig forskjellen på doc og docx? Såvidt jeg har kunnet merke er det ingen forskjeller på dokumentet om jeg lagrer det som doc eller docx. Ikke at jeg har fått testet det så mye enda, men uansett. Virker som en erkemicrosoft aktig måte å få flere over på en ny generasjon office og tjene enda noen fantasillioner.

Da har du i hvert fall ikke sett på filstørrelsen. docx er en zipfil inneholdende xml-dokumenter og filer koblet inn i dokumentet.

Lenke til kommentar
Nei, Microsoft bruker faktisk IKKE "Open XML"-formatet i Office 2007. De bruker en sær variant, som ikke er kompatibel med ECMA-spesifikasjonen.

Og det var svar til? Det er ingen som har hevdet at det er "Open XML" er det vel?

Det var svar til en påstand i artikkelen.

Lenke til kommentar

Fint, det er lagt til link til Word Viewer, men det er fortsatt feil:

Word Viewer fra Microsoft kan brukes til lese Word-dokumenter, men du må i tillegg installere kompatibilitetspakken for å kunne åpne DOCX-filer.

Du må ha Office 2007 eller kompatibilitetspakken for å redigere DOCX filer.

Lenke til kommentar
Hvis Open XML skulle slumpe til å bli en ISO-standard (worst-case scenario), vil da Microsoft integrere denne ISO-sertifiserte versjonen i Office?

At noe er/blir ISO standard har overhodet ingen ting med hva som støttes å gjøre eller ikke. Se bare på databaser, jeg vet ikke om en eneste database som støtter SQL:2003 (eller SQL:1999 for den saks skyld) til punkt og prikke, og f eks det svenske "søppelet" av en open source database er ganske så langt unna.

 

Nei, jeg tror ikke Microsft kommer til å gjøre helomvending av den grunn, og jeg ser ikke at noen myndigheter har makt nok til å presse dem til det. De KAN dog velge å ikke bruke Office, eller sågar anbefale andre om det samme.

Lenke til kommentar
Fint, det er lagt til link til Word Viewer, men det er fortsatt feil.

 

På nedlastingssiden til Microsoft står det helt klart at kompatibilitetspakken er nødvendig for å åpne en DOCX-fil. Jeg har selv testet ut dette, og jeg kunne ikke åpne (lese) en DOCX-fil med Word Viewer uten denne pakken.

Lenke til kommentar

Jeg har kun en liten — men svært viktig — korreksjon til hovedartikkelen.

 

Det står skrevet følgende:

 

Microsoft har valgt å bruke sitt eget filformat (Office Open XML), også kalt for MSOOXML, som standard filformat i Office 2007.

Office Open XML blir forkortet OOXML, som er standarden Microsoft forsøkte å få ISO-sertifisert gjennom «Fast Track» hos ISO tidligere i høst. OOXML og MSOOXML er imidlertid ikke den samme standarden. MSOOXML er en avart av OOXML, men er på ingen måte en fullverdig implementasjon av OOXML.

Lenke til kommentar
Fint, det er lagt til link til Word Viewer, men det er fortsatt feil.

 

På nedlastingssiden til Microsoft står det helt klart at kompatibilitetspakken er nødvendig for å åpne en DOCX-fil. Jeg har selv testet ut dette, og jeg kunne ikke åpne (lese) en DOCX-fil med Word Viewer uten denne pakken.

*Mumle* ... Mener da visselig at jeg i sin tid lastet ned en som tok begge deler med en gang, men det kan ha vært en beta :blush:

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke Microsft kommer til å gjøre helomvending av den grunn, og jeg ser ikke at noen myndigheter har makt nok til å presse dem til det. De KAN dog velge å ikke bruke Office, eller sågar anbefale andre om det samme.

 

Har MS så stor interesse av å gjøre formatet sitt til en ISO-standard hvis de ikkje engang har tenkt til å bruke det selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...