Gå til innhold

Effektgjerrig fra Hitachi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hviletilstand" :)

 

Dugelig fornorskning det. Alt for mange fornorskninger høres kunstigere ut enn å bruke det engelske navnet.

 

Diskbildefil brenneveiviser!

 

Uansett... for å være litt on-topic: Fint å se at det dukker opp løsninger som bruker mindre strøm. Har stort sett aldri tenkt over strømforbruk på maskina, men etter at jeg oppgraderte til "nyeste generasjon"... har jeg blitt litt mer oppmerksom på det. For ufaglærte lille meg, er den enorme varmeutviklinga av nyere skjermkort et tegn på at jeg trolig kunne spart (ikke ubetydelige mengder) penger på å bruke en egen liten lettvektsPC til alt som ikke krever massiv regnekraft.

 

Skulle likt å sett bedre løsninger på å senke strømforbruket på ei maskin når den ikke trenger alt den har av regne/tegne-kraft. Særlig på skjermkort! Godt mulig det er meg som har gått glipp av noe igjen, men har enda ikke sett noe definitivt på den fronten.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
The Deskstar P7K500 also takes advantage of Hitachi GST’s patented load/unload technology to allow for additional power reductions:

 

* Unload idle – The heads are safely unloaded to the ramp and the servo is shut off; this mode delivers power savings of 11 percent better than idle mode.**

* Low RPM idle – The heads are safely unloaded to the ramp, the servo is shut off and the spindle motor RPM is reduced; this setting achieves power savings of 44 percent better than idle mode.**

 

Fra pressemeldingen til Hitatchi. Dette bør jo i tillegg være positivt med tanke på støy.

Endret av Kimble
Lenke til kommentar

Flott trend. Men jeg må få klage litt også ;) Jeg ønsker at de fokuserer litt mer på maksforbruket. Det er ofte det som er begrensningen for hvilke strømforsyninger man må dimensjonere etter og hvilke disker som fungerer med bare USB eller Firewire som drivkraft.

 

Hva er strømforbruket til en 2,5" disk?

Effektforbruket er normalt under 2,5W i aktiv tilstand og under 5W ved akselerasjon. Siden de bruker 5V drivspenning så betyr det at strømforbruket er henholdsvis 0,5 og 1 Ampere ved aktiv og akselerasjon.

Lenke til kommentar

For 3,5" P-ATA harddisker er det 1 stk 12V, 1 stk 5V og 2 stk jord. (Jord er der returstrømmen går)

For 2,5" P-ATA harddisker er det 2 stk 5V og 2 stk jord.

SATA-disker har både jord, 3,3V, 5V og 12V. Pinouten for 2,5" og 3,5" SATA er helt like.

 

Pinout for SATA og P-ATA 3,5" finner du her mens P-ATA 2,5" finner du her.

Lenke til kommentar
Modellene med en plate (250 og 320 GB) bruker bare 3,6 Watt i "idle" tilstand, mens toplate-modellene (400 og 500 GB) bruker 4,8 Watt.

Hviletilstand heter det norske ordet.

Absolutt, takker! :)

Som idos også nevner: Idle i dette tilfellet er tomgang på norsk. Hviletilstand må vel være hvis harddisken stopper motoren, derfor liker jeg absolutt ikke at idle skal oversettes til hviletilstand. Slå opp i en ordbok, så skal dere se at hviletilstand er ikke et av alternativene.

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Varmen er jo bare tap av energi, er det ikke? Forbruket deres har jo ikke mye med hvor varme de blir? Det var slik vi lærte det. At f.eks 5% går tapt til f.eks varme.

 

All energi blir til varme før eller senere, med harddisker kan man trygt anta at 100% av effekten blir til varme inne i kabinettet uten å gjøre særlig store feil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, loven om energibevaring er som vanlig gyldig. (Den fysiske loven er ekvivalent til loven om bevaring av masse). Energi inn = energi ut + lagret energi. For harddisker kan vi enkelt sløfe det siste leddet og si at energi inn = energi ut. 5W elektrisk energi inn må dermed føre til 5W energi ut. Lydenergien og den mekaniske vibrasjonsenergien er neglisjerbar i forhold til varmeenergien. Dermed kan man med god nøyaktighet si at all elektrisk energi blir omgjort til varme i en harddisk. 5W elektrisk inn = 5W varme ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...