Gå til innhold

Faser ut enkelkjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte for gøy en Celeron 440 til reservemaskinen i sommer bare for å overklokke den. Gikk fra 2 til 3 GHz uten å øke Vcore. Og da var ytelsen faktisk mye bedre enn Pentium4-prosessoren som sto i fra før. (Den var klokket til 3.5 GHz). Det er vel forøvrig mer lønnsomt å kjøpe en av de billigste dual-cores (E2140/60/80) og overklokke dem om man vil ha noe billig. For min del var det mest i eksperimenterings øyemed.

Lenke til kommentar
Men uansett, e1000 serien baserer seg på 45nm, det vill si en veldig efektgjerig celeron :D I dag er den på 35watt tdp (singel core vell og merke)

Det står i artikkelen at Celeron E1000-serien skal basere seg på 65nm. Noe må de jo bruke "gamle" fabrikker til før de blir oppgradert til 45nm. Intel har 21 fabrikker og bare 3 av de skal produsere 45nm i tiden fram til sommeren 2008. Fabrikkene blir oppgradert noen få i slengen.

 

Ellers så er vel dette et grep for å unngå at Celeron-navnet forsvinner. Dagens Pentium E2000-serie er veldig lik men har dobbelt så mye L2 cache: 1MiB.

 

Jeg synes derimot E4xxx-serien virker mest interessant. Med hele 2MiB L2 cache og så lav FSB som 800 må det bli den enklest overklokkbare prosessoren på lange tider. Hvem husker vel ikke legender som Celeron 300A, Duron 600, Pentium4 NW 1,8GHz og Athlon XP-M 2400+?

 

En 45nm E4700 med en multiplikator på hele 13 og passe mye L2 cache: 2MB. Med billig CPU, 1000kr vannkjølingspakke, billig minne og billig hovedkort tipper 60-100% overklokk er innen rekkevidde: 4-5GHz. Om spådommen min blir rett så blir det nye rekorder i overklokket pris/ytelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og eg som trudde E21xx serien var dagens Celeron CPUer :!:

Dei kan jo fåås for under 500kroner ;)

det er pentium serie faktisk ;P

denne serien er bygget på core 2 arkitekturen men inneholder mindre cach enn e4xxx serien som igjen mangler blant annet VT og noe buss hastighet fra e6xxx serien :p

 

en skrivefeil hos deg simen

Ellers så er vel dette et grep for å unngå at Celeron-navnet forsvinner. Dagens Pentium E1000-serie er veldig lik men har dobbelt så mye L2 cache: 1MiB.

du mente e2000 serien, e1000 blir for celeron ;P

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er bare å bøye seg i støvet for Intel om dagen.

Det kommer gode nyheter/gode produkter på løpende band.

 

Det er litt rart å se at single core nå er "helt ute" i og med at selv "æreskjelte" Celeron nå blir en greit ytende dual core.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det var virkelig på tide. Var egentlig litt overrasket over at det ikke har skjedd før.

 

Den må du utdype litt.

Eller mener du at Intel har ligget på latsiden med tanke på å levere nye varianter av CPU'er?

Da tror jeg du er "på feil jorde".

Lenke til kommentar
Hvem kjøper singlecore nå liksom... Har kjøpt inn E6600 og er storfornøyd :D

 

Hvem kjører buss i dag? Selv kjører jeg ny fet bil og er storfornøyd. :thumbup:

[OffTopic]

Jeg kjører en gammel Toyota og er bare sånn mellomfornøyd :ermm:

[/OffTopic]

 

Huff, skrøt vist på meg noe der :p Hadde Hyundaien min blitt gruppert så som cpu så hadde den vel blitt klassifisert som en utfasa singlecore centrino.

Lenke til kommentar
Den må du utdype litt.

Eller mener du at Intel har ligget på latsiden med tanke på å levere nye varianter av CPU'er?

Da tror jeg du er "på feil jorde".

Tja, de har lansert rikelig med modeller. De har lansert E6400 og E6300 med mer cache, de har lansert flere modeller med 333 MHz FSB og faset ut dobbelkjerner med 266 MHz FSB. De de ikke har gjort, er å lansere dobbelkjerner i Celeron-segmentet, noe som de burde ha gjort for en stund siden.

Lenke til kommentar
De de ikke har gjort, er å lansere dobbelkjerner i Celeron-segmentet, noe som de burde ha gjort for en stund siden.

Hva mener du med "Celeron-segmentet"? Intel har E2140 på markedet til mindre enn 500 kr. Hvis ikke dette er innenfor budsjettsegmentet så vet ikke jeg. Blir interessant å se hvor lite dobbelkjerne-celeronene kommer til å koste... snart blir de vel bundlet som tilleggsutstyr med de dyreste luftkjølerne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...