Gå til innhold

Nå kommer Iphone-programmene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra Chris Ziegler hos Engadget:

we have it on good authority that you can disable certificate verification for installed apps

Beklager Chris, men massedistribusjon av usignerte S60-programmer er umulig nettopp fordi brukerne må grave seg langt inn under innstillinger på telefonene sine.

 

På den måten fungerer Symbian Signed nettopp slik Nokia ønsker at det skal fungere -- folk som skriver programvare som er "bad for the phone" (type: virus, malware, abuseware etc.) får ikke signert programmene sine og ergo vil spredningen bli minimal, på tross av at brukeren selv kan velge å gå inn og slå av sertifikat-godkjenningen.

 

Det at en lav prosent av brukerne (de som er teknisk kyndige nok) kan gjøre slikt er altså helt urelatert til massemarkedet.

 

Jeg har forøvrig ingen forståelse for hvorfor Chris snakker om iTunes -- tror han virkelig at utviklerne kun kan "selge" programvare tjennom iTunes? Neppe. Se på Widget og OSX-utviklermiljøet -- det kommer til å ende opp med dette også på iPhone-programmer.

Lenke til kommentar
Jeg har forøvrig ingen forståelse for hvorfor Chris snakker om iTunes -- tror han virkelig at utviklerne kun kan "selge" programvare tjennom iTunes? Neppe. Se på Widget og OSX-utviklermiljøet -- det kommer til å ende opp med dette også på iPhone-programmer.

Jeg tror du har feil. Jeg tror programmer blir som spill, videoer og musikken - nemlig betalvare.

 

Dessuten skjønner jeg ikke helt hva du tar Ziegler; etter mitt skjønn sa han akkurat det samme som du gjentok, nemlig at Symbian har sikkerhetssertifikater, men som kan slås av. Du kan banne på at iPhone trenger en hack for å tillate programmer som ikke er "godkjent" av Apple, og da er det heller en sak om at Apple vil ha monopol på distribusjon av programmer til iPhone/iPod touch.

 

Men, vi får se i februar hvordan programmene blir distribuert. Jeg tviler på at Apple driver med veldedighet når det kommer til denne saken.

Lenke til kommentar
Fra Chris Ziegler hos Engadget:
we have it on good authority that you can disable certificate verification for installed apps

Beklager Chris, men massedistribusjon av usignerte S60-programmer er umulig nettopp fordi brukerne må grave seg langt inn under innstillinger på telefonene sine.

 

*snip*

 

Det at en lav prosent av brukerne (de som er teknisk kyndige nok) kan gjøre slikt er altså helt urelatert til massemarkedet.

 

*snip*

 

Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være høyst relatert til det markedssegmentet innenfor S60-brukere som har interesse av tredjepartsprogramvare. Jeg ser frem til å se noen tall på hvor mange potensielle brukere som ikke velger en telefon med S60 OS pga at man må bla i instillingene én gang for å autorisere usignert programvare. Min umiddelbare tanke er at de som aktivt velger S60 som OS velger dette akkurat fordi det gir dem tilgang til et bredt spekter av programvare. De som "får S60 på kjøpet" bryr seg nok lite.

 

At massedistribusjon av usignert S60-programvare er umulig er vel galt? Selges det ikke store mengder usignert programvare på blant annet Handango.com? Beveger meg litt på tynn is her, arrester meg gjerne om jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar

jeg kan se både positive og negative ting med sertifiserte programmer.

 

pokker og, dem bruker jo det på linux for å sertifisere innholdet av pakker.

 

men spørsmålet er hvem som bestemmer. er det bruker/eier av telefonen eller selger?

 

det at en som vet hva en driver på med kan skru av sertifiseringen slik at en kan legge inn usertifiserte ting ser jeg på som en fordel. om noen har peil nok til å gjøre det, så har dem også som oftest peil nok til å vurdere hvor trygt ett program er.

 

men men, så har vel alltid apple produktene vært designet for å beskytte brukeren mot seg selv...

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forstå annet enn at dette må være høyst relatert til det markedssegmentet innenfor S60-brukere som har interesse av tredjepartsprogramvare.

Markedssegmentet for S60-brukere som har interesse av tredjepartsprogramvare er veldig lite, det er det jeg prøvde å få frem.

 

De aller fleste som har en S60-telefon vet det ikke selv. De ville bare ha "den telefonen med GPS og sånn". Nokia gjør jo bevisst S60 mer tilgjengelig ved å putte det i stadig billigere og billigere telefoner, slik som 6120, 6290 osv. og det er veldig bra for folk som utvikler programvare. Om man skal selge denne programvaren så fronter man ikke S60, man sier "Du som har N95, du kan bruke dette!"

 

Jeg ser frem til å se noen tall på hvor mange potensielle brukere som ikke velger en telefon med S60 OS pga at man må bla i instillingene én gang for å autorisere usignert programvare.

Beklager, men nå argumenterer du som en 5-åring. :)

 

alt beror vel egentlig på hvor mye Apple skal ha for og verifisere programmer, blir denne avgiften forr høy så er det som og skyte seg i foten.

Det blir vel noe i retningen av hva Symbian Signed koster. Les mer om Symbian Signed her: https://www.symbiansigned.com/app/page/overview/process (priser finnes under "Test houses")

Lenke til kommentar
alt beror vel egentlig på hvor mye Apple skal ha for og verifisere programmer, blir denne avgiften forr høy så er det som og skyte seg i foten.

Det blir vel noe i retningen av hva Symbian Signed koster. Les mer om Symbian Signed her: <a href="https://www.symbiansigned.com/app/page/overview/process" target="_blank">https://www.symbiansigned.com/app/page/overview/process</a> (priser finnes under "Test houses")

 

Nja, nå er det tross alt Apple vi snakker om, iPhone kommer garantert til og ligge på mellom 4-6000 uten abonemang tror jeg (når du regner ut hva telefonen koster i USA nå med abonemang samt at Apple får 40% av abonemanget på solgte telefoner).

Lenke til kommentar

Det er bra at Apple gjør dette, virkelig et steg i riktig rettning, men det er en ting jeg ikke forstår. Apple-folka sa til meg at iPhone er så rask fordi alle programmene kjører hele tiden. Hvis man da legger inn mange tredjepartsprogrammer på iPhone, må man ikke ha noe sinnsykt med RAM da? Skulle nesten tro den trengte mer enn en vanlig PC, og det meste inni den må vel oppgraderes da? Har vanskligheter for å tro at iPhone kan kjøre alle programmene den har nå + en del store tredjepartsprogrammer. Apple iPhone har sikkert bra HW (jeg vet ikke spesifikasjonene på alt), men SÅ bra kan den da umulig være? Da hadde jeg blit veldig overrasket :)

Lenke til kommentar
Jeg ser frem til å se noen tall på hvor mange potensielle brukere som ikke velger en telefon med S60 OS pga at man må bla i instillingene én gang for å autorisere usignert programvare.

Beklager, men nå argumenterer du som en 5-åring. :)

 

Haha! :!:

 

Jeg burde vel egentlig se meg for god til å kommentere sånt videre, men jeg syntes det er spennende å se hvordan du har stålkontroll på markedet for S60-applikasjoner. Høyst ignorant og særs naivt å undergrave alle som kjøper billigere S60-telefoner og som ikke umiddelbart kaster seg over tredjepartsprogramvare som ulver så fort telefonen er i hus. Alle konsumenter med en S60-telefon er en potensiel kunde for utviklere av tredjepartsprogramvare og muligheten for massedistribusjon er bare begrenset av fantasien. Distribusjonskanaler i gaten annonsefinansierte nettsider som samlested for gratis usignert tredjepartsprogrammer er nok på fremmarsj, spesielt nå som det tilbys telefoner med 3G+ samt wifi og hastigheten on-device ikke lenger er en flaskehals. At populære tjenester som Windows Live Messenger nå tilbys som tredjepartsprogramvare skreddersydd for S60 kommer bare til å stimulere folks nysgjerrighet for slik programvare ytterligere.

 

Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å slå unna beina på utviklere av slik programvare inntil videre. Det er ingen tegn til at spredningsraten på usignert programvare går ned, og jeg tror ikke det er noen overhengende fare for at den trenden peker nedover med det første.

Lenke til kommentar
OT: Hvorfor insisterer Amobil på å kalle iPhone og iPod for Iphone og Ipod? :hmm:

 

Fordi det er korrekt måte å skrive egennavn, uavhengig av hva Apple måtte mene om saken.

 

Blir spennende å se hvilke programmer som kommer etter hvert.

Egennavn skal vel skrives og uttales slik eieren av navnet skriver/uttaler det? Altså, når Apple skriver iPod, så skal det skrives iPod. Eksempel på noe alla det samme: det er forbudt med to m-er i slutten av norske ord, med man kan hete Tomm, fordi det er et egennavn, og da kan det skrives slik man ønsker det (man kan i teorien skrive Tom men uttale Gunnar også :p ). På samme måte velger Apple å skrive iPod, iTunes og iPhone osv., og da skal det vel skrives slik også? :)

Lenke til kommentar

Hva f### er det dere snakker om?! I S60 3rd Edition må *alt* av Symbian c++ tredje parts programvare være digitalt signert for å kunne installeres på telefonen. Utviklerne av programmene kan selv signere de (såkalt 'self-signing'), men da har de begrenset tilgang til telefonens funksjoner - dette er for å hindre virus (malware). ALLE andre programmer må i gjennom Symbian Signed prosessen.

 

Det skrives dessuten iPhone ja.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...