Gå til innhold

Infotråd: Olympus E3


Anbefalte innlegg

Olympus E3 blei lansert i går, 16.10.2007. På tide med ein info tråd?

 

Kjapp oppsumering

Oppløysning: 10 Megapixler (LiveMOS sensor)

Lukker: 1/8000s - 60s (Bulb: opptil 30min)

ISO: 100 - 3200

Blistsynkronisering: Super FP modus opptil 1/8000s (med dei to nye blitsane, FL-36R og FL-50R)

Trådlaus blitsstyring: Fire kanalar, tre grupper (med dei to nye blitsane)

LCD: vridbar 2,5" HyperCrystal, ~230 000 pixler, 100% FoV

Søkar: ~100% FoV, 1.15x forstørring

Autofokus: 11 krysspunkt (biaksial)

Hastighet: 5FPS opptil 19 bilder i RAW

Bildestabilisering: opptil 5 stops

Auto WB: LiveMOS sensor + dedikert sensor

Exposure bracketing: 3 - 5 bilder (0.3 , 0.7 eller 1 stops)

ISO bracketing: 3 bilder (0.3 , 0.7 eller 1 stops)

Batteri: BLM-1

Batterigrep: HLD-4

Støv og vanntett: Ja

Kort: CF og XD

 

Dei tre nye linsene med Supersonic Wave Drive:

1. New ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm f2.8-4.0 SWD, in combination with the E-3,

delivers the fastest autofocus speed in the world;

2. The ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm f2.8-3.5 SWD focuses twice as fast as the

previous ZUIKO DIGITAL lens with that focal length; and

3. The ZUIKO DIGITAL ED 14-35mm f2.0 SWD joins the existing

ZUIKO DIGITAL 35-100mm f2.0 as the brightest fixed aperture lenses in their class.

 

Samt dei to nye blitsane:

- FL-36R

- FL-50R

 

Mykje meir info, samt bilder, kan finnast her: http://fourthirdsphoto.com/special/e3.php

og litt her http://www.olympus.no/consumer/dslr_E-3.htm

 

Edit: isobulbkluss...

Endret av Clupus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et hus som gir meg vann i munnen og prisen i britiske pund er 1099, noe som tilsvarer 12400 nkr.

 

Flere linker:

http://www.digit.no/wip4/olympus_e-3_endel...d.epl?id=153466

http://www.digit.no/wip4/product_detail_co...=1&ids=6423

http://www.dpreview.com/news/0710/07101603olympuse3.asp

 

De nye objektivene med verdens raskeste autofokus sammen med E-3, ifølge Olympus, virker også meget spennende.

Lenke til kommentar
De nye objektivene med verdens raskeste autofokus sammen med E-3, ifølge Olympus, virker også meget spennende.

Ser ut som et veldig interessant hus, ja! Flott at Oly endelig kommer på banen med et skikkelig grom-hus til den flotte optikken sin. Ut i fra min svært begrensede erfaring med Oly, så har AF ligget flere genereasjoner bak de to store - selv D40 virket bedre enn E-1 i så måte (uten sammenligning forøvrig!), så det er spesielt gledelig om de kommer skikkelig på banen her.

Lenke til kommentar

Flott å se at man har mulighet for å bruke ISO helt opp mot 30min! Vet ikke om noen andre kameraer på markedet i dag som har denne muligheten. :p

 

Edit: Første innlegg er endret.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Innebygget støtte for trådløs blitz er også en innovasjon, non? Er det noen andre kameraer som tilbyr dette?

 

Plenty.

 

F.x Pentax K10D. (og diverse C/N etter det jeg forstår).

 

 

Akkurat dette er faktisk en av tingene jeg ikke liker her. Greit nok med innebygget blitz og fjernstyring via lys, men ville heller beholdt den gamle fokusassistentlampen enn å få strobo fokus-assistanse.

 

Den andre negative detaljen er at de ikke har en LiveView mode A, men framleis er avhengig av å floppe speilet for autofokus. Ikke spesielt bra for diskret bildetaging som live view med bevegelig skjerm ellers er svært velegnet til.

 

Goffen

Lenke til kommentar

Dette med perfekt hvitbalanse er faktisk ikke helt usannsynlig. Olympus E-1 bommet med sin eksterne hvitbalansesensor så å si aldri, og hadde en mye mer realistisk gjengivelse rett fra kameraet enn noen senere Olympus-modeller (som da selvsagt ikke hadde ekstern sensor). Uansett, hvitbalanse er svært enkelt å korrigere i etterkant, så sant du bruker raw (noe alle seriøse fotografer selvsagt gjør).

Lenke til kommentar

Det er mye med dette kameraet som er spennende, og jeg gleder meg til en test der vi får "se" det i bruk.

 

11 kryss punkter som visst nok skal klare seg i meget svakt lys er bra.

 

En annen ting som kan nevnes er værtettningen til Olympus. Det er et bilde på nettet av en E-1 med 14-54mm som blir holdt under springen... Det er vel flere som tenkte "idioti" da de så det bildet, men med Olympus sin tettning, er det visst fullt mulig.

 

God stabilisator, god fokus, værtettning, zuiko objektivene, støv-fjerning som duger... Dette bør vel være et interressant kamera? ... så kommer bare spørsmålet om billedkvalitet da... Regner med det spiller en ørliten rolle det og ettersom det er et fotoapparat... :)

Lenke til kommentar
Flott å se at man har mulighet for å bruke ISO helt opp mot 30min! Vet ikke om noen andre kameraer på markedet i dag som har denne muligheten. :p

Yess, heilt klart ein nyttig funksjon! Snodig at ingen andre produsentar har noko liknande.. :blush:

 

Greit nok med innebygget blitz og fjernstyring via lys, men ville heller beholdt den gamle fokusassistentlampen enn å få strobo fokus-assistanse.

Strobe-fokus-assistansen er ein av dei tinga som verkeleg irriterar meg på E-510, den er plagsom for dei forran kameraet og plagsom for meg bak kameraet. (Eg har heller ikkje inntrykk av at den fungerar særleg bra).

Lenke til kommentar
100 % enig. Men om du tar bilder og autofokusen klarer å fokusere uten den, fokuser ferdig, åpne blitzen og ta bildet. Ja, det er tungvindt, men til et portrettfoto eller for foto i oldemors bursdag fungerer det fint.

 

Eventuelt skru av "AF ILLUMINAT." i menyen :)

 

(eller kjøp ein blits med skikkelig fokuslampe)

Lenke til kommentar

Irriterer meg litt at Akam, omtaler dette som et kamera som ikke er egnet for proffer. Det er oppfølgeren til E1, og jeg vil absolutt si at dette er et kamera beregnet på proffer, med Olympus sin beste proffopptikk som forøvrig er minst like godt som L serien til Canon og toppglassene til Nikon, så er dette helt klart et proffkamera. E1 blir/ble brukt av mange profesjonelle fotografer så hvorfor skal ikke det samme være tilfellet med dette kameraet. Noen proffer har andre preferanser enn hva Canon og Nikon kan tilby, det er ikke alle som feks er avhengig av størst mulig bildebrikke, men i stede vil ha utstyr som er lett å pakke med seg. At kamera ikke er proft blir feil å si når man ser noen av de fotografene som har brukt E1 daglig.

Lenke til kommentar

Altså, Modin, det er ikke ett pro level kamera, og det er sannelig ikke E-1 heller, så tror Akam gjør helt rett i å omtale det slik de gjør =)

Tror ikke noen halv seriøse fotografer ville brukt E-1. Har faktisk aldri sett / hørt om noen som har brukt det.

Dette kamera kunne though sikkert funka, selv om jeg tviler på at det er like bra som topp serien til nikon og canon. Husk at de fleste profesjonelle har litt røffere hverdager for kameraene sine :=) ifht behandling og antall shutter releases. Feks, d300 = 50. 000 og d3 = 150. 000. Ganske stor forskjell!

Lenke til kommentar
Husk at de fleste profesjonelle har litt røffere hverdager for kameraene sine :=) ifht behandling og antall shutter releases. Feks, d300 = 50. 000 og d3 = 150. 000. Ganske stor forskjell!
Physically speaking the E-3 is tough, sporting a magnesium alloy body and environmental sealings which make it both splash and dust-proof, although for full sealing you’ll also need to couple it with a decent lens. The new shutter block is also rated to 150,000 operations.http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_E-3/

 

E-3 veier over 800 gram. Dette er tilogmed mer enn Nikon D300? Hva er grunnen til at E-3 veier så mye mer enn E-510 og E-410?

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...