Gå til innhold

Kun DDR3 for Intel X48


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres ut som brikkesett for spesielt interesserte med veldig mye penger.

 

For å kunne bruke DDR3-1600-minne må man imidlertid begrense seg til én modul per kanal, og prosessoren må kjøre på 1600FSB.

 

Støtter kun DDR3

Vil dette si at det ikke kommer X48-hovedkort med 4 minneporter eller at X48-kortene kan komme med 4 porter i tilfelle noen vil kjøre DDR3 på 1333 GT/s eller lavere?

 

Hva koster 4GB (2*2GB) DDR3 for tida? (Jeg fant ikke noen priser på det i prisguiden)

 

Er det noen som har hørt når billigere brikkesett (P-serien) for hovedkort i prisklassen 800-1000 kr kommer? P45 eller hva de vil kalle det. Vil det i så fall støtte DDR2 og 4 minnemoduler? Hvilke andre egenskaper vil det få?

Lenke til kommentar
Dette høres ut som brikkesett for spesielt interesserte med veldig mye penger.

Vil dette si at det ikke kommer X48-hovedkort med 4 minneporter eller at X48-kortene kan komme med 4 porter i tilfelle noen vil kjøre DDR3 på 1333 GT/s eller lavere?

 

Hva koster 4GB (2*2GB) DDR3 for tida? (Jeg fant ikke noen priser på det i prisguiden)

Vil tro kortene kommer med 4 slotter men at DDR3 1600 kun fungerer med 1 DIMM per kanal. Dettte er jo et vanlig problem med multidropp busser og litt av grunnen til at f.eks FB-DIMM benyttes på servere.

Lenke til kommentar
Dette høres ut som brikkesett for spesielt interesserte med veldig mye penger.

Vil dette si at det ikke kommer X48-hovedkort med 4 minneporter eller at X48-kortene kan komme med 4 porter i tilfelle noen vil kjøre DDR3 på 1333 GT/s eller lavere?

 

Hva koster 4GB (2*2GB) DDR3 for tida? (Jeg fant ikke noen priser på det i prisguiden)

 

Er det noen som har hørt når billigere brikkesett (P-serien) for hovedkort i prisklassen 800-1000 kr kommer? P45 eller hva de vil kalle det. Vil det i så fall støtte DDR2 og 4 minnemoduler? Hvilke andre egenskaper vil det få?

 

Tror 2x2 Gb DDR3 er lite utbredt generelt. Newegg har i alle fall et billig et !

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16820145185

 

Bare litt over 1000 dollar. Knallpris:)

 

DDR3 har mye å hente igjen på pris før det er verdt å anbefale.

Lenke til kommentar

har tenkt til å bygge meg ny htpc, men den skal brukes til mere enn å se film, for å si det sånn. omtrent som en fullverdig spill/redigerings/programerings-pc, bare legge litt vekt på lite støy. lurer da seff på hvilket brikkesett jeg skal ha...har lurt på å vente til x48 kommer. vil ha et hk som holder lengst mulig, og som er bra fremtidsrettet.

 

en ting jeg lurer på når det gjelder ram; er det bedre med 2x2gb enn 4x1gb? nå tenker jeg på ytelse, og ikke pris...

Lenke til kommentar

Freddy85: I september trodde man at X48 skulle komme mot slutten av 2007, men det har senere blitt til 1. kvartal 2008 (Kilde, kilde, kilde)

 

Siden DDR3 først kom på markedet for ca et halvt år siden så har ikke prisene sunket så veldig mye. Det kan se ut som det tar mer enn et halvt år til før DDR3 slår gjennom helt. Uttalelser fra minneindustrien sier også at de ikke venter store volumer av DDR3 før 4. kvartal 2008 til 1. kvartal 2009. Jeg tror derimot det kan skje allerede til sommeren 2008.

 

F.eks har DDR3-1066 2*512MB falt fra ca 1800 kr til ca 1400 kr i løpet av de siste 4 månedene. Samme mengde DDR2-800 har samtidig falt fra ca 500 kr til ca 300 kr.

 

DDR3-1333 2*1024MB har falt fra ca 3300 kr til ca 2500 kr i løpet av de siste 4 månedene.

 

Samme mengde DDR2-800 har falt fra ca 800 til 500 kr i samme periode.

 

Det ser altså ut til å være lenge til de to priskurvene nærmer seg hverandre. Jeg tipper det store gjennomslaget for DDR3-1333 kommer sommeren 2008 med priser på ned mot 50% mer enn samme mengde DDR2-800.

Lenke til kommentar
vil ha et hk som holder lengst mulig, og som er bra fremtidsrettet.

Husk at framtidsrettet ikke nødvendigvis er det mest økonomiske. Det kan f.eks lønne seg å roe ned framtids-sikkerheten til ting som er fornuftig priset. Hvis du klarer å skru ned prisen fra f.eks et supert oppsett til 20.000 kr til et som er 80% så bra til 10.000 kr så kan du kanskje kjøpe ny PC om 2 år for 10.000 kr i stedet for en ny til 20.000 kr om 4 år. Hvis du ser 2-4 år bakover i tid så ville du med en 20.000 kr PC fra 2003 nå sittet med en Pentium 4 northwood 2,4GHz, kanskje overklokket til 2,8GHz, med 4*512MB ram, 2*160GB Raid0, og Radeon 9700 Pro AGP. Hadde du heller roet ned budsjettet til 10.000 kr i 2003 så hadde du kanskje hatt en Pentium4 1,8GHz @2,4GHz, 2*512MB ram, 160GB og Radeon 9600 Pro AGP fram til 2005 og fra 2005 til i dag kanskje en Athlon64 3500+, 2*1GB ram, 250GB, Geforce 6600 GT PCIe. Med andre ord: Dyr framtidssikkerhet lønner seg ikke.

 

en ting jeg lurer på når det gjelder ram; er det bedre med 2x2gb enn 4x1gb? nå tenker jeg på ytelse, og ikke pris...

Det korte svaret er nei, ytelseforskjellene er ubetydelige.

Lenke til kommentar

Er X48-brikkesettet beregnet mest for 771-hovedkort? Eller støtter det bare LGA775? Vi vet jo at Intel kommer med Xeon-prosessorer på 1600 MHz nå snart og X48 ligner veldig mye på X38, som også nylig ble lansert. Dessuten støtter X48 kun DDR3. Så det ser ut for meg som at X48 er beregnet på servermarkedet. Men de har sikkert andre brikkesett som er mer egnet for servere også.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Er X48-brikkesettet beregnet mest for 771-hovedkort? Eller støtter det bare LGA775? Vi vet jo at Intel kommer med Xeon-prosessorer på 1600 MHz nå snart og X48 ligner veldig mye på X38, som også nylig ble lansert. Dessuten støtter X48 kun DDR3. Så det ser ut for meg som at X48 er beregnet på servermarkedet. Men de har sikkert andre brikkesett som er mer egnet for servere også.
Det er vel egentlig bare utplukkede X38-chips som har fått støtte for høyere FSB. Så ja, det vil være LGA775.
Lenke til kommentar
Er X48-brikkesettet beregnet mest for 771-hovedkort? Eller støtter det bare LGA775? Vi vet jo at Intel kommer med Xeon-prosessorer på 1600 MHz nå snart og X48 ligner veldig mye på X38, som også nylig ble lansert. Dessuten støtter X48 kun DDR3. Så det ser ut for meg som at X48 er beregnet på servermarkedet. Men de har sikkert andre brikkesett som er mer egnet for servere også.
Det er vel egentlig bare utplukkede X38-chips som har fått støtte for høyere FSB. Så ja, det vil være LGA775.

X48 er nok mest sannsynlig en nyere stepping enn hva som er tilgjengelig av X38 brikker i dag, men det skulle ikke endre noe på kompatibiliteten med LGA771.

Lenke til kommentar

typisk intel

DDR2 er rask nok, ingen trenger DDR3 enda heller

intel er så ræva rask med å lansere nye ting, at dem glemmer kundene

Bare litt over 1000 dollar. Knallpris:)

Hehe.. Det blir 5555 kroner (+ frakt, moms og toll).

 

Enig, dette blir dyre saker. 2*2GB DDR2-800 koster fra 1550 kr nå og går man ned til DDR2-667 og opp til fire moduler så er man nede i 824 kr.

du får da DDR2 PC6400 4GB(2x2GB) kit til 1600 kr nå

https://prisguiden.no/product.php?productId=71116

 

tipper intel x48 vil bli i VELDIG lav produksjon og de vil ikke ha så mye salg, grunnet DDR3 pris og ytelse osv

 

intel hopper bare på nye teknologier og IKKE tenker på forbrukern som vil gjerne ha DDR2 i 10 år og heller gå til DDR3 når også AMD har støtte

 

DDR2 har liksom akuratt fått sin beste pris og ytelse og mange vil ikke oppgradere til noe annet

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Syntes det blir litt feil å si at vi ikke vil ha ddr3 pga lav økning i ytelse, slik det blir presentert i denne tråden. å si at ddr2 holder 10 år til...

 

Hadde vi alle hatt den holdningen, hadde vi fortsatt spillt outrun på commodore 64.

 

ddr3 faller MYE i pris fremover. det som har skjedd med prisene på cpu o.l. den siste tiden, det har vi visst i nesten et år, og at ram-prisene står for tur med en kjempeknekk i prisen er jo nesten uungåelig(og har også blit spådd)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...