Gå til innhold

OpenOffice.org 3.0 med Thunderbird


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg savner med OOo 2, er egentlig bare kortere oppstartstide. Men så er jeg ikke akkurat noe "power user" når det kommer til kontrorprogramvare.

 

EDIT:

Leste litt på den presentasjonen. ODF-PDF-hybridopplegget virker unektelig interessant. Den gylne middelvei? :)

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Opera også, de kunne også ha hatt disse ekstra tingene (e-mail, torrent osv) som egne programmer.
Du må da faktisk aktivere både IRC og e-post sjøl. Det eneste som irriterer meg, er bittorrent-klienten, men på en annen side så lager det jo mening å ha det integrert i nettleseren. Men jeg foretrekker et program med flere muligheter.

 

EDIT:

Noen som vet hvordan man skrur av torrent programmet i Opera?

Slår meg grønn når jeg trykker på en torrent fil. Pluttselig spretter den opera klienten opp.

Huk det av i about:config. Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Genialt. Håper det blir med støtte for MS makroer/konvertering av disse. Da spares det endel lisenspenger som ellers hadde gått i lomma på MS. :thumbup:

 

En viss støtte finnes alt i gjeldende versjon (om enn mangelfull). Etter det jeg kjenner til utviklingsplanene er det forutsatt at denne skal bedres betydelig alt i versjon 2.4 (gjeldende er 2.3).

 

Personlig er jeg mest spent på "extension" biten. Blir dette en suksess betyr det at man i betydelig grad vil kunne spesialtilpasse OO til sine behov når det gjelder funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Hva med å gjøre word/calc osv konkurransedyktige først?

Det finnes riktignok en del programmer i samme prisklasse men det er få av de som er konkurransedyktige med OpenOffice. Det nærmeste er nok Sun StarOffice, men det er jo nesten samme programpakke som OpenOffice. KOffice er også en mulighet men den har litt dårligere OS-kompatibilitet. Microsoft har riktignok kommet med en reklamefinansiert versjon av Works, og en dokument-leser for Windows men å kalle de konkurransedyktige i denne sammenhengen er nok å ta litt hardt i. Ellers så har man jo Google dokumenter og en rekke flere programmer.

 

Så jeg vil absolutt si at Write (for det var vel det du mente) og Calc er konkurransedyktige.

Lenke til kommentar
Du må da faktisk aktivere både IRC og e-post sjøl. Det eneste som irriterer meg, er bittorrent-klienten, men på en annen side så lager det jo mening å ha det integrert i nettleseren. Men jeg foretrekker et program med flere muligheter.

 

Det hadde vært fullt mulig å lage disse andre ekstra programmene som plug-ins, som fortsatt kunne vært konfigurerbart og aktiverbart fra Opera nettleseren. Denne måten å lage programvare på ligner jo litt på det som bl.a. Microsoft får kritikk for når de sauser i sammen alt i ett system.

 

Men nok OFF-TOPIC i denne omgang fra meg... :)

Lenke til kommentar
Hvor mye innsats gjør sun på GUI-siden, i forhold til Microsoft?

Nå sikter de inn mot litt forskjellige markeder så det er ikke helt enkelt å sammenligne, men jeg skal prøve så godt jeg kan:

 

Microsoft satser på pene GUI med kun de enkleste funksjonene lett tilgjengelig. Litt sånn "selv bestemor kan lage et dokument på første forsøk". Se eksempler fra Microsofts pakke her:

 

ss_features1.jpgs346.jpgss_w_screen1_works8.jpg66124_screenshot_Calendar_jpeg.jpg0000011800145116.jpg

 

 

Sun satser på mer funksjonable GUI for mer krevende brukere. GUIet er lettere å bruke for erfarne brukere som trenger tilgang til middels eller mye avanserte funksjoner. Se eksempler her: http://www.sun.com/software/star/staroffic...llery/index.xml

 

De ulike strategiene "kontorpakke for bestemødre" vs. "kontorpakke for erfarne brukere" gjenspeiles på flere områder. Blant annet når det kommer til lange eller nøstede dokumenter samt de som trenger god kompatibilitet for å nå flest mulig andre brukere, f.eks for bedrifter, og god kompatibilitet for å sikre at dokumentene ikke blir ubrukelige/inkompatible i framtida f.eks i bedriftssystemer. Microsofts alternativ er derimot ok for de som bare skal skrive korte dokumenter en gang i blant, skrive de ut en gang og ikke trenger å ta vare på de i årevis. Så fremt man holder ut reklamen.

Lenke til kommentar
Så jeg vil absolutt si at Write (for det var vel det du mente) og Calc er konkurransedyktige.

 

Ja det var det jeg mente.

 

Forøvrig fører openoffice (spesielt Write) med seg så mange problemer at jeg knapt nok synes man kan sammenligne det med Office. Mulig du kan sammenligne det med andre pakker, men akkurat Office har de nok en lang vei igjen for å konkurrere seriøst med.

 

Jeg snakker da ikke om å skrive brev til bestemoren sin og denslags, men å faktisk jobbe med programmet. Jeg for min del sliter seriøst med programmet da den har en egen fri vilje når det gjelder tekstformatering. Hvis man bare et øyeblikk ser bort i fra autoformateringen som er helt på jordet; Selv formatering som i ene øyeblikket er der kan plutselig bare forsvinne uten at man har gjort noe på den delen av dokumentet på evigheter. Det gjør programmet ganske ubrukelig for seriøs bruk spør du meg.

Lenke til kommentar
Jeg for min del sliter seriøst med programmet da den har en egen fri vilje når det gjelder tekstformatering. Hvis man bare et øyeblikk ser bort i fra autoformateringen som er helt på jordet; Selv formatering som i ene øyeblikket er der kan plutselig bare forsvinne uten at man har gjort noe på den delen av dokumentet på evigheter. Det gjør programmet ganske ubrukelig for seriøs bruk spør du meg.

Det er Microsoft Office du snakker om nå. Hold deg unna .doc, .ppt og .xls, så oppfører OO seg meget bra etter min erfaring. Ikke skyld på OO når støtten til et lukket og dårlig format er ustabil.

 

Forresten, takk for flott artikkel Arsæll. Det blir bare mer og mer underholdende å lese hardware.no om dagen :)

Endret av Del
Lenke til kommentar
Så jeg vil absolutt si at Write (for det var vel det du mente) og Calc er konkurransedyktige.

 

Ja det var det jeg mente.

 

Forøvrig fører openoffice (spesielt Write) med seg så mange problemer at jeg knapt nok synes man kan sammenligne det med Office. Mulig du kan sammenligne det med andre pakker, men akkurat Office har de nok en lang vei igjen for å konkurrere seriøst med.

 

Jeg snakker da ikke om å skrive brev til bestemoren sin og denslags, men å faktisk jobbe med programmet. Jeg for min del sliter seriøst med programmet da den har en egen fri vilje når det gjelder tekstformatering. Hvis man bare et øyeblikk ser bort i fra autoformateringen som er helt på jordet; Selv formatering som i ene øyeblikket er der kan plutselig bare forsvinne uten at man har gjort noe på den delen av dokumentet på evigheter. Det gjør programmet ganske ubrukelig for seriøs bruk spør du meg.

 

Helt ukjent for meg. Faktisk så velger jeg å skrive alt jeg gjør av brukerdokumentasjon (til datasystem) og lengre rapporter i OO. Og da skyldes det faktisk at jeg opplever langt mindre problemer, ikke minst knyttet til håndtering av illustrasjonsbilder etc enn i Word. Og så er dokumentene jevnt over mindre i størrelse. Når disse vanligvis skal publiseres i PDF er det ingen grunn til å velge Word.

 

Faktisk opplever jeg at OO er mer konsistent på formatteringer enn Word er. Selv om jeg også finner noen mindre "bug" av og til.

 

Brev og mindre rapporter skrives i Word, mest fordi jeg aldri har kommet så langt at jeg har orket å konvertere makroene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Forøvrig fører openoffice (spesielt Write) med seg så mange problemer at jeg knapt nok synes man kan sammenligne det med Office....

Helt ukjent for meg. Faktisk så velger jeg å skrive alt jeg gjør av brukerdokumentasjon (til datasystem) og lengre rapporter i OO. Og da skyldes det faktisk at jeg opplever langt mindre problemer, ikke minst knyttet til håndtering av illustrasjonsbilder etc enn i Word.

 

Ditto.

Har blitt dyktig lei Word spesielt (og office generelt) på grunn av mangelen på kontroll som disse greiene tilbyr.

Overgangen til OO og åpne dokumentformater er under prosessering. Fornøyd så langt.

 

Mottak av .doc, .xls og lignende på email blir høflig returnert med forespørsel om annet format.

 

MS Office avinnstallert.

Lenke til kommentar
Hvordan er Exchange støtten i Thunderbird?
Den er vel ikke til stede per dags dato i Thunderbird. Men Evolution er exchange-kompatibel.

 

Jeg for min del sliter seriøst med programmet da den har en egen fri vilje når det gjelder tekstformatering. Hvis man bare et øyeblikk ser bort i fra autoformateringen som er helt på jordet; Selv formatering som i ene øyeblikket er der kan plutselig bare forsvinne uten at man har gjort noe på den delen av dokumentet på evigheter. Det gjør programmet ganske ubrukelig for seriøs bruk spør du meg.
Det må jo bare være Word du snakker om her. I Writer kan du nemlig sette opp autokorrekturen som du selv vil via Tools->AutoCorrect...->Options.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...