Gå til innhold

Akam tester Sony Alpha A700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har også testet dette kamera jeg, og må si meg ganske uenige. Meny og LCDen var det enaste som var noe. Rart og at dem ikke har et top display, helt utenkelig for mitt bruk. Canon D40 utklasset den i min meining.

 

Men om 3-4 kameraer til så er nok Sony en hissig konkurrent mot Canon og Nikon. Som det er nå, er nok a700 kunn for de som faller for dens "gadget" faktor (pga alle disse små-kule dilldall i menyen/funksjoner) og om du er en Sony fan.

 

Og dens ufattelig svakhet i ISO, er det rart den fikk så bra revy må jeg si.....

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

ISO er ikke alt vettu, du kan jo kjøre ett søk blandt bildene dine å se hvor mange av dem som er tatt på over 400, for de fleste vil det ikke være så mange. Men joda, her finnes det kameraer som yter bedre.

 

Lurer på om Akam har testet noen av nivåene mellom 1600 og 3200 ? Jeg har sett meget lovende bilder fra 2500 og 3200, riktignok i bittesmå formater:

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=21391

 

Kunne vært gøy om Akam kunne konstatert nøyaktig hvor det eksploderer.

 

A700 bruker dessverre ikke det samme batteriet som A100, som om man oppgraderer fra A100 kan man ikke benytte eventuelle ekstrabatterier man måtte ha gått til anskaffelse av. Skuffende, men siden det ikke er spesielt vanlig at kameraer i to så ulike segmenter som A100 og A700 benytter samme batteri, trekker vi ikke på grunn av dette.

Sant, men A700s batterier er bakoverkompatible, om man skulle eie begge kameraene. Enig i at det er en noe teit løsning.

 

Ser dere har ett kamera med grepsensor, kan dere bekrefte at det er en EU eller NO modell? Evnt, hvor har dere fått det fra?

 

 

Godt testet Are!

 

PS: Se opp for Slaskehalser :p

JPG-komprimeringen later til å være en slaskehals, siden A700 i RAW klarte hele 22 bilder på ti sekunder i vår test.
Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Kommentar til test av a700:

 

- A700 bruker dessverre ikke det samme batteriet som A100, som om man oppgraderer fra A100 kan man ikke benytte eventuelle ekstrabatterier man måtte ha gått til anskaffelse av. Skuffende, men siden det ikke er spesielt vanlig at kameraer i to så ulike segmenter som A100 og A700 benytter samme batteri, trekker vi ikke på grunn av dette.

 

Batteriet fra a100 kan du ikke bruke i a700, men batteri fra a700 KAN du bruke i a100. Dette er fordi a700 bruker info-batteriene Sony tydeligvis ikke har hatt tid til å få inn i a100 før den ble lansert (sony har det i de andre kameraene sine). Og kjøper du batteri til a100 nå så er ikke det originale batteriet enkelt å få tak i, da det er faset ut. Jeg vil tro Sony vil standardisere batteri over hele alpha-serien.

 

Men det du ikke tok med var at grepet, som i motsetning til visse konkurrenter, er i magneisum som resten av kamerahuset. Dette tar to batteri, og gir deg da mye juice.

 

- Søkeren gir godt med informasjon, men viser likevel dessverre ikke alt vi kunne ønske oss, som for eksempel ISO-verdi, som nye Canon EOS 40D har fått i sin søker.

 

ISO var i a100, men de har inkludert aspekt-ratioen i a700 der den var i a100.

 

- med unntak av en forbedret fokusfunksjon som merker når man legger øyet inntil søkeren og da automatisk fokuserer før brukeren har trykket på knappen

 

Dette er fordi de har reintrodusert greps-sensoren du hadde på (film) minolta -kameraene som kom på tidlig nittitall (med 5xi/7xi/9xi -serien, var også i 700si/800si og i 7/9). Så ikke akkurat noe innovasjon, men reintroduksjon av snart 20 år gammel minolta-arv.

 

Jeg er en av de som kommer til å kjøpe dette kamerahuset. At visse her ser ut til å være så glade i canon-utstyret sitt at de ikke greier se lengre enn til nesetippen så får det være deres problem. Konkurranse er årsaken til at 400d kom når den kom, og at 40d er en større oppdatering enn hva 20d-30d var.

 

Kvaliteten på a700 og 40d er såpass høy at brukere av respektive systemer bør være storfornøyde. Klart, det er rom for å diskutere nyanser geeks imellom - men å tråkke på hverandres systemer basert på egne fordommer er ganske tåplig.

Lenke til kommentar

Mmmm.. da er det fullt bikkjeslagsmål i entuastklassen for i alle fall 4 av produsentene.

 

Jeg reagerer dog litt på dette snakket rundt den strålende billedkvaliteten på A700. Personlig synes jeg støykontrollen bærer preg av "støyreduksjon"- ala software som noiseninja o.l. - Mao ganske stygge artefakter som stammer fra hardhendt utglatting av piksler. For min del hadde jeg heller foretrukket litt luminansstøy og filmkornpreg enn dette.

Lenke til kommentar
Mmmm.. da er det fullt bikkjeslagsmål i entuastklassen for i alle fall 4 av produsentene.

 

Jeg reagerer dog litt på dette snakket rundt den strålende billedkvaliteten på A700. Personlig synes jeg støykontrollen bærer preg av "støyreduksjon"- ala software som noiseninja o.l. - Mao ganske stygge artefakter som stammer fra hardhendt utglatting av piksler. For min del hadde jeg heller foretrukket litt luminansstøy og filmkornpreg enn dette.

 

Jepp, på opp mot de høyeste ISOene får man virkelig stygge resultater, som kan minne om watercolor filtre fra Photoshop. Problemet varierer VELDIG i grad ut i fra hviken Raw konverter en bruker, det ser ikke ut til at nyeste Adobe oppdateringer håndterer disse helt greit:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=25024028

 

 

Nok en anbefales av Akam.

 

Latterlig at alle kamera som testes får dette. Dere burde seriøst gjøre noe med anbefales systemet deres.

 

Lets face it, ingen, eller meget få av speilrefleksene i denne klassen er DÅRLIGE, og de fleste kan nok anbefales til alle å enhver uten at noen trenger å ha dårlig samvittighet. Er du ny i gamet uten en objektiv- og utstyrspark er det ingenting å lure på, ta det som passer hånden din best og kjøp det, du vil garantert kunne få bra bilder og kose deg med fotografering lenge.

Du kan jo begynne med å peke ut hvilke kamera som har mottat ANBEFALES av Akam, som du synes ikke fortjener det, og hvorfor.

 

Kommentar til test av a700:

 

- A700 bruker dessverre ikke det samme batteriet som A100, som om man oppgraderer fra A100 kan man ikke benytte eventuelle ekstrabatterier man måtte ha gått til anskaffelse av. Skuffende, men siden det ikke er spesielt vanlig at kameraer i to så ulike segmenter som A100 og A700 benytter samme batteri, trekker vi ikke på grunn av dette.

 

Batteriet fra a100 kan du ikke bruke i a700, men batteri fra a700 KAN du bruke i a100. Dette er fordi a700 bruker info-batteriene Sony tydeligvis ikke har hatt tid til å få inn i a100 før den ble lansert (sony har det i de andre kameraene sine). Og kjøper du batteri til a100 nå så er ikke det originale batteriet enkelt å få tak i, da det er faset ut. Jeg vil tro Sony vil standardisere batteri over hele alpha-serien.

 

Men det du ikke tok med var at grepet, som i motsetning til visse konkurrenter, er i magneisum som resten av kamerahuset. Dette tar to batteri, og gir deg da mye juice.

 

Ja litt synd grepet ikke nevnes, samt at disse Info batteriene gir en tidligere usett presisjon i angivelse av ladningen.

 

- Søkeren gir godt med informasjon, men viser likevel dessverre ikke alt vi kunne ønske oss, som for eksempel ISO-verdi, som nye Canon EOS 40D har fått i sin søker.

 

ISO var i a100, men de har inkludert aspekt-ratioen i a700 der den var i a100.

 

Hæ?

 

- med unntak av en forbedret fokusfunksjon som merker når man legger øyet inntil søkeren og da automatisk fokuserer før brukeren har trykket på knappen

 

Dette er fordi de har reintrodusert greps-sensoren du hadde på (film) minolta -kameraene som kom på tidlig nittitall (med 5xi/7xi/9xi -serien, var også i 700si/800si og i 7/9). Så ikke akkurat noe innovasjon, men reintroduksjon av snart 20 år gammel minolta-arv.

Likevel en nyvinning i forhold til andre produsenter, og i forhold til A100. MEN denne funksjonen skal da ikke finnes på EU modeller? Pga nikkel i sensoren?

 

Jeg er en av de som kommer til å kjøpe dette kamerahuset. At visse her ser ut til å være så glade i canon-utstyret sitt at de ikke greier se lengre enn til nesetippen så får det være deres problem. Konkurranse er årsaken til at 400d kom når den kom, og at 40d er en større oppdatering enn hva 20d-30d var.

 

Kvaliteten på a700 og 40d er såpass høy at brukere av respektive systemer bør være storfornøyde. Klart, det er rom for å diskutere nyanser geeks imellom - men å tråkke på hverandres systemer basert på egne fordommer er ganske tåplig.

Helt enig, det er ingen grunn til at ikke D300, 40D, og A700 skal være anbefalte, som jeg kan se i alle fall.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar
Helt enig, det er ingen grunn til at ikke D300, 40D, og A700 skal være anbefalte, som jeg kan se i alle fall.

 

Sant det. Dessuten er det brukeren som får "bra bilder" når du er i denne klassen. Egentlig er de temmelig like.

 

Personling gikk jeg for 40d pga dens LiveView funksjon med muligheten å kunne zoome inn på områder av motivet og justere fokus 100%. D300 eller a700 har ikke denne funksjonen. Og i mine øyner er fokus svært viktig...om ikke viktigst.

Dessuten er muligheten med "astro-photography" trakk meg til 40d enda mer. Se demo her:

 

Men det er svært spennende at Sony kommer inn i "bilde". Bra med konkurranse. De vil nok klare å presse det teknologiske og funksjoner til Nikon og Canon. Men kvalitet messing tviler jeg på at de holder mål. Sony har en stygg tendens å ha produkter som går i stykker etter kort tid....og alltid etter garantien er ute...skulle tro det var programert i produktene! :!:

Lenke til kommentar

Utmerket!

 

Betryggende lesning. Minolta har gjenoppstått. Blir hard pakke under juletreet.

 

Pussig at den ikke ligger så godt i hånden på deg, men det er kanskje et spørsmål om hva man er vant til fra før. Minolta var kjent for å ha den beste ergonomien, og SONY har tatt utgangspunkt i Dynax 7 og Dynax 7D.

 

Tror forøvrig at beste bildekvalitet for Minolta/SONY oppnås på ISO 200.

 

Mye godt Minoltaglass skal få ben å gå på nå, og neste år kommer A900, med fullformatsbrikke, ifølge ryktene.

Lenke til kommentar
Lets face it, ingen, eller meget få av speilrefleksene i denne klassen er DÅRLIGE, og de fleste kan nok anbefales til alle å enhver uten at noen trenger å ha dårlig samvittighet. Er du ny i gamet uten en objektiv- og utstyrspark er det ingenting å lure på, ta det som passer hånden din best og kjøp det, du vil garantert kunne få bra bilder og kose deg med fotografering lenge.

Du kan jo begynne med å peke ut hvilke kamera som har mottat ANBEFALES av Akam, som du synes ikke fortjener det, og hvorfor.

 

 

Påenget er om alle kamera mottar den gjeve tittelen "anbefales" så mister den sin verdi. En utmerkelse skal gis til de som faktisk er ekstra bra. Samtilge kamera som testes på akam får anbefales. Jeg sier ikke at Sony her har et dårlig kamera, men når samtlige kamera oppnår anbefalles gir det lite mening. Når testen at d300 kommer får faen meg også den anbefales. Så hva er egentlig mening med disse testene når samtlige anbefales?

 

Som tidligere tester for hw, var jeg uhyre forsiktig med hvem som fikk ekstra utmerkelse og ikke

Lenke til kommentar
Personling gikk jeg for 40d pga dens LiveView funksjon med muligheten å kunne zoome inn på områder av motivet og justere fokus 100%. D300 eller a700 har ikke denne funksjonen. Og i mine øyner er fokus svært viktig...om ikke viktigst.

 

Nå har d300 (og a700) en skjerm på 640x480 pixler, og burde være bedre til å se hva som er og ikke er i fokus enn med 40d sin 320x240 skjerm. Og når d300 autofokuserer i live view så ser jeg ikke at det kan bli brukt som argument enstydende i 40d sin favør.

 

Men det er svært spennende at Sony kommer inn i "bilde". Bra med konkurranse. De vil nok klare å presse det teknologiske og funksjoner til Nikon og Canon. Men kvalitet messing tviler jeg på at de holder mål. Sony har en stygg tendens å ha produkter som går i stykker etter kort tid....og alltid etter garantien er ute...skulle tro det var programert i produktene! :!:

 

Mr. Fjortis. Om du kjenner noen, som kjenner noen, som har hatt et Sonyprodukt som har hatt kort levetid så betyr ikke det at det er en trend hos leverandøren. De Sonyprodukter jeg har eid som ikke lengre fungerer tilfredstillende fungerte perfekt i over ti år - noe som er innenfor forventet levetid på consumerprodukter. Ser jeg på annen forbrukerelektronikk jeg har så har det meste fungert i rundt 8-12 år før problemer oppstod. Og noe av det jeg har er mer enn 12 år gammelt.

 

Om du, som tydeligvis er stor fan av Canon, eier et Canon kompaktkamera - så må jeg dessverre skuffe deg med å si at det mest sannsynlig inneholder en bildebrikke laget av Sony. Samme gjelder de fleste Nikon-kameraer foruten d3 og d2h.

 

Sony er markedsleder på produksjon av bildebrikker, nummer to i salg av kompaktkameraer og nummer tre i salg av speilreflekser. Sony har Minolta sin teknologiske arv i bakhånd (da de tok over Minolta sin foto-avdeling) - og om du er oppdatert på kamerahistorie vil du se mange innovasjoner der fra Minolta. Ting du nå ser på som selvfølge, som integrert autofokus, program mode, metring koblet til flere fokuspunkter, trådløs blitz, stabilisering av bildesensor m.fl. Så jeg vil tro du kommer til å høre mer om Sony framover. Noe som er en god ting for seg selv om du ikke har personlig interesse i merket, da det vil tilsi at Canon - merket du har investert i - heller ikke vil ligge på latsiden og la konkurrentene passere.

Lenke til kommentar
Påenget er om alle kamera mottar den gjeve tittelen "anbefales" så mister den sin verdi. En utmerkelse skal gis til de som faktisk er ekstra bra. Samtilge kamera som testes på akam får anbefales.

..

Som tidligere tester for hw, var jeg uhyre forsiktig med hvem som fikk ekstra utmerkelse og ikke

 

Beklager jeg spør, men ser vi på samme nettside? Åpnet et par tester her og jeg kan ikke se de anbefalte hverken Sigma sd14, Fuji s5 pro, nikon d40 eller pentax k100d (vel, den fikk "godt kjøp" men ikke "anbefales").

Lenke til kommentar
Nå har d300 (og a700) en skjerm på 640x480 pixler, og burde være bedre til å se hva som er og ikke er i fokus enn med 40d sin 320x240 skjerm. Og når d300 autofokuserer i live view så ser jeg ikke at det kan bli brukt som argument enstydende i 40d sin favør. ...

Til mitt bruk der jeg kan rigge opp stativ og koble 40D til PC-en for live-view, må jeg si at zoomingen er uvurderlig for makrofotograferingen. Jeg tar en del bilder av stillestående objekter med manuell fokus. Det beste ville selvfølgelig vært Sony/Nikon sin skjerm med Canon sin zooming.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man absolutt kåre et kamera til best i test??

 

Hva er galt i å gi et kamera tittelen "Anbefales", så lenge det er fortjent?

 

Det er et faktum at ingen kamera i dag er best i test på alle områder. Vi vektlegger alle forskjellige egenskaper ved kjøp av kamera.

Akams test tar for seg de forskjellige egenskapene ved kameraet og bedømmer de.

 

Jeg kan ikke se problemet.... :roll:

 

Er det fordi enkelte føler behov for å eie et kamera som er best i test? Skal testerne ta hensyn til at enkelte er plaget av mindreverdighetsproblemer?

 

Nei, les innholdet i testen, fremfor å henge seg opp i tittelen. Best i test er langt ifra alltid det beste for alle..

 

Selvfølgelig, dukker det opp et kamera, som overgår alle andre, eller er et kupp i forhold til prisen, så kan selvfølgelig store ord brukes...

 

I dag er nivået svært høyt innen speilreflekskameraer.. Ergo mange kameraer vil få tittelen anbefales...

 

Selvfølgelig kan dette såre en sart sjel, som nettopp har kjøpt seg et Nikon kamera, og som gjerne vil leve i den tro at man har kjøpt det beste... At et så folkelig kamera som Sony kommer bra ut av en test. DET er vel nesten mer en man kan tåle. :hmm:

Lenke til kommentar

Folk liker å lese tester. Det er liksom en grunn til at TV2 hjelper deg har tester og sammenligninger. Men kunne tenke meg en inndeling som Tomsi42 her beskriver .)

 

Den mest leste siden på testen her sånn er forsiden og siste side. Alt i mellom er det få som leser. Overraskende få mot de som går rett til slutten. Slik er det bare. Vi lever i en tabloid verden og ønsker å vite det mest essensielle umiddelbart .) Og ikke minst om hva den oppnådde av resultater :)

Lenke til kommentar
Folk liker å lese tester. Det er liksom en grunn til at TV2 hjelper deg har tester og sammenligninger. Men kunne tenke meg en inndeling som Tomsi42 her beskriver .)

 

Den mest leste siden på testen her sånn er forsiden og siste side. Alt i mellom er det få som leser. Overraskende få mot de som går rett til slutten. Slik er det bare. Vi lever i en tabloid verden og ønsker å vite det mest essensielle umiddelbart .) Og ikke minst om hva den oppnådde av resultater :)

 

Jeg har ingenting imot tester. Tvert imot.

For min del, så er det alt som står mellom første og siste side , som er viktig..

 

Selv om lever i en tabloid verden, så bør ikke testerne bøye under for allmuens krav om forenklinger..

 

Å kåre noe til absolutt best, kan være riktig , om det stemmer. I alt for mange tilfeller vil testerens personlige preferanser spille inn ved bedømningen..

 

Da kan best i test, være misvisende ... :roll:

 

Min mening er, at hvis man ikke liker nyanser , hva skal man da med speilrefleks og manuelle funksjoner?

Enkle sinn krever enkle løsninger.

Kjøp da heller et pek og klikk, gjerne et dyrt et, så selvfølelsen ikke blir skadet. :D

Lenke til kommentar

Speilrefleks er da pek og klikk. Kjøp deg 1D MkIII og sett kameraet på 'Auto', så har vi et dyrt kamera med høy status min mor kan bruke. Om hun klarer å løfte det, da.

 

Kanskje det ultimate hadde vært et kamera med byggekvaliteten til A700, ISO-egenskapene til D300 (som skal være ganske gode), LiveView fra 40D, hastigheten til 40D, filoverføringshastigheten til A700, hva mer?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Speilrefleks er da pek og klikk. Kjøp deg 1D MkIII og sett kameraet på 'Auto', så har vi et dyrt kamera med høy status min mor kan bruke. Om hun klarer å løfte det, da.

 

Kanskje det ultimate hadde vært et kamera med byggekvaliteten til A700, ISO-egenskapene til D300 (som skal være ganske gode), LiveView fra 40D, hastigheten til 40D, filoverføringshastigheten til A700, hva mer?

Størrelsen til Olympus E-410 ? Men isåfall flyttet på halsrem-festene.

 

Tom

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...