Gå til innhold

Nokia denger løs på Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så rett av Nokia at det må svi for Apple.

Apple lanserer en "smartphone" som ikke er åpen for tredjeparts programvare...er dette da egentlig å anse som en smartphone da? Når den attpåtil ikke lar deg legge inn java baserte programmer er det ihvertfall noe her som er helt hull i hue!!

Så kommer det aller verste, Apple skal bestemme hvilken operatør du skal bruke å hvis du fjerner operatørlåsen skal Apple gjøre telefonen ubrukelig ved oppdatering.

Nei seriøst Apple dette er latterlig!

Flott gjort Nokia, STÅ PÅ!

Lenke til kommentar

Nokia hinter om seriøse ulemper ved konkurrerende telefoner. De kan selvfølgelig ikke skrive Apple eller iPhone i sine reklamer på grunn av merkevarebeskyttelse. Nokia har helt rett i det de skriver. Håper flere forbrukere får en liten realitetssjekk før de faller for den pene designen til Apple.

Lenke til kommentar
Håper flere forbrukere får en liten realitetssjekk før de faller for den pene designen til Apple.

Beklager, men nå er det på tide at alle dere som drar frem "iPhone er gammel teknologi i en pen innpakning"-kammen slapper litt av i svingene.

 

Jeg har en Nokia N95 og jeg har en iPhone. Det er et KVANTESPRANG mellom hvordan de to telefonene fungerer på. Nokia kan ta hele denne "vi er åpne!"-policyen og putte den der sola skinner. :) Nei, jeg har ikke 3G eller MMS på iPhone, men vet dere hva? I don't care!

 

Det er ikke snakk om bare "et pent design" her - det er snakk om at de faktisk har laget en mobiltelefon som er ÅREVIS foran alle andre i måten man faktisk bruker den på.

 

Folk som ikke har brukt iPhone kan kaste skitt og klage og syte fra sin høye hest så mye de bare gidder, men til det sier jeg bare; prøv den. Da får nok pipa en annen lyd. :)

 

Et eksempel er jo hvordan de to telefonene håndterer WLAN -- håndteringen i N95 er krøkkete og treg. iPhone sin er strømlinjeformet og smertefri. Jeg har faktisk WLAN påslått hele tiden nå, fordi det fungerer så bra, og fordi browseren i iPhone er helt fantastisk. Det samme gjelder håndtering av mail (iPhone leser og viser HTML-mail og rik formattering på samme måte som Outlook og Mail (for OSX)). Det er noe med at ja - så kan Nokia skryte av at folk kan legge til funksjoner, men guess what - om man _ikke trenger_ disse funksjonene så er man ærlig talt like langt. :) Det er forskjell på must-have og good-to-have, som man sier i bransjen. :)

 

PS! Jeg jobber med mobiltelefoner til daglig, og noen av mine all-time favorittelefoner inkluderer N95 og E65.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Vær sikker på at iPhone er mer enn hjertelig velkommen hos Nokia. Det fokuset som iPhone har fått på muligheter som ligger i moderne telefoner med tanke på e-post, internett etc. er gull verdt for Nokia. Samtidig er det nok lite og ingenting som gjør at iPhone når salgstall som gjør at finnene mister nattesøvnen.

 

Jeg har selv lekt med iPhone og ble imponert. Morsomt leketøy, helt klart. Men det hverken er eller blir et alternativ til proffbrukere (kanskje bortsett fra i Norge hvor forselgere og operatører gjør hva de kan for å prakke for avanserte telefoner på stakkars kunder).

 

Samtidig som Apple har gjort mye riktig med iPhone, så har de også fyllt den med begrensinger. Noe som ikke gagner den jevne bruker. Derfor skjønner jeg veldig godt Nokia fokuserer slik de gjør på de uante mulighetene som ligger i enkelte av deres produkter. Mulighetene som har gjort at Nokia selger flere smarttelefoner enn sine konkurrenter tilsammen.

 

Som sagt ble jeg imponert over leketøyet iPhone. Telefonen iPhone kan jeg derimot styre min begeistring for. Derfor beholder jeg min Series 60-telefon og kjøper meg en iPod Touch som leketøy.

Lenke til kommentar

Kall gjerne iPhone for "et morsomt leketøy", si gjerne at "det ikke er et alternativ for proffbrukere", men vit at det er brutale halvsannheter. Jeg er en VELDIG proff bruker, og jeg får alt jeg trenger (inkludert inline viewing av Excel og PDF-vedlegg i mail) med iPhone. Bare tanken på å gå tilbake til en E-serie Nokia-telefon eller (gud forby) en Windows Mobile-telefon gjør at magen min vrir seg. :)

Lenke til kommentar

Vel.. Iforhold til iPhone er jo alternativene som man får til Symbian grenseløse, og veldig ofte også like gode, om ikke bedre. Men det er ett enormt utvalg, er det noe du vil ha bort - slett det, er det noe du savner? Legg det inn!

Det er det Nokia vil frem til, hvor de også inndirekte kan herje litt med Apple. Nå må jo epleselskapet også tåle ett lite inndirekte treff uten att de med en mac, de som har tatt på en iPhone eller de som har en iPod skal ta helt av. ;)

Lenke til kommentar
Vel.. Iforhold til iPhone er jo alternativene som man får til Symbian grenseløse, og veldig ofte også like gode, om ikke bedre. Men det er ett enormt utvalg, er det noe du vil ha bort - slett det, er det noe du savner? Legg det inn!

Det er det Nokia vil frem til, hvor de også inndirekte kan herje litt med Apple. Nå må jo epleselskapet også tåle ett lite inndirekte treff uten att de med en mac, de som har tatt på en iPhone eller de som har en iPod skal ta helt av. ;)

 

Hvilket grunnlag kan du si at symbian sine versjoner er bedre enn iPhone sine? Har du testet de opp mot hverandre? At Nokia velger å hevne seg på Apple er vel heller et tegn på at de virkelig frykter konkurransen derifra... Og det burde de, for etter min mening er iPhone alt det Nokia prøver å være, funksjonell, bra og solid design, nyskapende grensesnitt og ikke minst _brukervennlig_.

Lenke til kommentar

Når Nokia sier at mobilen er åpen for alt, skulle det nå bety at den er det, og ikke at den støtter like mye som annen smartelefon.

:thumbdown:

Dessuten så vil ihvertfall ikke jeg kalle iPhone for en smarttelefon, så jeg skjønner ikke hvorfor Nokia gidder å klaske til iPhone, når en smarttelefon heller kunne fått det.

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
Vel.. Iforhold til iPhone er jo alternativene som man får til Symbian grenseløse, og veldig ofte også like gode, om ikke bedre.

Beklager, men du har helt åpenbart aldri brukt iPhone, så derfor klarer jeg ikke å ta uttalelsen din seriøst.

 

Ja, man kan "i teorien" lage hva man vil for Symbian, men problemene dukker opp når virkeligheten setter inn og man oppdager at det egentlig ikke er så veldig mye man faktisk har bruk for, men at det man faktisk setter pris på er at de tingene man HAR bruk for faktisk fungerer skikkelig.

 

Igjen; ja, Nokia N95 skal være "teknobomben" - den har WiFi (som fungerer tregt og kronglete), den har en nettleser (som er for WAP å regne sammenlignet med Safari på iPhone), den har GPS (som er så treg og dårlig at hele poenget forsvinner - hvem gidder å vente fem-seks minutter hver gang man starter navigasjonsprogrammet? Ingen).

 

For the record så kaller jeg ikke iPhone (i låst tilstand i alle fall) for en "smartphone" -- argumentasjonen min er at den ikke _trenger_ å være en smartphone (i ordets tidligere definerte forstand). Man kan ikke installere flere programmer på den, men man trenger det heller ikke så poenget er void.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Har Nokia dårlig selvtillit eller? Siden de må rakke ned på Apple?

 

Det at verdens største mobilselskap i det hele tatt orker å rakke ned på ett "lite" selskap pga. EN telefon, sier jo litt om Nokia. For å være Apples første mobil, så synes jeg iPhone er imponerende, og selvfølgelig kan man ikke bli proff i det man driver med, med en gang. Jeg kan nesten vedde på at Apple kommer med den slags iPhone Nano eller noe etterhvert, og da vil flere funksjoner osv. være til stede.

 

Og nå må Nokia huske at all PR er god PR. Og i denne saken her hjelper Nokia faktisk Apple. ;) Go Apple!

Lenke til kommentar
Igjen; ja, Nokia N95 skal være "teknobomben" - den har WiFi (som fungerer tregt og kronglete), den har en nettleser (som er for WAP å regne sammenlignet med Safari på iPhone), den har GPS (som er så treg og dårlig at hele poenget forsvinner - hvem gidder å vente fem-seks minutter hver gang man starter navigasjonsprogrammet? Ingen).

Nå har jeg ikke brukt N95 til å kunne uttale meg om hverken WiFI- eller GPS-funksjonalitet, men jeg stusser litt på ditt utsagn om nettleseren. All den tid begge benytter "samme" layout engine (KHTML/WebKit) så er det vel stort sett bare brukergrensesnittet som skiller nettleserne vel? iPhone har bedre hardware, noe som også gir utslag i pris. Sannsynligvis lider både nettleser, WiFi og GPS av at begrensinger på hardware-siden.

 

http://blogs.s60.com/browser/2007/01/safar..._congratul.html

 

For Nokia er nok denne markedsføringen først og fremst politikk. Ville du applaudert om Microsoft kom med egne PC-er hvor man ikke får installert programvare fra andre enn Microsoft? Som hadde fått urettmessig mye oppmerksomhet gjennom media og enorme salgstall til tross for sine begrensinger? Ville du forstått at Microsofts konkurrenter valgte å påpeke at det finnes bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke brukt N95 til å kunne uttale meg om hverken WiFI- eller GPS-funksjonalitet, men jeg stusser litt på ditt utsagn om nettleseren. All den tid begge benytter "samme" layout engine (KHTML/WebKit) så er det vel stort sett bare brukergrensesnittet som skiller nettleserne vel? iPhone har bedre hardware, noe som også gir utslag i pris. Sannsynligvis lider både nettleser, WiFi og GPS av at begrensinger på hardware-siden.

 

http://blogs.s60.com/browser/2007/01/safar..._congratul.html

 

For Nokia er nok denne markedsføringen først og fremst politikk. Ville du applaudert om Microsoft kom med egne PC-er hvor man ikke får installert programvare fra andre enn Microsoft? Som hadde fått urettmessig mye oppmerksomhet gjennom media og enorme salgstall til tross for sine begrensinger? Ville du forstått at Microsofts konkurrenter valgte å påpeke at det finnes bedre alternativer?

 

Hvorfor drar du først frem likheten mellom N95 og iPhone sine nettlesere for deretter å konkludere med at N95 sin nettleser lider under dårlig maskinvare? Du kan jo heller spørre hvorfor Nokia putter en nettleser inn i telefonen som maskinvaren ikke klarer med?

 

Deretter fortsetter du å omtale iPhone som om at det skulle være en smartphone. Det er det ikke, med de ulemper, men også fordeler det gir. Og når det gjelder å hype et produkt, så ligger vel ikke Nokia tilbake? Men man ser ikke andre produsenter med til dels barnslige ytringer i media?

Og igjen, hvilke begrensinger er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Hvorfor drar du først frem likheten mellom N95 og iPhone sine nettlesere for deretter å konkludere med at N95 sin nettleser lider under dårlig maskinvare? Du kan jo heller spørre hvorfor Nokia putter en nettleser inn i telefonen som maskinvaren ikke klarer med?

 

Deretter fortsetter du å omtale iPhone som om at det skulle være en smartphone. Det er det ikke, med de ulemper, men også fordeler det gir. Og når det gjelder å hype et produkt, så ligger vel ikke Nokia tilbake? Men man ser ikke andre produsenter med til dels barnslige ytringer i media?

Og igjen, hvilke begrensinger er det du sikter til?

Hva jeg poengterte er at nettleseren i praksis er den samme. Selv om enkelte her inne hevder at den ene er bra mens den andre er for WAP-leser å regne. Påstanden hans er milevis fra sannheten, og da bør det kommenteres.

 

Jeg har tidligere sagt her at iPhone er et leketøy. Det er vel et godt stykke fra det til å hevde at det er en Smartphone? Forresten, så er vel iPhone pr definisjon en Smartphone. Eller har man gått bort fra det at multitasking er det som kjennetegner en Smartphone? Joda, jeg vet at enkelte "dumme telefoner" til en viss grad støtter multitasking, men da påstås den jo å ha Smartphone-funksjonalitet.

 

Jeg er av den oppfatning av at properitære og lukkede systemer er negativt for den teknologiske utviklingen. Heldigvis viser det seg at iPhone er unntaket, da de store mobiloperatørene er sykelig opptatt av å sammenligne alt med iPhone når de er i kontakt med telefonprodusenter. Slik har iPhone fungert som en katalysator i et dødt marked. Økt fokus på hvilke muligheter som ligger i mobiltelefoner vil vi alle være tjent med.

Lenke til kommentar

transistorbass, ehh... Du sier jo at man ikke har bruk for å installere programmer, samtidig sier du at nokia sine løsninger er dårlige. 3.parts programvare er ikke der for at du skal installere sære funksjoner som FTP opplaster, IRC chat og RSS leser (selv om det sikkert er fint nok det). Det er der først og fremst for at du skal kunne gjøre mobilen din personlig. Liker du ikke kalenderen? Installer en ny! Du kan installere nye funksjoner OG erstatte løsninger som du ikke liker. Det er DU som skal bestemme over din egen mobil, ikke apple. Du kan endre tema, menystruktur, instillinger og hvordan mobilen fungerer i praksis. Apple gir deg ingen muligeter til å gjøre iphone til nettopp DIN iphone. Din iphone er, og vil alltid være, prikk lik naboens.

 

Kronglete WiFi? Da er det tydelig at du aldri har prøvd WLAN wizard programmet til nokia. Stort lettere får du det ikke. Dårlig nettleser? Bruker du "Tjenester" isteden for "Web" du da eller? Nokia sin nettleser er jo faktisk milevis bedre enn apple sin! Det at iPhone mangler flash er alene grunn nok til å utnevne nokia som vinner. GPS funksjonen burde vært bedre, ja. Men du står fritt fra til å installere for eksempel Route66, og å bruke dårlig GPS i en N95 vs. iPhone sak er vel ikke helt det beste argumentet? Hadde iPhone støtte 3.parts programvare og ekstern GPS derimot...

 

Man kan ikke installere flere programmer på den, men man trenger det heller ikke så poenget er void.

Her høres det ut som om du er på god vei til å bli en Apple fanboy. Hva vet vel du om hva "man" trenger? Jo, man trenger å installere programmer på den fordi den mangler helt basic funksjonalitet. Til og med SMS funksjonen er mangelful.

Lenke til kommentar
Hva jeg poengterte er at nettleseren i praksis er den samme. Selv om enkelte her inne hevder at den ene er bra mens den andre er for WAP-leser å regne. Påstanden hans er milevis fra sannheten, og da bør det kommenteres.

 

Jeg har tidligere sagt her at iPhone er et leketøy. Det er vel et godt stykke fra det til å hevde at det er en Smartphone? Forresten, så er vel iPhone pr definisjon en Smartphone. Eller har man gått bort fra det at multitasking er det som kjennetegner en Smartphone? Joda, jeg vet at enkelte "dumme telefoner" til en viss grad støtter multitasking, men da påstås den jo å ha Smartphone-funksjonalitet.

 

Jeg er av den oppfatning av at properitære og lukkede systemer er negativt for den teknologiske utviklingen. Heldigvis viser det seg at iPhone er unntaket, da de store mobiloperatørene er sykelig opptatt av å sammenligne alt med iPhone når de er i kontakt med telefonprodusenter. Slik har iPhone fungert som en katalysator i et dødt marked. Økt fokus på hvilke muligheter som ligger i mobiltelefoner vil vi alle være tjent med.

 

Hvis man skal ha en dings som man kan ringe med, spille musikk og tekste med, så spiller det vel ingen rolle om man kan installere en haug av 3. parts programmer.

Og hva som er verst, en smarttelefon med haugevis av dårlige funksjoner, som så vidt klarer å dekke primærfunksjonene uten at telefonen henger og re starter, eller en telefon som dekker akkurat dine behov på en elegant og effektiv måte. At telefonen er stappet med dårlig fungerende funksjoner, er ikke det samme som at telefonen er genial, selv om amobil har den oppfatningen.

 

Og smarttelefon er ikke det samme som multitasking. Smarttelefon betyr vel at den har et "åpent" os, som foruten å la deg multitaske, også lar deg installere 3. part programvare. Men jeg skal være den første til å innrømme at grensene blir mer og mer uklare.

Lenke til kommentar
All den tid begge benytter "samme" layout engine (KHTML/WebKit) så er det vel stort sett bare brukergrensesnittet som skiller nettleserne vel? iPhone har bedre hardware, noe som også gir utslag i pris.

Hm? N95 er dyrere enn iPhone. Forøvrig så er det ikke bare brukergrensesnittet - langt der ifra. Prøv iPhone browseren ved anledning, så merker du umiddelbart forskjellen. KHTML/WebKit er bare måten man rendrer sidene på. Det er et hav av forskjell på renderingen i N95 sin nettleser og iPhone sin.

 

Sannsynligvis lider både nettleser, WiFi og GPS av at begrensinger på hardware-siden.

Det er definitivt forskjell i hastigheten på prosessoren i en N95 (som er den raskeste Symbian telefonen noen sinne, med sine 330 MHz), men hvis dette ikke er nok til å drive nettleseren og alt det andre på en tilfredstillende måte, hvorfor putter ikke da Nokia en raskere/mer funksjonsrik prosessor i sine telefoner?

 

For Nokia er nok denne markedsføringen først og fremst politikk.

Det er jeg helt enig med deg i. :)

 

Du sier jo at man ikke har bruk for å installere programmer, samtidig sier du at nokia sine løsninger er dårlige.

Jeg sier at man på iPhone ikke har noe behov for å installere ekstra programmer, og at Nokia skryter av at man _kan_ gjøre dette på deres telefoner ikke er så mye å skryte av fordi behovene for disse programmene stort sett stammer fra at de programmene Nokia inkluderer med telefonen er for dårlige.

 

Din iphone er, og vil alltid være, prikk lik naboens.

Nei, for min vil inkludere det som er viktigst for meg, nemlig mine kontakter, mine avtaler, mine bilder og min musikk. Om jeg ønsker å sette bildet av kjæresten min som bakgrunnsbilde så kan jeg gjøre det også. Hvor kommer dette evindelige behovet for å "gjøre telefonen til SIN telefon" fra om jeg tør spørre? Om telefonen er så bra at den gjør alt det jeg vil at den skal gjøre, hva er da problemet?

 

 

Kronglete WiFi? Da er det tydelig at du aldri har prøvd WLAN wizard programmet til nokia. Stort lettere får du det ikke.

Jo, det har jeg brukt. Det er dog helt åpenbart at du aldri har prøvd å koble en iPhone opp mot WiFi. Så stor forskjell at det er pinlig (for Nokia).

 

Dårlig nettleser? Bruker du "Tjenester" isteden for "Web" du da eller?

Nei, jeg bruker Web (N95 har forøvrig ikke "Tjenester", separat leser for WAP-sider ble avviklet etter Symbian 9.1 - å dele dem i to var forøvrig en gedigen brukervennlighets-blemme i utgangspunktet)

 

Nokia sin nettleser er jo faktisk milevis bedre enn apple sin!

Huff, uttaler deg du om ting du ikke har har prøvd nå igjen? Nokia sin nettleser er en treg, buggete og kronglete bastard step-child fra Safari sin KHTML engine. Det er helt åpenbart at du aldri har prøvd iPhone sin nettleser, så da tror jeg det er like greit at du slutter å argumentere som om du har det.

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Det at iPhone mangler flash er alene grunn nok til å utnevnenokia som vinner.

Javel? Nokia har ikke Flash-støtte som standard (man må laste ned Flash Lite Player og installere denne i etterkant -- et stort nok problem for de aller fleste jevne brukere), og at jeg ikke klarer å se Flash-elementer i iPhone sin browser er kun dumt i veldig sjeldne tilfeller. For det meste slipper jeg reklame (yay!). Gleden er nok kortvarig uansett, for Apple har hintet til at browseren deres vil få Flash-støtte fra neste firmware-versjon (ikke at jeg kommer til åinstallere den, men allikevel :)

 

Forøvrig er argumentasjonen din flawed -- en browser er best fordi den har Flash? Nei du. Den beste browseren er den som rendrer nettsidene mest korrekt, på en rask og brukervennlig måte. At den ikke støtter en bestemt type web-plugin-innhold kan jeg leve fint uten.

 

GPS funksjonen burde vært bedre, ja. Men du står fritt fra til å installere for eksempel Route66

Du misforstår, men ja selve "Maps"-applikasjonen er skikkelig dårlig. Det jeg sa var at GPS-funksjonaliten i seg selv var elendig. Når det tar over fem minutter før man får kontakt med øynene i himmelen så er hele poenget med GPS borte, spør du meg. Ekstrapoeng til deg for å poengtere nok et sted for muligheten til å installere ekstra programmer stort sett bare hjelper brukeren i å rette feil som aldri burde ha vært der i utgangspunktet.

 

og å bruke dårlig GPS i en N95 vs. iPhone sak er vel ikke helt det beste argumentet? Hadde iPhone støtte 3.parts programvare og ekstern GPS derimot...

Jeg sammenligner jo ikke "ingen GPS i iPhone" mot "GPS i N95" - det er det du som gjør (god jobb med å legge ord i munnen på meg der).

 

Her høres det ut som om du er på god vei til å bli en Apple fanboy.

Å ja, jeg glemte den gyldne regel om man ikke får lov til å uttale seg om noe som helst uten å bli brandet som en fanboy. Beklager, Symbian_Pro, det skal aldri gjenta seg. Jeg får sørge for å bytte nick til noe som er mer upartisk enn det jeg kaller meg i dag,for å unngå å fremstå som en hykler. Ooops!

 

(PS, du kan jo ta et søk på forumet for å se hvordan jeg uttaler meg om Symbian i andre saker -- har blitt beskyldt for å være Symbian fanboy også, mange mange ganger :)

 

Hva vet vel du om hva "man" trenger?

Tjah, jeg har jobbet med mobiltelefoner siden 1997, jobber med mobilutvikling og har eid nesten samtlige av Nokias N- og E-serietelefoner de siste fire årene? Men for all del; det kan du egentlig glemme - nå uttaler jeg meg som en bruker, for på slutten av dagen så er det jo det jeg er.

 

Jo, man trenger å installere programmer på den fordi den mangler helt basic funksjonalitet. Til og med SMS funksjonen er mangelful.
Nå snakker du om iPhone eller? (beklager, for du quoter relativt dårlig så det er noe vanskelig å følge med på hva du sikter til). Her må jeg nok spille "du aner ikke hva du snakker om"-kortet en gang til. SMS-funksjonen i iPhone er den beste jeg noen sinne har brukt.

 

Nå ser jeg at Nokia har lansert et tilleggsprogram (sjokk!) som gjør at man på N95 kan sortere meldingene sine på samme måte som i en chat-klient (og da, som iPhone gjør det) -- velkommen etter.

 

Hvis man skal ha en dings som man kan ringe med, spille musikk og tekste med, så spiller det vel ingen rolle om man kan installere en haug av 3. parts programmer. Og hva som er verst, en smarttelefon med haugevis av dårlige funksjoner, som så vidt klarer å dekke primærfunksjonene uten at telefonen henger og re starter, eller en telefon som dekker akkurat dine behov på en elegant og effektiv måte. At telefonen er stappet med dårlig fungerende funksjoner, er ikke det samme som at telefonen er genial, selv om amobil har den oppfatningen.

Det oppsummerer veldig bra det jeg mener, bare på en mindre spydig måte. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...