Gå til innhold

TEST: Wines spillgalleri - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, det overrasket med skikkelig at World in Conflict fungerte. Det er jo et helt nytt spill. Er Wine så bra at det ikke trenger spesiell tilpasning til hvert eneste spill?

 

Ellers så må jeg igjen rose denne artikkelserien. Jeg har ikke så mye tid til å teste alle spillene mine i Wine, siden det noen ganger medfører en del knoting. Det hjelper veldig når dere kommer med en fullstendig oppskrift som her. :)

Lenke til kommentar
Jøss, fantastisk å lese at heilt nye spel fungerer knallbra! =)

 

Er det nokon som veit om Bioshock fungerer nokonlunde?

9663202[/snapback]

 

Har lest at Bioshock foreløpig er en lost cause :/

 

Men jo, veldig kult at World in Conflict fungerte, har spilt dette hyppig siden testen :)

Lenke til kommentar
Veldig bra at dere foretar tester som viser hvordan det er å spille i linux, men en ting.

Hadde det ikke vært bedre om deres testet med ett ATI HD basert kort, i stedet for ett eldre X 19xx kort, siden de nye driverene faktisk er laget rundt den nye arkitekturen...

9663377[/snapback]

 

et HD kort er allerede bestilt og er forhåpentligvis på plass når den nye FGLRX driveren kommer ut :) Da skal det bli mye morro, men igjen så er det en litt annen artikkelserie ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Fette bra artikkelserie!

 

Kunne tenkt meg å se hvordan DOSBox fungerer, såvidt jeg vet finnes det ikke en DOSBox-distro for Ubuntu.

 

Andre klassikere som bør være selvfølge er:

- Simon the Sorcerer

- Monkey Island

- System Shock (I & II)

- Sim City 1, 2000 og 3000.

- Gobliiins-serien!

- Prince of Persia-trilogien (Sands of Time, Warrior Within, Two Thrones).

 

For mer nostalgi av de gamle klassikerne, se det The DOS Spirit

 

mvh

Lenke til kommentar

Liker disse testene. Som regel er det litt vanskelig å finne ut hvordan det er å spille i Linux. Hvis du spør på mange forum så får du som regel to svar. En gruppe Linux-folk som sier at så og si alle spill funker i Linux, og noen Windows-folk som sier at ingenting funker.

 

Ser at Linux enda har en bit å gå (kanskje utviklerne skal ta noe av skylden også), men ser også at det funker bedre enn jeg trodde.

 

Keep it up :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra artikkel må jeg si, men er det bare meg, eller var det noen skrivefeil når det gjelder omtale av Sam & Max på side 3. Først er det snakk om Skjermkort: nVidia, og så går det over til Prosessor:AMD :s Dessuten så er det jo ifølge side 2 AMD+nVidia og Intel+ATI.

Lenke til kommentar
Bra artikkel må jeg si, men er det bare meg, eller var det noen skrivefeil når det gjelder omtale av Sam & Max på side 3. Først er det snakk om Skjermkort: nVidia, og så går det over til Prosessor:AMD :s Dessuten så er det jo ifølge side 2 AMD+nVidia og Intel+ATI.

9663673[/snapback]

 

Det er AMD som eier ATI nå, vet du... ;)

Lenke til kommentar
Wow, det overrasket med skikkelig at World in Conflict fungerte. Det er jo et helt nytt spill. Er Wine så bra at det ikke trenger spesiell tilpasning til hvert eneste spill?

 

Ellers så må jeg igjen rose denne artikkelserien. Jeg har ikke så mye tid til å teste alle spillene mine i Wine, siden det noen ganger medfører en del knoting. Det hjelper veldig når dere kommer med en fullstendig oppskrift som her. :)

9663146[/snapback]

Spillet Team Fortress 2 via Steam skal etter det jeg har lest fungere helt fint - og det er jo helt nytt :)

Lenke til kommentar

Kjempegreier at Hardware.no tester spill i Linux!

Det er kult at World in Conflict fungerer gjennom Wine, det viste jeg faktisk ikke, har drøyet en stund med å teste spillet siden jeg får litt angst av å reboote til Windows, men nå slipper jeg jo det! :-)

 

Tips: Søk etter spill på http://appdb.winehq.com, der står det en HOWTO for hvert spill som fungerer.

Endret av ZharK
Lenke til kommentar
Liker disse testene. Som regel er det litt vanskelig å finne ut hvordan det er å spille i Linux. Hvis du spør på mange forum så får du som regel to svar. En gruppe Linux-folk som sier at så og si alle spill funker i Linux, og noen Windows-folk som sier at ingenting funker.

 

Ser at Linux enda har en bit å gå (kanskje utviklerne skal ta noe av skylden også), men ser også at det funker bedre enn jeg trodde.

 

Keep it up  :thumbup:

9663672[/snapback]

 

Helt klart konge med disse testene, slipper å måtte knote med spillene mine for å sjekke selv :D

 

Darth Kjell: Det er nok spillutviklerne som må ta på seg skylden her. De lager spill med DX, altså noe som kun er til MS sine plattformer, istedenfor OpenGL. De fleste av de få som faktisk lager spill med OpenGL istedenfor DX gidder derimot ikke å porte spillene sine til Linux, noe som gjør at de må lages diverse "lag" som kan overføre DX og MS kommandoer til OpenGL og Linux kommandoer.

Lenke til kommentar

Kan ikke rose Hardware nok for denne satsingen. Jeg knoter endel med linux, og per idag er det kun spilling som holder meg igjen på windows plattformen. Så kom igjen med flere tester, anbefalinger, tweaks osv relatert til linux.

 

BTW, har folk her erfaringer med at noen distroer fungerer bedre til spill enn andre? Hvis så, hva anbefales?

Endret av kristian.k
Lenke til kommentar
Liker disse testene. Som regel er det litt vanskelig å finne ut hvordan det er å spille i Linux. Hvis du spør på mange forum så får du som regel to svar. En gruppe Linux-folk som sier at så og si alle spill funker i Linux, og noen Windows-folk som sier at ingenting funker.

 

Ser at Linux enda har en bit å gå (kanskje utviklerne skal ta noe av skylden også), men ser også at det funker bedre enn jeg trodde.

 

Keep it up  :thumbup:

9663672[/snapback]

 

Jeg er veldig enig i det du sier her. Selv må jeg si at jeg tilhører den sistnevnte. Av natur er jeg egentlig en ganske åpen person, og jeg har vært åpen for Linux også. Men når det kommer til spill, ser jeg rett og slett lite lys. Jeg føler at uansett hvilket spill jeg tester, ender det alltid opp med å være så mye dårligere enn Windows at jeg ikke gidder.

 

Det virker derimot som om dette skjer utelukkende på mitt system. Har aldri fått ting til å fungere med en gang, og det skjer uforklarlige ting hele tiden. Bugs dukker opp, som vi ikke merker på Skinney's system. F.eks når han installerte WiC gikk alt automatisk, men med mitt system kopierte den ikke over alle filene som trengtes (dette var jo ikke noe stort problem å fikse, men fortsatt merkelig), jeg fikk ingen feil under installasjonen heller.

 

Vi går derimot grundig til verks når vi tester, slik at dere vet det. Det er ikke slik at dersom ett spill ikke fungerer med en gang, gir vi opp. Som nevnt i artikkelen formaterte vi mitt system for å se om det hjalp. Vi prøver også med forskjellige versjoner av Wine og FGLRX for å feilsøke.

Lenke til kommentar
Fette bra artikkelserie!

 

Kunne tenkt meg å se hvordan DOSBox fungerer, såvidt jeg vet finnes det ikke en DOSBox-distro for Ubuntu.

 

Andre klassikere som bør være selvfølge er:

- Simon the Sorcerer

- Monkey Island

- System Shock (I & II)

- Sim City 1, 2000 og 3000.

- Gobliiins-serien!

- Prince of Persia-trilogien (Sands of Time, Warrior Within, Two Thrones).

 

For mer nostalgi av de gamle klassikerne, se det The DOS Spirit

 

mvh

9663635[/snapback]

 

Det finnes da en Linux versjon av DOSbox mener jeg å huske, og for Simon the Sorcerer og Monkey Island så kan du sjekke ut Scummvm for Linux (eller bare gjøre som meg å skaffe en Nintendo DS versjon av svummvm og spille spillene på den).

 

Også vil jeg gjerne også peke til navnet på artikkelen og peke ut at vi utelukkende tester spill med Wine, Dosbox og Scummvm er ikke spill som inngår i den testingen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...