Gå til innhold

Mer om ny IT-sertifisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Testen virket nå vel oppskrytt for meg.

 

Klarte selv 84% på demoen, og selv om EUCIP hevder at denne testen "tester" om du kan noe i praksis mens et vitnemål viser at du kan teorien er jeg sterkt uenig i.

 

En mer teoretisk test enn denne skal man lete lenge etter. Mange av sprøsmålene f.eks de om forskjellige prosesser er avhengige av hvordan man definerer prosessene.

 

Å teste om også IT-folk forstår hvordan andre ting enn IT fungerer i bedriften kan være viktig nok det i seg selv, men om det så kraftig skal integreres i et sertifikat kan jo diskuteres.

 

 

Ser heller egentlig ikke hvordan en slik sertifisering egentlig kan være etterspurt i Norsk næringsliv i dag. Problemet med å få tak i "flinke" folk til jobben kommer ikke av for få måter å teste/bevise folks kunnskap på, men mangelen på arbeidstakere i Norge.

Flere bedrifter trenger desperat folk, og flere begynner også å rekruttere folk som ennå ikke er ferdig utdannet for enten å sikre seg folkene når de er ferdig utdannet, eller for å utdanne dem internt i bedriften.

Lenke til kommentar

Er jo et klassisk eksempel på at noen vil tjene penger på å lage noe som allerede finnes, kan ikke se at disse skiller seg ut i nevneverdig grad, så da blir det nok vanskelig å få noe særlig gjennomslag.

 

Er utdannet programmeringsingeniør, men har de siste 6 årene jobbet med veiprosjektering. Men fikk alikevel 88% synes ikke kan nok til å jobbe med data slik som stova er nå selv om jeg fikk over 60%.

 

Så min lit til slike sertifiseringer er vel ikke så veldig høy.

Lenke til kommentar
Syns også det er snodig å si at en utdanning fra høgskole/universitet er teori mens dette er noe annet. Jeg vil heller påstå at det er omvendt. Og slik som dette ser ut så sier en bachelor/master mye mer om hva man kan enn denne sertifiseringen.

9662783[/snapback]

 

Helt enig. I utgangspunktet var jeg veldig positiv til denne testen. Jeg tror også at dagens vitnemål o.l nødvendigvis sier hva du er flink til, men jeg oppfatter denne testen som enda mer vag.

Lenke til kommentar
Positiv til testen. Skjønt tester der du scorer 95% på første forsøk uten studier er alltid gøy ;)

9663039[/snapback]

 

Du har et poeng der. Virker ikke som det er mye verdt å gå på skole, men så er jo(ikke enda) dette bare et minimums krav, akkurat som "Må kunne stå opp før kl 12 om morgenen" kanskje er et krav til de fleste bedrifter.

 

Edit@Under: Alikevel var det ikke særlig krevende spørsmål. Altså Mye av pseudo-koden jeg fikk var ihvertfall bare matte/engelsk og logisk tankegang. Likeså trenger man jo nesten bare logikk for å svare på en del av "økonomi" oppgavene. Vil nok påstå at er man og har man vært intressert i IT en stund, kanskje bare som hobby. Så skal det godt være mulig å få til et bra resultat på den demoen. Den ordentlige testen blir tydligvis hardere, så er nok ikke verdt å bare kaste 5000kr å bare ta sjansen. Er selv på 3året på en Bachelor, så kan jo være jeg syntes det var litt lettere selv enn det det virkelig var.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Husk at på den ekte sertifiseringen, vil man ikke få mer enn 1 sjanse per spørsmål. Så dersom du fikk sjans til å korrigere en del av dine feil MrLee, så kunne du ikke ha gjort dette i en ekte test.

 

Jeg vil minne om her at dette er en basis testen, formålet med dette sertifikatet er å kunne bevise en generell forståelse for IT. Dette er ikke noe som drar frem at du er ekspert, det er heller ikke meningen. Her på forumet, og hardwares lesere har en generell kompetanse innen IT som er mye høyere enn resten av befolkningen. Det er derfor ikke sjokkerende at de fleste kan klare basistesten.

 

Som dere selv sier, så har dere gjerne bachelor studier som også gir dere enda mer dybde. Da er det jo en selvfølge at en basistest med doblet odds skal gå glatt.

 

Slik jeg har skjønt det, så er ikke målet med denne testen kun IT-folk, men også folk som samarbeider mye med IT-bransjen. Da kreves det ikke at man kan mer enn logikk, og forståelse for å klare jobben.

Lenke til kommentar

Klarte meg meget bra i denne 'demotesten', kun 1 feil.

 

Men i huleste, hvorfor vil jeg betale 1.550 (+mva) spenn for hver av disse tre 'core' testene for å få core sertifikatet? Eller 15.000 (+mva) for å få én av disse såkalte yrkessertifikatene (professional)?

 

IMO tror jeg en f.eks. cisco CCNP er verd mer for pengene en Network Manager som disse gutta promoterer.

Tar jeg ikke helt feil så var det 2 eksamener til CCNA og 4 til CCNP, tilsammen 6 tester.

Nå vet jeg ikke hva disse testene koster lengre, men la oss si 1550 (+mva...) som utgangspunkt; 6 x 1550,- = 9.300,- (+mva).

 

Så kan vi jo veie det imot EUCIP sitt tilbud som koster 1.550,- x3 (HUSK du MÅ ha disse tre for å få CORE som gir deg anledning til å ta professional testen...) + 15.000,-.

Samlet kr 19.650,- (+mva)

 

Så for den vanlige menig som kjøper og tar testene på privat basis så sier jo tallene sin egen klare tale.

 

Ett av argumentene for EUCIP sitt opplagt er selvsagt at Professional sertifiseringen dekker litt mer perifere områder enn det cisco kan tilby. Men til kr 10.000,- mer enn alternativet så bør det nesten det...

 

Får jo et ok kurs eller to på BI dersom du er på jakt etter mer organisatoriske ferdigheter. Bed.øk. studiet kunne jo mer enn bare økonomer dra nytte utav...

 

(For morro skyld så kan vi jo kaste inn en MSCA eller MSCE sertifisering til ciscoen. Henholdsvis 4 og 6 tester, altså en merutgift på kr 6.200,- og 9.300,-. Men som vi ser så gir jo begge disse alternativene en billigere løsning for brukeren enn EUCIP sitt tilbud - og ikke minst en langt 'bedre' sertifisering med tanke på annerkjennelse og faglig tyngde.)

 

P.s. begge alternativene er fullstendig basert på egenstudie. Alt studiemateriell, eventuell undervisning o.l. kommer utenom.

 

Just my 2 cents :hmm:

Endret av MultipleTinBitZ
Lenke til kommentar

Area ( r ) float r;

{

float a=-1;

if(r>0); a = 3.14 * r * r;

return (a);

}

 

Area(0) = 0 ifølge testen...

 

Det er jo feil sist gang jeg sjekket så er ikke 0 mer enn 0...så svaret er jo -1;

 

Merkelig å ha en sånn feil i en test.

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Area ( r )  float r;

{

float a=-1;

if(r>0); a = 3.14 * r * r;

return (a);

}

 

Area(0) = 0 ifølge testen...

 

Det er jo feil sist gang jeg sjekket så er ikke 0 mer enn 0...så svaret er jo -1;

 

Merkelig å ha en sånn feil i en test.

9664324[/snapback]

Ingen feil der? Svaret er 0, fordi if(r>0) ender med en ;, noe den ikke skal gjøre.

Så regnes a = 3,14 * 0 * 0, som jo er null.

Lenke til kommentar
Testen virket nå vel oppskrytt for meg.

Klarte selv 84% på demoen, og selv om EUCIP hevder at denne testen "tester" om du kan noe i praksis mens et vitnemål viser at du kan teorien er jeg sterkt uenig i.

En mer teoretisk test enn denne skal man lete lenge etter. Mange av sprøsmålene f.eks de om forskjellige prosesser er avhengige av hvordan man definerer prosessene.

Å teste om også IT-folk forstår hvordan andre ting enn IT fungerer i bedriften kan være viktig nok det i seg selv, men om det så kraftig skal integreres i et sertifikat kan jo diskuteres.

Ser heller egentlig ikke hvordan en slik sertifisering egentlig kan være etterspurt i Norsk næringsliv i dag. Problemet med å få tak i "flinke" folk til jobben kommer ikke av for få måter å teste/bevise folks kunnskap på, men mangelen på arbeidstakere i Norge.

Flere bedrifter trenger desperat folk, og flere begynner også å rekruttere folk som ennå ikke er ferdig utdannet for enten å sikre seg folkene når de er ferdig utdannet, eller for å utdanne dem internt i bedriften.

9662689[/snapback]

 

Forskjellen på akademisk grad og en sertifisering var myntet på Spesialistnivå hvor man også må dokumentere evne til å utøve yrkesrollen.

Etterspørselen kommer som følge av at flere og flere ser nytten av en standard for stillingskategorier.

 

Hilsen Renny Bakke Amudsen

Daglig Leder EUCIP Norge as

Lenke til kommentar
Syns også det er snodig å si at en utdanning fra høgskole/universitet er teori mens dette er noe annet. Jeg vil heller påstå at det er omvendt. Og slik som dette ser ut så sier en bachelor/master mye mer om hva man kan enn denne sertifiseringen.

9662783[/snapback]

 

Du har selvsagt helt rett i dette og demotesten gjelder da bare Basisnivå som tester grunnkompetanse. EUCIP SpesialistnivåSpesialistnivå svarer til det du er inne på.

Lenke til kommentar
Husk at på den ekte sertifiseringen, vil man ikke få mer enn 1 sjanse per spørsmål. Så dersom du fikk sjans til å korrigere en del av dine feil MrLee, så kunne du ikke ha gjort dette i en ekte test.

Jeg vil minne om her at dette er en basis testen, formålet med dette sertifikatet er å kunne bevise en generell forståelse for IT. Dette er ikke noe som drar frem at du er ekspert, det er heller ikke meningen. Her på forumet, og hardwares lesere har en generell kompetanse innen IT som er mye høyere enn resten av befolkningen. Det er derfor ikke sjokkerende at de fleste kan klare basistesten.

Som dere selv sier, så har dere gjerne bachelor studier som også gir dere enda mer dybde. Da er det jo en selvfølge at en basistest med doblet odds skal gå glatt.

Slik jeg har skjønt det, så er ikke målet med denne testen kun IT-folk, men også folk som samarbeider mye med IT-bransjen. Da kreves det ikke at man kan mer enn logikk, og forståelse for å klare jobben.

9663353[/snapback]

 

Takk for hjelp med oppklaring Mixy!

La meg også understreke, siden det er flere som er inne på dette, at demotesten går på Basinivå. Se mitt forrige innlegg om Spesialistnivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...