Gå til innhold

Europa-trøbbel for iPhone?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Apple kan bli tvunget til å endre sin låsepraksis om de vil selge iPhone i mange europeiske land.

 

Les mer

9660532[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det ikke forbud mot å selge låste telefoner i Norge, jeg har selv vært lykkelig eier av en NetCom-låst telefon.

 

Derimot er det riktig som det står i artikkelen at det er forbud mot låsing (og subsidiering) av telefoner i enkelte europeiske land, inkludert Frankrike og Belgia. Hvis du forstår fransk eller flamsk (det siste er lettere enn du tror), er det bare å kjøpe telefoner i Belgia, men det er lite sannsynlig at meny og ordliste er tilgjengelig på norsk.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne kjøpt neste versjon av iPhone (som nok kommer med 3G, GPS og MMS) og tror muligens at Apple kan tilpasse sin inntjeningsmodell til de europeiske lovene. De kan f.eks. gjøre avtaler med flere operatører i hvert land, samt selge telefonen uten binding til en veldig høy pris. Det blir spennende å se hva de gjør.

Lenke til kommentar
Apple kan bli tvunget til å endre sin låsepraksis om de vil selge iPhone i mange europeiske land.

 

Les mer

9660532[/snapback]

 

Så vidt jeg vet er det ikke forbud mot å selge låste telefoner i Norge, jeg har selv vært lykkelig eier av en NetCom-låst telefon.

9661111[/snapback]

 

nei det er ikke ulovlig. men etter at bindingstiden går ut så har kunden full rett til å be om telefonen opplåst. dermed ligger norge ganske nært opptil frankrike.

Lenke til kommentar
...neste versjon av iPhone (som nok kommer med 3G, GPS og MMS)

9661120[/snapback]

 

hvordan vet du det? MMS kommer nok ganske sikkert i en ny firmware oppdatering om ikke så lenge, 3g er sannsynligvis på vei i andre generations iPhone...men GPS! har du en interessant link å dele? :)

 

edit: og hvorfor er iPhone og låsing et tema nå? vi har jo alltid visst om norsk og fransk lovgivning anngående dette.

Endret av ariko
Lenke til kommentar
Apple henter inn store deler av iPhone-inntektene sine fra operatøren
Hm? De henter inn noe av inntekten ja, men "store deler"? Nei du, beklager. Det spekuleres (ingen offisielle tall fra hverken Apple eller noen av operatørene som har signert distribusjonsavtale med dem) i at Apple skal sitte igjen med 15-40% av ARPU ("Average Revenue Per User") på hver bruker. Siden det nå er knapt noen penger å tjene på hverken tale eller SMS vil denne inntekten primært komme fra faste utgifter og/eller datatrafikk. En gjennomsnittlig bruker vil her neppe generere spesielt store inntekter for operatøren, og dermed heller ikke for Apple.

 

Det er nok mer korrekt å si at Apple tjener best på salg av den faktiske telefonen - http://www.businessweek.com/technology/con...0118_961148.htm

 

Adding up the cost of all the parts that Apple is expected to use in the device suggests it will cost about $230 to build the 4GB version that will sell for $499 and about $265 to build the 8GB version that will sell for $599.

 

Gamle tall på utsalgsprisen, men poenget står fortsatt. Oversatt til kroner og øre vil Apple da betale ~1435 for en 8 GB iPhone og selge den for ~2160 -- altså til en fortjeneste på ~725,- (alle slike "fra usikre kilder, konvertert til en annen valuta"-tall må selvsagt tas med et trillebårlass med salt :)

 

Om man da fordeler det på de to årene en bruker må binde seg (i USA - i Europa er det vel 18 måneder), så blir det en inntjening på ~362.50 per år. Om man overfører dette til faste utgifter hos en operatør, må operatøren tjene (ikke få inn, men TJENE) ganske saftig for at dette skal generere de ~30,- i måneden som Apple må tjene for at ettersalg skal matche hardwaresalg.

 

Huff, for en rant. :)

 

Jeg har uansett min hackede iPhone som fungerer gull med både Telenor Mobil og NetCom (og YouTube :) så jeg klager ikke.

 

hvordan vet du det?
Han gjør ikke det - det var derfor han skrev "nok" i den setningen, altså var det en antagelse, ikke en påstand. Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet er det ikke forbud mot å selge låste telefoner i Norge, jeg har selv vært lykkelig eier av en NetCom-låst telefon.

9661111[/snapback]

 

Det er hovedsaklig at folk skal ha ett valg som stopper dette. Tror Apple pent må ned på kne igjen, for europa er ett veldig stort marked, de vil tape mer på å ikke selge den enn å selge den uten binding.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
[...] Siden det nå er knapt noen penger å tjene på hverken tale eller SMS [...]

9661805[/snapback]

Hæ, ingenting å tjene på bruk? Nå har jeg ingen tall å vise til, men det virker som at mobilabonnement-selskapene har svært gode tider!

 

Du mener Apple ikke tjener noe særlig på bruk, kontra salg av mobil, men der er jeg uenig. Hvis så var tilfelle ville de nemlig ikke vært så redde for å selge telefonen ulåst. Den strenge låsingen (som såvidt jeg vet aldri går ut på dato) er der fordi Apple tjener store penger på det.

 

Men når det er sagt, så betviler jeg ikke at Apple tjener nok med penger på rent salg for å dekke produksjonskostnadene. Og jeg regner med selskapet lanserer en løsning for franskmenn og andre nasjoner som tar litt vare på forbrukerne. Jeg vil også anta telefonen kommer til Norge, da vi er ett relativt kjøpssterkt folk... Mener å ha lest at Apple er i forhandlinger med Telenor eller NetCom her på amobil.no?

Lenke til kommentar

Hvorfor står det at norsk lov kan skape stoppe iphone? Det har da aldri vært ulovlig med operatørlås i Norge. Og iphone er i likhet med andre telefoner ikke permanent låst, så det er ikke noe problem for Apple å låse den opp etter 12 måneder slik loven tilsier i Norge.

 

I Finland og Belgia er det derimot ulovlig med lås.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hvorfor står det at norsk lov kan skape stoppe iphone? Det har da aldri vært ulovlig med operatørlås i Norge. Og iphone er i likhet med andre telefoner ikke permanent låst, så det er ikke noe problem for Apple å låse den opp etter 12 måneder slik loven tilsier i Norge.

 

I Finland og Belgia er det derimot ulovlig med lås.

 

største problemet er at apple har sagt at ihvertfall at&t utgaven ikke vil være opplåsbar ved utløpt kontrakt-tid.

 

det store spørsmålet er om de kommer til å kreve det samme for den europeiske utgaven, eller om det er noe at&t har pålagt dem.

 

om det er førstnevnte så kommer den til å kollidere rett i norsk lov om nettlåser imo.

Lenke til kommentar
største problemet er at apple har sagt at ihvertfall at&t utgaven ikke vil være opplåsbar ved utløpt kontrakt-tid.
Når har de sagt det?

 

Dersom telefonen ikke skulle være mulig å låse opp er det jo pussig at de har brukt en vanlig type operatørlås med mulighet for opplåsing med kode, slik alle andre telefoner har.

Lenke til kommentar
Dersom iPhone ikke kommer til Norge pga dette er det kjiipt. iPhone er så populær at det må vel være mulig for Apple å selge den åpen for alle operatører i Europa og fremdeles tjene penger på den?

 

De burde gå med på å låse den opp, de taper mye mer på å ikke ha modellen i de fleste land her i Europa enn å selge den åpen.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...