Gå til innhold

Leoparden slippes snart løs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye eye-candy for en tusenlapp det der ja :)

 

Vet om flere som har sittet på gjerdet angående Mac de siste månedene (i vente på Leopard), men Apple har vel tradisjonelt latt folk få oppgradering av OS'et gratis hvis maskinen er kjøpt mindre enn 30 dager før lansering av det nye OS'et, så nå er det vel trygt å handle straks.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Håper de forandrer på utsenen før lanseringen.Den er ganske stygg forhold til OS X tiger.

Den har fått flatt og grått vinduer.Største og styggeste forandring er på ikonenen.

De ser ut som kjedlig gnome linux mapper.

 

Her har du link så du kan se hva jeg mener.

www.macnewsonline.com/wp/2007/07/09/5-leopard-gui-gripes/

Endret av msh
Lenke til kommentar

Jeg synes det er utrolig pent jeg!

Halv-gjennomsiktig menylinje, speiling i dock'en, 3D dock, Time Machine, det nye grå utseende i finder-vinduer som tar igjen iTunes design og for ikke å snakke om coverflow-funksjonen i finder! :)

 

Håper bare inderlig at de lanserer noe mer enn Leopard også, som for eksempel en liten MacBook Pro! :) Kansje uten hvite taster da, men jeg orket ikke redigere de til alu..

 

post-66286-1191658636_thumb.jpg

 

Ok, gjorde et kjapt forsøk;

 

post-66286-1191658920_thumb.jpg

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Det er omkring tre uker til forventet slipp og innen da må Apple slippe en tilnærmet feilfri testversjon til utviklerne og sende en ferdig versjon som skal trykkes, produseres og sendes til butikker og sisteleddsselgerne.

 

Her er det noe som strider mot fornuften:

 

1) Hvordan skal de rekke å sende ut, teste, få tilbakemeldinger fra testerne, rette evt. oppdagede nye feil, trykke, pakke og sende ut til butikker - alt i løpet av oktober? Det er jo knapt tid til å bare teste!

 

2) Hvis testversjonen er "tilnærmet feilfri" innrømmer de jo at den inneholder feil og trenger da minst enda en oppdatering. Da har de enda dårligere tid.

 

3) Hvordan vet de på forhånd at den er tilnærmet feilfri? Da er det vel bare å fikse de feilene man har oversikt over, før man sender ut en ny testversjon? Jeg mener, det er ikke logisk å sende ut en testversjon med feil man kjenner til.

 

De av utviklerne som er litt mer løsmunnet enn Apple nok liker, sier at det begynner å minke drastisk med feil i Leopard, men at de fortsatt venter på "Golden Master"-stempelet, som betyr at den er klar for salg.

 

Det begynner å minke drastisk med feil - ja, men det er fremdeles feil der. Da er den ikke klar til å sendes ut i butikkene.

 

Enten gjør Apple dette skikkelig, og utsetter lanseringen, eller de gjør som Microsoft og sender ut betaversjonen til kundene...

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Heh, først "låner" Vista masse greier fra Tiger, så kommer Leopard og stikker av med "gjennomsiktige vinduer med blurr".

9647448[/snapback]

 

Hva mener du med gjennomsiktige vinduer? De er jo samme gråe gradienten som iTunes, ingen gjennomsiktighet.. Det eneste som er gjennomsiktig er dock og menylinja.. :)

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Alltid vært.

 

Det er noe av greia med Apple - design fremfor alt (egentlig det meste, men jeg skrev alt - det så bedre ut). iPoder, iMacer, MacBook; enkel, elegant design er kjennetegnet til de fleste Apple-produkter! Det ser jo unektelig bra ut, men kan det same sies om funksjonaliteten?

Lenke til kommentar
Alltid vært.

 

Det er noe av greia med Apple - design fremfor alt (egentlig det meste, men jeg skrev alt - det så bedre ut). iPoder, iMacer, MacBook; enkel, elegant design er kjennetegnet til de fleste Apple-produkter! Det ser jo unektelig bra ut, men kan det same sies om funksjonaliteten?

9647815[/snapback]

 

Hvis du har brukt OSX over lengre tid vet du at svaret er et definitivt "ja". Jeg bruker store deler av dagen min foran forskjellige maskiner (jobber som utvikler), og når jeg får velge OS selv så velger jeg i 99% av tilfellene å bruke OSX. Det samme gjelder for fler og fler av sivingene jeg omgir meg med, de innser at kombinasjonen av et gjennomarbeidet GUI, gode human interaction guidelines og Unix i bunnen er perfekt når man ønsker å bruke datamaskinen som et verktøy uten å trenge å forholde seg til den mer enn nødvendig.

 

At det er pent er selvsagt underordnet i denne sammenhengen - men det gjør jo ingenting heller. Og noe "eyecandy" som f.eks exposé er faktisk utrolig nyttig når man blir vant til det.

Lenke til kommentar
Hvis du har brukt OSX over lengre tid vet du at svaret er et definitivt "ja".

9647935[/snapback]

Det kommer nok an på øyet som ser. Jeg har brukt Mac så godt som daglig i jobbsammenheng siden 1998 og selv om OSX jo var en gigantisk forbedring når det kom så er det ingenting ved det som gjør at jeg kunne tenke meg å ha det hjemme.

 

Hovedgrunnen i mine øyne er at ting er 'fordummet og forenklet' altfor mye for den vanlige bruker hvis man ønsker å gjøre små endringer og tilpasninger. Nå skal det legges til at jeg er en kontrollfreak da - ikke meningen å starte en stor Mac vs Win-diskusjon, jeg ser absolutt at OSX har sin misjon.

 

At det er et supert og effektivt arbeidsverktøy er det jo ikke tvil om - delvis fordi de ansatte ikke driver og installerer alt mulig ræl slik mange ofte gjør på Windows-maskiner med tilhørende behov fra support for å rydde opp. Det er alltid behagelig å skylde på 'dumme Windows' når man selv har gjort noe aktivt for å kødde til ting. Slike mennesker burde blir tvangsflyttet nettopp til OSX hvor potensialet for å dumme seg ut er mindre :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Hvis du har brukt OSX over lengre tid vet du at svaret er et definitivt "ja".

9647935[/snapback]

Det kommer nok an på øyet som ser. Jeg har brukt Mac så godt som daglig i jobbsammenheng siden 1998 og selv om OSX jo var en gigantisk forbedring når det kom så er det ingenting ved det som gjør at jeg kunne tenke meg å ha det hjemme.

 

Hovedgrunnen i mine øyne er at ting er 'fordummet og forenklet' altfor mye for den vanlige bruker hvis man ønsker å gjøre små endringer og tilpasninger. Nå skal det legges til at jeg er en kontrollfreak da - ikke meningen å starte en stor Mac vs Win-diskusjon, jeg ser absolutt at OSX har sin misjon.

 

At det er et supert og effektivt arbeidsverktøy er det jo ikke tvil om - delvis fordi de ansatte ikke driver og installerer alt mulig ræl slik mange ofte gjør på Windows-maskiner med tilhørende behov fra support for å rydde opp. Det er alltid behagelig å skylde på 'dumme Windows' når man selv har gjort noe aktivt for å kødde til ting. Slike mennesker burde blir tvangsflyttet nettopp til OSX hvor potensialet for å dumme seg ut er mindre :)

9647992[/snapback]

 

Hvis du er kontrollfrik så har du helt klart et lettere liv i Windowsverdenen ja. Og fordelen med dumme brukere i OSX er jo åpenbar siden man har et klart skille mellom admin og bruker (og programmer som lar seg kjøre av brukere uten admintilgang). Bare å ikke gi folk adminpassordet så er det ganske begrenset hva de får ødelagt :)

Lenke til kommentar
Her er det noe som strider mot fornuften:

 

1) Hvordan skal de rekke å sende ut, teste, få tilbakemeldinger fra testerne, rette evt. oppdagede nye feil, trykke, pakke og sende ut til butikker - alt i løpet av oktober? Det er jo knapt tid til å bare teste!

 

2) Hvis testversjonen er "tilnærmet feilfri" innrømmer de jo at den inneholder feil og trenger da minst enda en oppdatering. Da har de enda dårligere tid.

 

3) Hvordan vet de på forhånd at den er tilnærmet feilfri? Da er det vel bare å fikse de feilene man har oversikt over, før man sender ut en ny testversjon? Jeg mener, det er ikke logisk å sende ut en testversjon med feil man kjenner til.

 

Siste versjon på ADC som ble sluppet for litt siden har en kjent bug.

tidsperspektivet i fra gold master til slipp dato skal hvist være 2 uker, så golden master burde komme i løpet av ei uke, om 26.oktober blir datoen for slipp.

Appleinsider og Thinksecret har mer om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...