Gå til innhold

Helgemoro: Lama V3 R/C-helikopter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er gøy med helikopter, men det er litt feil å starte med "the real thing". Mange kan miste motet ganske tidlig. Begynn heller med en PC-basert simulator for å få det inn i fingrene, det sparer mye frustrasjon i form av skade på materiell og/eller skamklipte husdyr.

 

Det er også verdt å bemerke at i hovedregelen er det lettere å fly jo større helikopteret er, da stabiliteten ofte øker med størrelse. Men kostnaden øker også, og det samme med skaderisiko.

 

Selv har jeg et par-tre timer bak meg på dette, men nå venter jeg på første forskyning med deler etter en imponerende flytur. Faktisk så imponerende at min eminente nabo, som bevitnet det hele, spurte om jeg kunne fly en runde ved hekken hans neste gang så han sparte seg arbeidet med å klippe den...

:p

 

Et par timer til bak spakene nå så tenker jeg at jeg flyr i 8 tall rund denne karen her...

 

:cool:

 

EDIT:

For de som er usikre på om 900 er i meste laget

 

Det er viktig å ikke leve i villfarelsen om at innkjøpsprisen er hele kostnaden. Man må påregne løpende utgifter i form av reservedeler underveis. Til å begynne med slikt som blir ødelagt i krasj, deretter slitedeler.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Driver en del selv med dette, og må si at lama er en god måte å begynne når man skal lære seg litt stikke førelse. skal man vidre så er faktisk senderen viktik, da er ikke senderen som følger med de som er i klassen over lama gode nok.

 

Som f.eks. honey bee king 2 helikopteret er forholdvis stabilt, men det trenger en bedre radio en den som følger med.

anbefaler spektrum dx7.

 

De letteste/beste helikopterene etter lama er ikke de billlige elektro modellene, men ett nitro helikopter som Thunder Tiger Raptor 50. da begynner det og koste men da slipper man å krasje mye og man sparer penger der. Men husk det er en hobby og ja det koster peng :)

 

OBS: gå til en lokal klubb og få de til å stille inn alt for deg, da vet man at det er piloten det står på og ikke helikopter og piloten :)

 

 

gå til f.eks www.elefun.no de har stort utvalg til en grei pris :)

Lenke til kommentar

Har drevet med helikopter en stund nå og har et par i ermet.

og vill ikke kalle lama v3 for the real thing da det er noe av det enkleste man kan lære seg å fly av helikopter. men skal man virkelig starte med helikopter som hobby og har tenkt å begynne med 3d flyging som mål, så er lama v3 feil heli å starte med. beste i mine øyne og mange andre på rcgroups.com er E-sky FP2 det er billig, veldig enkelt heli å reparere, med veldi billige ekstra deler. flyver helt greit og er i mine øyne mye morsomere enn lama v3.

 

sitter fortiden med:

 

et walkera 60 7ch

fullt oppgradert rotor system og ny børsteløs motor og ESC. 7CH heli som kan fly 3d (opp ned osv.) når du når disse størrelsene på helier skal man ha stor respekt for dem og pass på hvor du er å flyver da disse kan gjøre STOR skade!

 

En Esky FP2, 4ch

Det beste start helie for de som har tenkt å drive hobbyen fult ut.

velding kult å flyve på jorder med mye åpen plass. IKKE tenk på å fly inne med dette om du ikke begynner på bli veteran! hold deg ute i hagen!

 

Lama v3, 4ch

En fullt oppgradert heli med Extreme kit

ser veldig kult ut men flyve egenskapene er ikke noe å klappe over.

oppgraderingen gjør hovedsakelig at rotor bladene er mer eller mindre uknuselige (jeg har klart å ødelegge 1 blad) og understellet tåler mer eller mindre alt. ekstreme kittet gjør heliet tyngre en standard, nye motorer hjelper på til en viss grad.

 

en Walkera 5#6, 4ch

mest geniale inne-helie i denne prisklassen!

dette helie er svært lite (like stort som pico Z) men kan gjøre det samme som lama v3 bare 10 ganger mer elegant!

 

Bilder av samlingen:

Alle 4 fra siden

Alle fra front

Walkera 60

walkera 60 bak

Lama V3

E-sky FP2

Walkera 5#6

 

 

Endret av Evil Knivel
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale et relativt rimelig helikopter som kan brukes til en som aldri har flydd noe som helst før og som etterhvert skal kunne løfte ett digitalkamera og kunne ta bilder fra lufta med dette? Har hørt at T-Rex 600 skal være greit i denne sammenheng. Noen innspill eller linker mottas med takk.

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt fra miracle-mart.com jeg. Betalte rundt 110$, selveste heliet

koster 69$, og frakt på rundt 40$ elns mener jeg det var. Så kom på rundt 600 kr. Heldigvis slapp jeg unna tollen ;)

 

MM har også veldig mye oppgraderingsdeler. Slik som Xtreme blades, og Xtreme motors. Verdt å ta en titt på !

 

okvangar:

 

Noe av det samme som skyshadow får man fra dealextreme.com

sku_3500_1_small.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3500

 

Bare 40$ og det er Free Shipping :D

 

De har også det veldig simple PicooZ:

sku_1252_1.jpg

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1252

 

Det er 18.8$ og Free Shipping

 

Samme gjelder Mosquito 3-CH R/C Helicopter

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.3193

Endret av Stig Jøran
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et relativt rimelig helikopter som kan brukes til en som aldri har flydd noe som helst før og som etterhvert skal kunne løfte ett digitalkamera og kunne ta bilder fra lufta med dette? Har hørt at T-Rex 600 skal være greit i denne sammenheng. Noen innspill eller linker mottas med takk.

 

 

Når du nevner T-Rex 600 begynner du å bli seriøs. Dette er en modell du bør regne minst 15000 kr for å starte. Har hatt et par T-Rexer selv, både av 450-versjonen og 600'n.

 

Anbefaler at de som er intresserte stikker innom Modellflynytt.no og forumet der. Mye nyttig info og hjelp og få. Det finns også større forum (på engelsk) som f.eks. RCGroups.com og Helifreak.com.

 

 

Som nevnt er elefun.no en grei plass og begynne for å kjøpe ting til hobbyen.

 

 

EDIT: Svarte egentlig ikke på det du spurte om, men hvis du er seriøs og vil starte med dette, så er Lamaen den beste plassen og begynne. Billig og grei. Når du har mestrer denne handler du inn en ferdig pakke på T-Rex 450 fra Elefun og en god simulator som f.eks. RealFlight G3,5. Men da snakker vi investering på 10-12 tusen kroner, så her bør du vurdere hvor seriøs du er. Neste steg etter T-Rex 450 vil være stort sett være hvilken som helst modell i .50-size størrelse (rotorspenn ca. 1,5 m).

 

Kan selv anbefale og komme med tips til både T-Rex 450 og 600. :)

 

 

EDIT2: I tillegg til selve modellen trenger du en god cam-mount som Askman AP. Sjekk ut http://www.askmanap.com/

 

fjernet link

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et relativt rimelig helikopter som kan brukes til en som aldri har flydd noe som helst før og som etterhvert skal kunne løfte ett digitalkamera og kunne ta bilder fra lufta med dette? Har hørt at T-Rex 600 skal være greit i denne sammenheng. Noen innspill eller linker mottas med takk.

9599066[/snapback]

 

 

Når du nevner T-Rex 600 begynner du å bli seriøs. Dette er en modell du bør regne minst 15000 kr for å starte. Har hatt et par T-Rexer selv, både av 450-versjonen og 600'n.

 

Anbefaler at de som er intresserte stikker innom Modellflynytt.no og forumet der. Mye nyttig info og hjelp og få. Det finns også større forum (på engelsk) som f.eks. RCGroups.com og Helifreak.com.

 

link til mitt galleri på MFN (for å skryte litt).

 

 

Som nevnt er elefun.no en grei plass og begynne for å kjøpe ting til hobbyen.

 

 

EDIT: Svarte egentlig ikke på det du spurte om, men hvis du er seriøs og vil starte med dette, så er Lamaen den beste plassen og begynne. Billig og grei. Når du har mestrer denne handler du inn en ferdig pakke på T-Rex 450 fra Elefun og en god simulator som f.eks. RealFlight G3,5. Men da snakker vi investering på 10-12 tusen kroner, så her bør du vurdere hvor seriøs du er. Neste steg etter T-Rex 450 vil være stort sett være hvilken som helst modell i .50-size størrelse (rotorspenn ca. 1,5 m).

 

Kan selv anbefale og komme med tips til både T-Rex 450 og 600. :)

 

 

EDIT2: I tillegg til selve modellen trenger du en god cam-mount som Askman AP. Sjekk ut http://www.askmanap.com/

9599310[/snapback]

 

å gå fra lama v3 til til T-Rex 450 er vell en veldig drøy overgang!

det er jo som å dag og natt å mellom coax helier og singel. tror han kunne ha godtet seg mer en godt nokk på et E-sky king 2 eller kanksje helst en FP (honey bee FP2) i starten

Lenke til kommentar
å gå fra lama v3 til til T-Rex 450 er vell en veldig drøy overgang!

det er jo som å dag og natt å mellom coax helier og singel. tror han kunne ha godtet seg mer en godt nokk på et E-sky king 2 eller kanksje helst en FP (honey bee FP2) i starten

9599491[/snapback]

 

 

Vel, IMO er Honey Bee FP2 (og kloner som f.eks. Walkera osv.) direkte søppel. Ikke noe enklere å fly enn T-Rexen, snarere tvert i mot.

 

Du sier E-Sky King 2, skjønner ikke det heller. Den er i nesten samme størrelse som T-Rex 450, bare lavere kvalitet og mindre støttet. Det faktum at "alle" innenfor denne hobbyen har flydd en T-Rex 450, og dermed kan den inn og ut.

 

Det du anbefaler han er nok et fordyrende steg i en hobby som allerede er dyr nok som den er.

 

450'n er en maskin man kan vokse med. Den oppgraderes i hue og ræv, og fremdeles finnes det et råere oppsett. Vil påstå at alle i verdenseliten kommer til å anbefale T-Rex 450 framfor King 2. Rett og slett på grunn av overlegne flyegenskaper, oppbygging og hva du faktisk får ut av den.

 

Og ja, jeg gikk faktisk nevnte vei (med en FP2-type heli før T-Rex) den gangen jeg startet med denne hobbyen for 5-6 år siden. Jeg snakker fordi jeg har prøvd det, og det er ikke noe som helst å spare.

 

EDIT: Også en grunn til at jeg anbefalte simulator er at det en billig forsikring. Du lærer masse både basic og mye mer viderekommen flyging og kan kræsje så mange ganger du vil gratis. Det gjør du ikke med noen som helst real-life modell.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar

en Walkera 5#6, 4ch

mest geniale inne-helie i denne prisklassen!

dette helie er svært lite (like stort som pico Z) men kan gjøre det samme som lama v3 bare 10 ganger mer elegant!

 

 

Hvor fikk du tak i det Walkera 5#6 helikopteret? :hmm:

 

Har sett litt rundt, men det er ikke så mange som har det. Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...