Gå til innhold

TEST: AMDs nye Linux-driver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Vi sier ikke mer om saken annet enn at Windows Vista igjen var verre enn sin yngre bror XP på dette feltet."

 

Vil vel si at XP er den _eldre_ broren til Vista. :p

 

Ellers er det strålende at folk begynner å se at det er flere og flere som bruker linux og ikke minst at man begynner å ta brukermassen seriøst ved å spesifikt støtte linux.

Endret av kfs
Lenke til kommentar
Jeg får veldig dårlig ytelse i Linux med mitt mobility radeon 9200 skjermkort, vil disse driverene ha noe å si for meg?

9593055[/snapback]

 

Trur ikke det, radeon 9200 finnes det åpne drivere for og det er forhåpentligvis disse du bruker da de offisielle driverne ikke har støtte for dette kortet(trur jeg ihvertfall)...

 

Vi skal publisere en test med et HD2000 kort, men vi venter fortsatt på å motta det... Forhåpentligvis har vi en test av HD2000 klar i høstferien(men vi lover ingenting) :)

Lenke til kommentar
Vi skal publisere en test med et HD2000 kort, men vi venter fortsatt på å motta det... Forhåpentligvis har vi en test av HD2000 klar i høstferien(men vi lover ingenting) :)

9593738[/snapback]

 

Kunne dere ta en titt på:

 

1) suspend-to-RAM

2) suspend-to-disk

3) flere skjermer/ekstern skjerm på laptop

 

... når dere tester ATI sin drivere? Det er nemlig det som var nylig det store aberet med fglrx. En ting er når ytelsen er dårlig, men maskinen kan brukes. Noe helt annet er når driveren er altfor ustabilt til å kunne brukes daglig (da spiller nemlig ikke ytelsen noe rolle).

Lenke til kommentar
Vi skal publisere en test med et HD2000 kort, men vi venter fortsatt på å motta det... Forhåpentligvis har vi en test av HD2000 klar i høstferien(men vi lover ingenting) :)

9593738[/snapback]

 

Kunne dere ta en titt på:

 

1) suspend-to-RAM

2) suspend-to-disk

3) flere skjermer/ekstern skjerm på laptop

 

... når dere tester ATI sin drivere? Det er nemlig det som var nylig det store aberet med fglrx. En ting er når ytelsen er dårlig, men maskinen kan brukes. Noe helt annet er når driveren er altfor ustabilt til å kunne brukes daglig (da spiller nemlig ikke ytelsen noe rolle).

9594271[/snapback]

 

Flere skjermer vil vi utvilsomt se nærmere på. Suspend-to-RAM og suspend-to-disk kan vi helt sikkert også ta en liten kikk på.

Lenke til kommentar
Jeg får veldig dårlig ytelse i Linux med mitt mobility radeon 9200 skjermkort, vil disse driverene ha noe å si for meg?

9593055[/snapback]

9200 har aldri vært støttet av de proprietære driverne til ATI. Jeg tviler dessuten på at det er et kort ATI prioriterer 3D ytelsen til i noen som helst sammenheng.

 

Den frie driveren ati støtter imidlertid 2D helt ypperlig for 9200.

 

Edit: Bra artikkel forresten! :thumbup:

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Jeg får veldig dårlig ytelse i Linux med mitt mobility radeon 9200 skjermkort, vil disse driverene ha noe å si for meg?

9593055[/snapback]

9200 har aldri vært støttet av de proprietære driverne til ATI. Jeg tviler dessuten på at det er et kort ATI prioriterer 3D ytelsen til i noen som helst sammenheng.

 

Den frie driveren ati støtter imidlertid 2D helt ypperlig for 9200.

 

Edit: Bra artikkel forresten! :thumbup:

9594740[/snapback]

ja 9xxx serien er glemt i første omgang, hadde selv ett 9700 mobile, for å si det slik, jeg fikk til å kjøre diablo2, openttd men ellers kunne jeg glemme blant annet å få oppløsningen 1280x800 å fungere, jeg fulgte ubuntuforumet for installasjon slik at dette fungerte, og flere tips av forum brukere her inne... vær eneste gang ente det i at jeg ikke fikk tilbake grafisk visning i ubuntu :p

så nå er den solgt og jeg venter på asus EE :D

 

hva er

1) suspend-to-RAM

2) suspend-to-disk

 

???

Lenke til kommentar
fint at bedre drivere er under utvikling. Men finnes det noen liste over _samtlige_ grafikkort de kommer til å inkludere? Mitt x800 er jo ikke alt for gammelt, hadde vært fint å kunne spillt litt med linux uten å kjøpe nytt skjermkort..

9595349[/snapback]

støtten kommer, de skal oppgi spec for alle korta sine snart, foreløpig er kun hd 2xxx serien tilgjengelig, når de andre kommer får vi bedre støtte for alle korta =) verfall slik jeg har fortstått.

Jeg husker jeg prøvde ubuntu 6.06 på mitt x800gt, det ente med at jeg ikke fikk noe grafisk grensesnitt til og begynne med en gang :roll:

og så god som jeg er til å bruke terminalen gikk jeg raskt tilbake til windows xp :p

Lenke til kommentar
Jeg får veldig dårlig ytelse i Linux med mitt mobility radeon 9200 skjermkort, vil disse driverene ha noe å si for meg?

9593055[/snapback]

9200 har aldri vært støttet av de proprietære driverne til ATI.

9594740[/snapback]

Det er ikke helt riktig, men det er en liten stund siden de slutta å støtte de eldre kortene.

 

8.28.8 - August 18, 2006

 

Note - This is the last driver version to support the following products:

Radeon® 8500/9000/9100/9200/9250

ATI Mobility Radeon™ 9000/9100/9200

Radeon® IGP 9000/9100/9200

Den siste driveren med støtte kan hentes her. Selv hadde jeg heller brukt den mye mer stabile og oppdaterte frie driveren som HavarN nevner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...