Gå til innhold

Athlon 64 tilbake i bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkenavnet Turion har vel ikke fått så godt fotfeste som merkenanvet Athlon64. Jeg tror det kan være årsaken til at de går tilbake på navnet. Når Phenom kommer på markedet og det kommer en bærbarmodell basert på K10 så tipper jeg de vil bruke Phenom-navnet på den fremfor Turion eller å finne opp et nytt navn.

Lenke til kommentar

Pussig at AMD bruker så mye tid og produksjonskapasitet på lav- og mellomsegmentet, når de burde konsentrere seg om å konkurrere med Intel på høy ytelse først og fremst. Intel har mange fabrikker og kapasitet til å ha et stort modellutvalg. AMD har ikke samme muligheten og bør ikke prøve å konkurrere på dette området, IMO.

 

Jeg stusset også litt på den siste lanseringen av 5000+ Black Edition på 65 nm og 65W. Fra før har de 6400+ på 90nm og 125W. Hadde det ikke da vært bedre å lage en raskere prosessor på 65nm, nå som de tydeligvis har mulighet til det - f.eks. 6800+ eller 7000+? Nei, AMD gjør mye rart for tiden...

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Pussig at AMD bruker så mye tid og produksjonskapasitet på lav- og mellomsegmentet, når de burde konsentrere seg om å konkurrere med Intel på høy ytelse først og fremst. Intel har mange fabrikker og kapasitet til å ha et stort modellutvalg. AMD har ikke samme muligheten og bør ikke prøve å konkurrere på dette området, IMO.

 

Jeg stusset også litt på den siste lanseringen av 5000+ Black Edition på 65 nm og 65W. Fra før har de 6400+ på 90nm og 125W. Hadde det ikke da vært bedre å lage en raskere prosessor på 65nm, nå som de tydeligvis har mulighet til det - f.eks. 6800+ eller 7000+? Nei, AMD gjør mye rart for tiden...

9592198[/snapback]

Tror du må lese hva som er spesielt med black editon.

Den har egenskaper som tidligere kun har vært å få tak i Amds FX serie. Men istede for 10 tusen koster den nå rundt 1000 :)

etter det jeg leste på digi.no har vi minnekontrolleren til fx, samt også en del angående hypertransport...

Lenke til kommentar
Pussig at AMD bruker så mye tid og produksjonskapasitet på lav- og mellomsegmentet, når de burde konsentrere seg om å konkurrere med Intel på høy ytelse først og fremst. Intel har mange fabrikker og kapasitet til å ha et stort modellutvalg. AMD har ikke samme muligheten og bør ikke prøve å konkurrere på dette området, IMO.

 

Jeg stusset også litt på den siste lanseringen av 5000+ Black Edition på 65 nm og 65W. Fra før har de 6400+ på 90nm og 125W. Hadde det ikke da vært bedre å lage en raskere prosessor på 65nm, nå som de tydeligvis har mulighet til det - f.eks. 6800+ eller 7000+? Nei, AMD gjør mye rart for tiden...

9592198[/snapback]

Du bør jo ha fått med deg at Amd ikke kan konkurrere med Intel på høy ytelse med dagens k8 arkitektur. De har ikke god nok arkitektur før k10 kommer. Derfor er det helt meningsløst å drive å klokke på k8 så det blir cpuer med 150w pluss tdp(vil vel ikke ha på seg samme rykte som intel med sin p-d 840xx cpuer). 125w er allerede i meste laget på effektforbruk. Man skal tross alt klare å kjøle disse ned med konvensjonelle vifter og ikke vannkjøling. De tar allerede så lite betalt for cpuene sine at de taper penger. Derfor høres det jo fornuftig ut å få solgt ut mest mulig cpuer, selv om de har defekt L2 cache. De kan uten tvil konkurere i low effekt markedet.

Lenke til kommentar

La meg slippe slike utsagn som "Du bør jo ha fått med deg..." (Onanias) og "Tror du må lese..." (VikinGz). Er det ikke mulig å argumentere for en sak uten å bli personlig? Takk!

 

Onanias: Jeg har ikke sagt at man skal gå opp til 150W. Poenget mitt var at nå som AMD skulle slippe en Black edition på 65 nm, så kunne de vel ha skrudd opp hastigheten til den nådde taket på 125W, istedet for å stoppe på 65W. De har altså en del å gå på, og burde derfor klare mer enn 6400+. Du kommenterer derfor en mening jeg aldri har ytret.

 

Når det gjelder å kunne konkurrere på høy hastighet, har AMD en del å gå på fremdeles. Det viser denne Black Edition-prosessoren på 5000+. De behøver ikke å kaste inn håndkledet ennå.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Brisbane klokker dårlig.

Jeg synes den klokker passe bra, men overklokking betyr jo svært lite nå som vi snakker om bærbare PCer.

 

Brisbane har lite l2 cahce. Brisbane er dårligere per mhz enn 90 nm K8 på samme frekvens og lik mengde L2 cahce(tregere cache på brisbane).

9594733[/snapback]

Lite L2 cache betyr ikke så mye. Forskjellen på 2*1MB og 2*0,5MB tilsvarer omtrent 0,1GHz forskjell. På intel-prosessorer betyr L2 cache mye mer. Det med tregere L2 cache betyr ennå mindre. Jepp, disse tingene trekker i negativ retning, men det er relativt bagatellmessig.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller tro at Athlon 64-X2 TK-serien erstatter Sempron på lavende-bærbare, mens Turion 64-X2 TL-serien fortsatt er å foretrekke på høyende-bærbare. Nå som Phenom 64-X2/X4-prosessorene er rett rundt hjørnet så vil jeg anta at Athlon 64-X2 etterhvert vil innta Sempron sin rolle, både på desktop og i bærbare. Sempron vil antakeligvis gradvis forsvinne helt fra markedet.

 

Hvis man sjekker kilden til X-bit labs så kommer det i alle fall klart frem at Athlon 64-X2 TK-serien blir brukt i et lavende-produkt, mens Turion 64-X2 TL-serien blir brukt i et høyende-produkt:

http://home.businesswire.com/portal/site/h...news_view_popup

The new Satellite P205D series is currently available at www.toshibadirect.com and at a variety of major consumer electronics and computer stores nationwide. The following configurations demonstrate the various specifications and price options available within the Satellite P205D series:

 

Satellite P205D-S7479 Unique Specifications ($1,349.99(4))

-- Genuine Windows Vista® Home Premium (32-bit version)

-- AMD Turion 64 X2 Dual-Core Mobile Technology Gold Edition TL-64

  Processor(1)

    -- 2.2 GHz, 1MB L2, 667MHz FSB with 64-bit(2 )HyperTransport

      technology at up to 800MHz(5)

-- 2048MB PC2-5300 DDR2 SDRAM memory(6)

    -- Maximum capacity 4096MB

-- 250GB (4200 RPM) Serial-ATA hard disk drive(7)

-- DVD SuperMulti (+/-R double layer) with Labelflash drive

  supporting 11 formats

-- 17-inch diagonal widescreen TruBrite® display

    -- 1440x900 native resolution (WXGA+)

-- ATI Mobility Radeon® HD 2600 with 256MB DDR discrete

  graphics(3) memory, plus up to 255MB dynamically allocated shared

  graphics memory using ATI HyperMemory technology.

-- Two built-in Harman Kardon® stereo speakers

-- Atheros® 802.11a/g/n wireless(8)-LAN

-- Embedded Webcam and microphone

 

Satellite P205D-S7438 Unique Specifications ($849.99(4))

-- Genuine Windows Vista® Home Premium (32-bit version)

-- AMD Athlon 64 X2 Dual-Core Processor TK-55(1)

    -- 1.9 GHz, 512MB L2, HyperTransport Technology at up to

      800MHz(5)

-- 1024MB PC2-5300 DDR2 SDRAM memory(6)

    -- Maximum capacity 4096MB

-- 160GB (5400 RPM) Serial-ATA hard disk drive(7)

-- DVD SuperMulti (+/-R double layer) with Labelflash drive

  supporting 11 formats

-- 17-inch diagonal widescreen TruBrite® display

    -- 1440x900 native resolution (WXGA+)

-- ATI Radeon® Xpress X1200M 128-319MB dynamically allocated shared

  graphics(3) memory

-- Built-in stereo speakers

-- Atheros® 802.11b/g wireless(9)-LAN

 

Complete product specifications for all the Satellite P205D models are available at www.toshibadirect.com.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...