Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

angrerett på kjøp av webtjeneste


trrunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Angrerettloven

§ 1. Virkeområde

 

      Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

      Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

      Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

Lenke til kommentar
han teller vel som forbruker? gjør han ikke?

9589742[/snapback]

 

Nei, alt har ikke å si på personen. Eneste en fysisk person er interessant er når man skal slå fast det, fordi hvis man selger til en juridisk person så vil uansett ikke loven gjelde.

 

Deretter blir vurderingen om hva produktet hovedsakelig skal brukes til.

 

Siden det er snakk om promotering av en bedrift, er det ikke forbrukerkjøp.

 

 

Sier vel seg selv egentlig også :roll:

Lenke til kommentar
han teller vel som forbruker? gjør han ikke?

9589742[/snapback]

 

Nei, alt har ikke å si på personen. Eneste en fysisk person er interessant er når man skal slå fast det, fordi hvis man selger til en juridisk person så vil uansett ikke loven gjelde.

 

Deretter blir vurderingen om hva produktet hovedsakelig skal brukes til.

 

Siden det er snakk om promotering av en bedrift, er det ikke forbrukerkjøp.

 

 

Sier vel seg selv egentlig også :roll:

9592597[/snapback]

 

Så siden det er en "virtuell" vare så kan han ikke angre.... :ohmy:

Lenke til kommentar
§ 1. Virkeområde

 

      Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

      Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

      Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

 

Når avtalen inngås ved fjernsalg da?

Lenke til kommentar
§ 1. Virkeområde

 

      Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

      Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

      Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

 

Når avtalen inngås ved fjernsalg da?

9593790[/snapback]

Angrefrist har man kun som privat-person,ikke som firma.

Lenke til kommentar
§ 1. Virkeområde

 

      Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

      Lovens kapittel 2 og 3 gjelder også den som i næringsvirksomhet opptrer på vegne av en ikke-næringsdrivende selger eller tjenesteyter i situasjoner som nevnt i første ledd.

      Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen. Kongen kan likevel ved forskrift bestemme at hele eller deler av loven ikke skal gjelde, og gi særlige regler av hensyn til de stedlige forhold.

 

Når avtalen inngås ved fjernsalg da?

9593790[/snapback]

Les den aller første setningen i loven.

Lenke til kommentar
en kamerat har nettop startet et enmannsforetak, og i den forbindelse fikk han en telefon i fra finnfirma.no som han klarte å takke ja til over telefon, men nå har han funnet ut at han ikke ønsker dette, finnfirma mener på at han ikke har noen angrerett, men det må han jo ha....

9589645[/snapback]

 

Har han skrevet en kontrakt?

Lenke til kommentar

Og alle slike katalogtjenester skal man være forsiktig med, jeg har aldri opplevd noe annet enn at selgene ikke opplyser alt vedrørende pris og avtalen, man bør ta med i kontrakten at den er for en gitt periode, de fleste har autofornying hvor du må si opp flere mnd før avtalen går ut osv.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

fikk en telefon fra disse gutta på fredag hvor karen spurte meg om bedriften og sa at de hadde en gratis oppføring, på slutten av sammtalen sier han at for å få best mulig resultat så kan man betale kr.10 000 (lr noe), men at jeg kunne få pakken til 8000 fordi de hadde en kampanje. "ja, det er jo fint sier jeg", videre sier han at de normalt sett har 10 dagers betalingsfrist, men at jeg kunne få 15 og lurte på om jeg trengte det. jeg sier at jeg må nokk ha 15 dager. Så sier han at det kommer til å ringe en kar på mandag å bekrefte dette og at jeg må ha en fin dag og leger på. På mandag ringer en kar som stiller meg noen spørsmål om virksomheten, jeg sier at før jeg inngår noen avtale så vil jeg ha all informasjon skriftelig, så om han kan sende det til meg på mail er det fint å at jeg ikke kommer til å gå med på en avtale før jeg har det uansett. Da blir han brydd å sier at vi alerede har en avtale og at han nå har startet å jobbe med produktet. Dette må jeg si meg uenig med og han sier at han jeg snakket med sist skal ringe meg opp. Karen fra fredag ringer opp i dag onsdag og sier at vi har en avtale og lurer på om det ikke stemmte at vi snakket om 15 dager med betalingsutsetelse osv. Jeg sier at vi ikke har noen avtale men at det stemmer at jeg sa at å få 15 dager med betalings utsetelse var en grei ting. Jeg sier så at om han ringer igjen kommer jeg til å anmelde disse gutta også legger jeg på.

 

Mitt spørsmål er? kan de gjøre noe? Kan de kreve betaling? Jeg mener selvfølgelig nei, men det er kanskje andre som har bedre peiling på dette?

 

Takker for svar :=)

Lenke til kommentar
Det er de som må kunne bevise at dere har en avtale. Har dere ikke noe skriftlig er det nok vanskelig for de å bevise noe. De blir ord mot ord, og de må nok svelge den kamelen.

 

Slike råd som dette fra ikke- jurister kan fort bli veldig farlig. Man kan ikke satse på at motparten ikke har dokumentasjon på at det ble inngått en muntlig avtale. I værste fall så kan vedkommende bl erstatningsansvarlig pga. kontraktsbrudd. Man har en ulovfestet regel i norge som slår helt klart fast at man skal opptre med redelighet og god tro, brudd på dette er meget alovrlig.

 

Det er også helt klart at en muntlig avtale er like bindende som en skriftlg, dette slår norges eldste lov helt klart fast.

 

Noen hovedpunkter for å vurdere om det er kommet i stand en avtale er blant annet om det har med rimelighet oppstått en berettghet forventning hos motparten, om det er oppstått/ avtalt rettigheter og plikter for partene og om det har kommet til enighet om pris.

 

Dette er alle viktge momenter som må vektlegges for å bedømme om det har kommet i stand en avtale, men de er dog ikke uttømmende eller komplette (tok bare de jeg hadde hodet, nå siitter jeg med skatterett).

 

Men slik som innlegget er skrevet på (baserer meg helt og holdent på dette) så virker det for meg som det har kommet stand en gyldig kontrakt som man må overholde.

 

Hvorfor du ikke ba om vilkårene i starten, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...