Gå til innhold

Fargestyring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fargene ble konvert til sRGB og satt sammen til ett dokument. Fortsatt i sRGB.

Kjørte den samme testen med de RGB-verdiene som blir nevnt i artikkelen (R:123, G:159 og B:231).

 

• Laget da 3 forskjellige dokumenter:

- Apple RGB

- sRGB IEC61966-2.1

- ProPhoto RGB

 

• Fylte inn "R:123, G:159 og B:231"

 

• Konverterte "Apple RGB" og "ProPhoto RGB"-versjonene til sRGB IEC61966-2.1

 

• La alle tre variantene inn i ett dokument med sRGB IEC61966-2.1-ICC

 

Mitt resultat:

klz1190868412a.jpg

 

Deres resultat:

fargeomr-demo.jpg

 

Det er klare forskjeller på den jeg testet også, men de to forskjellige testene (Akam og min) burde da vært like?

Nei? Den dere laget ligger uten ICC-profil (strippet av publiseringssystemet deres?), og det har vel noe å si?

 

Uten profil ser min slik ut:

bwy1190874442s.jpg

Fortsatt ikke lik den fra artikkelen.

 

(Edit: La til min uten profil)

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Han tildelte nok de tre forskjellige variantene hver sin respektive profil til å begynne med, før "blåfargen" ble lagt inn.

For så å konvertere (i følge artikkelen) de to som ikke var sRGB til sRGB, etter at "blåfargen" ble lagt inn.

 

Hadde de to som ikke var sRGB blitt tildelt sRGB etter at "blåfargen" ble lagt inn, så ville jo resultatet blitt slik:

viu1190874218u.jpg

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Problemet er at fargene med sRGB profilen vil variere fra browser til browser. sRGB gjør ikke annet enn å lage trøbbel og begrense fargerommet.

 

fargeko0.gif

 

Kalibrer skjermen din. Bruk den kalibrerte profilen i Photoshop og jobb i den profilen. Når du lagrer for web lagrer du uten fargeprofil.

Dette er eneste måten jeg har fått farger til å funke.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Når man skal vise ulikheter med fargeprofiler på web kommer man uomtivistelig opp i noen problemer. Det nærmeste man kommer en internasjonal standard for hvordan farger skal vises er å konvertere til sRGB. Ergo vil utfordringen ved å forsøke å vise noe inneholde at sluttresultatet skal vises i sRGB...

 

Jeg lagde opp ett eksempelbilde med de nevnte RGB-verdiene. Bildet ble duplisert to ganger så jeg endte med tre eksemplarer. Jeg tildelte (Assign) ulike profiler. Da fikk jeg fargene som produseres i de andre fargeområdene med de samme RGB-verdiene.

 

Neste trinn blir da å sørge for å beholde fargene og overføre resultatene til kun ett dokument.

 

Hvert dokument ble konvertert til sRGB før de ble satt sammen til ett dokument. Fargeskiftene underveis i prosessen var neglisjerbare.

 

Om det er usikkerhet omkring hvordan eksempelbildets farger var ment å vises og profilen er borte, kan bildet kopieres, åpnes i PS og tildeles profilen sRGB.

 

 

Redigert: Ble veldig nysgjerrig da jeg så hvor langt unna resultatet som burde få fram likt resultat var....

 

Gjorde derfor øvelsen om igjen og la til slutt de nye resultatene under bildet jeg plukket fra artikkelen. Forskjellen er ganske dramatisk... og passer godt til ditt resultat, djchange.

 

Må finne fram originalfila og sjekke om jeg kan ha blingset på rgb-verdiene. I så fall er det bare å beklage...

 

Forskjellen, og derfor poenget, er forhåpentligvis tydelig likevel.

Endret av FrodeSlettum
Lenke til kommentar

MCDr: Skjermprofilen har ikke noe å si på det at de to resultatene ble så forskjellige. Om skjermen min ikke hadde vært kalibrert, skulle den vist begge likt alikevel - bare like mye feil.

Men skjermen (Eizo CG210) er kalibrert nylig med en slik sensor som du setter fysisk på skjermpanelet og som leser av og justerer verdier via en USB-tilkobling og programvare. Så den viser korrekte verdier (dog opp mot en gitt offset-produksjonsflyt). :>

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...