Gå til innhold

X2 5000+ som Black Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal Black Edition prosessorene være mer klokkevennlige enn vanlige 5000+, eller hva er forskjellen? Siden de har samme specs men koster et par hundrelapper mer..

 

Naturligvis, hvis black-edition virkelig har 512 MB minne skjønner jeg jo prisforskjellen :p

Endret av stormx
Lenke til kommentar

966 kroner hos Amentio :thumbup:

 

Dette blir nok en fin prosessor for de som vil overklokke uten å sprenge lommeboka på alt for dyrt minne eller for dyre hovedkort eller legge opp til hovedkortskifte senere. Med AM2-sokkelen skal det bare være å putte inn en Phenom (K10 "Barcelona"-basert) prosessor når pris og tilgjengelighet blir rett. I mellomtiden kan man kose seg med overklokking på stramt budsjett. 65W og åpen multiplikator legger opp til at overklokking skal bli enkelt å gjøre uten å risikere at garantien på hovedkortet ryker.

 

Det skal bli spennende å lese når overklokkingsresultatene fra denne begynner å sprette opp på nettet. :yes: Dette kan vise seg å være en ulv i fåreklær.

Lenke til kommentar
Skal Black Edition prosessorene være mer klokkevennlige enn vanlige 5000+, eller hva er forskjellen? Siden de har samme specs men koster et par hundrelapper mer..

9578902[/snapback]

Åpen multiplier og 65w TDP er vel forskjellen om jeg har forstått rett. Med åpen multiplier så blir det mye lettere å klokke :)

 

Edit: Simen1 var før meg...

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Hva er maks mp på denne og 6400+ black e.?

Er det maks 16?

9578967[/snapback]

Godt spørsmål. Dette er vel AMDs første 65nm med åpen multiplikator. Det ble gjort noen endringer i multiplikatoren mellom 90nm og 65nm for å støtte halve multiplikatorer så det er rett og slett uvisst hva som er maks. Et logisk tak er det binære tallet 16, men det kan også være mer. Håper det dukker opp tester som undersøker akkurat det.

 

Synes ikke den ser så dum ut med unntak av cashen selvfølgelig.

9578982[/snapback]

Nå er ikke K8 like avhengig av store mengder L2 cache som Intel-prosessorer er så det er ikke sikkert det betyr så veldig mye. Her er en eldgammel test av hva mengden L2 cache hadde å si for ytelsen på K8 i 2005.

Lenke til kommentar
Hva er maks mp på denne og 6400+ black e.?

Er det maks 16?

9578967[/snapback]

Godt spørsmål. Dette er vel AMDs første 65nm med åpen multiplikator. Det ble gjort noen endringer i multiplikatoren mellom 90nm og 65nm for å støtte halve multiplikatorer så det er rett og slett uvisst hva som er maks. Et logisk tak er det binære tallet 16, men det kan også være mer. Håper det dukker opp tester som undersøker akkurat det.

 

Synes ikke den ser så dum ut med unntak av cashen selvfølgelig.

9578982[/snapback]

Nå er ikke K8 like avhengig av store mengder L2 cache som Intel-prosessorer er så det er ikke sikkert det betyr så veldig mye. Her er en eldgammel test av hva mengden L2 cache hadde å si for ytelsen på K8 i 2005.

9579124[/snapback]

Forskjellen gjør seg vel noe større utslag i sp1 for superpinerdene (som uansett er gått over til C2D for lengst) :)

 

Maks mp for X2 6400+ er vel 16 så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Maks mp for X2 6400+ er vel 16 så vidt jeg vet.

9579155[/snapback]

X2 6400+ black edition er 90nm "windsor". Den og 65nm "brisbane" har ikke nødvendigvis det samme taket på multiplikator siden AMD har gjort ombygginger på multiplikatoren mellom 90nm og 65nm. Om taket er 16 på 65nm "brisbane" også, gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...