Gå til innhold

Utvikler auto-drivere til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror noen i møterommet til Dell fant ut at de kunne være på hugget ang. Linux til folket og dermed kapre det markedet i begynnelsen uten problemer. Og hvis de klarer å ha en modifisert Unbutu-distro som er idiotsikker og enkel å bruke (ikke at Ubuntu er vanskelig, tenk bestemor og installering av tar.gz) så tror jeg nok at både Dell og Linux vil få et lite løft.

 

Syns ennå at Linux "ligger" bak Windows og Mac pga måten ting blir installert på, .deb er veldig greit men problemer med dependencies er ikke alltid like skøy. Hvis installering av programmer forenkles, og produsenter begynner å lage drivere til Linux så tror jeg nok at Linux vil installeres på en rekke maskiner innen svært kort tid.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva du mener med vanskelig å installere.

 

Jeg kjører Kubuntu 7.04 og det er vel et program som jeg har installert som ikke har vært i pakkebrønnene.

 

Å bruke legg til/ fjern eller adept funger smertefritt og er betydelig enklere enn å bruke windowsmetoden.

 

Regner med at i fremtiden, hvis Linux blir mer populært, vil enda flere program bli lagt til pakkebrønnene

Lenke til kommentar

For vanlige brukere så vil nok 99.9% av all programvare de trenger være tilgjengelig i pkkebrønnen.

 

Men jeg er enig i at dependencies kan være noe drit, men det fører samtidig med seg bedre minneutnyttelse og mindre diskforbruk pga. delte biblioteker.

 

Uansett er dette DKMS-opplegget ett skritt fram, men samtidig 2 tilbake. Vi trenger drivere, men åpne, slik at de kan inkludes i kjernen i stedet. Binære drivere er roten til _alt_ ondt.

Lenke til kommentar
Problemet er at pakkebrønnen ikke hjelper til alt, tenk på CD-er, nedlasting fra nettsider etc, man finner ikke alt man ønsker i pakkebrønnen.

9577073[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med cd-er. Tenker du på å insteller Linux drivere via cd?

 

Det er klart hvis du laster program ned fra nettsider, så kan du hende at du må bruke kommandolinja mm, men jeg har ikke opplevd det problemet. Hvis du må bruke program du har lastet ned fra nettsider så har du som oftest sterk nok motivasjon til å lære deg hvordan du skal installere det. Generelt vil jeg si at hvis det ikke følger en god dokumentasjon med på hvordan du skal installere det, ikke installer det!

 

Forresten, jeg løy for deg, jeg har to programmer som ikke er i pakkebrønnen, ati driveren og Wesnoth 1.3.6. Beklager.

Lenke til kommentar

Dette høres ut som en veldig interessant nyhet som jeg vil høre mer om. Dette er svært positiv utvikling for Linux-miljøet. Jeg tror dette er et stort skritt i riktig retning og gir Linux-distribusjoner flere fordeler.

 

For meg har installasjon av programvare i Ubuntu gått stort sett smertefritt, med unntak av noen spesielle programmer... Men i de aller fleste tilfeller så er det mye enklere for en mindre erfaren bruker enn å legge inn tilsvarende programvare for Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...