Gå til innhold

Apple dreper opplåste iPhones


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp. Dette er jo helt likt modding av PSP osv. Bare la de neste oppgraderingene forbli utenfor telefonen og vente på at modding-miljøet finner en løsning. Hvis de ikke finner en løsning..? So what - det var alltid et risky move å kjøpe en iPhone i Norge så om man da ikke får flere features så får man bare leve med det. :)

Lenke til kommentar

Det er en ting at det gjerne sniker seg inn feil i norske artikler basert på utenlandske kilder, men når en norsk overskrift ikke en gang finner dekning i den norske teksten, da blir det bare tragisk.

 

Artikkelen inneholder ingen informasjon som skulle tilsi at bruk av uttrykk som "Apple dreper" og "... forsikrer Apple deg om at gleden er kortvarig" kan forsvares.

 

Apple går ikke aktivt inn for å ødelegge "hackede" telefoner. De gjør heller ikke alt de kan for å unngå det, men det kan ingen heller kreve av dem.

Lenke til kommentar
Apple går ikke aktivt inn for å ødelegge "hackede" telefoner. De gjør heller ikke alt de kan for å unngå det, men det kan ingen heller kreve av dem.

9569956[/snapback]

 

Nåja, det kan nok hende at det er litt forskjell på hva apple sier og hva de faktisk kommer til å gjøre. Jeg tror i hvertfall at de kommer til å designe framtidige oppdateringer slik at de med overlegg ødelegger for de som har moddet telefonen, noe som i grunnen ikke er helt urimelig, siden de nok taper en del penger på at den ikke blir brukt i deres opperatør sitt nettverk.

 

Foresten tror jeg ikke det er noe som heter permanent skade på software, slik som de karakteriserer det i sin pressemelding. Software er jo nettopp soft og kan byttes ut i motsetning til hardware.

Lenke til kommentar
Nåja, det kan nok hende at det er litt forskjell på hva apple sier og hva de faktisk kommer til å gjøre. Jeg tror i hvertfall at de kommer til å designe framtidige oppdateringer slik at de med overlegg ødelegger for de som har moddet telefonen, noe som i grunnen ikke er helt urimelig, siden de nok taper en del penger på at den ikke blir brukt i deres opperatør sitt nettverk.

9570472[/snapback]

De får vel ingen "kick-backs" hvis folk modder sine iPhones og bruker andre operatører enn AT&T, men de kan da vel ikke tro at de ved å bevisst "ødelegge" folks telefoner vil tvinge dem inn i folden igjen? At folk vil innse sin helligbrøde og komme krypende tilbake til Apple og AT&T?

 

Jeg tror de har mer å tape på det enn å vinne på en slik oppførsel. Men det kan muligens komme an på hvor mange telefoner som blir moddet. Hvis det er en relativt liten andel, så tror jeg ikke de vil gjøre noen ting. Hvis det er "nesten alle", så er det vel et tydelig signal om at denne bindingen til AT&T ikke er noe folk ønsker, og da blir det spennende å se hvordan Apple reagerer.

Lenke til kommentar

Det er spørs hvordan dette gjøres. Dersom det er snakk om direkte sabotasje fra Apple så blir de ikke bare pliktig å innfri reklamasjon på telefoner som er solgt i Norge men også forvente straff på grunn av sabotasje av annen persons eiendom. F.eks bøter for tort og svie samt erstatningsansvar ovenfor eieren. Hvis det er snakk om direkte sabotasje så er jeg rystet over oppførselen til Apple.

 

Er det derimot snakk om at eieren ødelegger telefonen så kan man ikke forvente garanti/reklamasjon.

Lenke til kommentar
Nåja, det kan nok hende at det er litt forskjell på hva apple sier og hva de faktisk kommer til å gjøre. Jeg tror i hvertfall at de kommer til å designe framtidige oppdateringer slik at de med overlegg ødelegger for de som har moddet telefonen, noe som i grunnen ikke er helt urimelig, siden de nok taper en del penger på at den ikke blir brukt i deres opperatør sitt nettverk.

9570472[/snapback]

De får vel ingen "kick-backs" hvis folk modder sine iPhones og bruker andre operatører enn AT&T, men de kan da vel ikke tro at de ved å bevisst "ødelegge" folks telefoner vil tvinge dem inn i folden igjen? At folk vil innse sin helligbrøde og komme krypende tilbake til Apple og AT&T?

 

Jeg tror de har mer å tape på det enn å vinne på en slik oppførsel. Men det kan muligens komme an på hvor mange telefoner som blir moddet. Hvis det er en relativt liten andel, så tror jeg ikke de vil gjøre noen ting. Hvis det er "nesten alle", så er det vel et tydelig signal om at denne bindingen til AT&T ikke er noe folk ønsker, og da blir det spennende å se hvordan Apple reagerer.

9570586[/snapback]

 

Så vidt jeg har skjønt får Apple en prosentandel av alle inntektene at&t har fra iphone-eierene. Så det er i aller høyeste grad i deres interesse å holde brukerene der.

Lenke til kommentar

Firmware blir ikke sett på som maskinvare.

Finnes ingen garanti på Software, så jeg stiller meg faktisk litt i (?) sonen på dette her utspillet fra ePle....

 

 

Seriøst, om folk låser opp sin telefon så er ikke det ePle's problem, de har levert en telefon etter avtale og egne foreskrifter, her er det snakk om en telefon hvor ePle har sagt at dere SKAL (AT&T og andre PSP'ere) selge våres telefon, og VI skal ha 40+% av intjeningen, AT&T kommer garantert til og få svi av denne dealen, samme med flere av de europeiske selskapene som selger ePle iPhone.

 

ePle skal jo ikke ha penger av abonemangene, bare salget av iPhone..

 

Er selv stolt eier av iPhone, og kommer til og følge saken med argus øyne.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Det Apple har gått ut å sagt er at bruk av 3- parts programmer kan skade telefonen.

Ja, unlocken er et 3- parts program, og derfor kan dette skade telefonen. KAN!

9571410[/snapback]

 

Og de har sagt at de ikke kan garantere at fremtidige oppdateringer fra dem ikke vil ødelegge en iPhone som har blitt låst opp eller modifisert. Noe jeg forstår godt at de gjør, kan ikke forvente at de skal ta hensyn til uautoriserte inngrepen i deres programvare/hardware.

 

Alle slike inngrep skjer på eget ansvar, til dem som tror de ikke kan komme til å direkte eller indirekte "sabotere" opplåste mobiler. Dere har dessverre ingen rettigheter.

 

Har slått av auto-oppdatering av min samobers iPhone så den lever trygt inntil videre.

Lenke til kommentar
Det Apple har gått ut å sagt er at bruk av 3- parts programmer kan skade telefonen.

Ja, unlocken er et 3- parts program, og derfor kan dette skade telefonen. KAN!

9571410[/snapback]

 

Og de har sagt at de ikke kan garantere at fremtidige oppdateringer fra dem ikke vil ødelegge en iPhone som har blitt låst opp eller modifisert. Noe jeg forstår godt at de gjør, kan ikke forvente at de skal ta hensyn til uautoriserte inngrepen i deres programvare/hardware.

 

Alle slike inngrep skjer på eget ansvar, til dem som tror de ikke kan komme til å direkte eller indirekte "sabotere" opplåste mobiler. Dere har dessverre ingen rettigheter.

 

Har slått av auto-oppdatering av min samobers iPhone så den lever trygt inntil videre.

9571645[/snapback]

 

Tviler det er noen som roter slik med telefonen uten å vite at det ligger en liten risikofaktor inne i bildet ;)

Lenke til kommentar

Dette er jo selvsagt bare skremselspropaganda fra Apple.

 

Her er det som FAKTISK skjer (med 95% sikkerhet):

 

1. Ved opplåsing via software utnyttes et sikkerhetshull i softwaren til å patche baseband-firmwaren (dvs ikke selve operativsystemet - kun selve telefondelen)

 

2. Dersom baseband blir oppdatert (overskrevet) vil låsen bli tilbakestilt.

 

3. I de fleste oppdateringer kommer antagelig IKKE baseband til å bli oppdatert - kun operativsystemet. Eksempel: Fra v1.01 til 1.02 ble ikke baseband firmware oppdatert - derfor ble ikke operatørlåsen berørt heller.

 

4. I den neste oppdateringen vil antagelig også baseband bli oppdatert - noe som fører til at opplåste telefoner vil låses igjen. Dessuten kommer de antagelig til å tette hullet som tillater patching av baseband via software. Telefonen vil ikke dø, men hele telefonen vil bli nullstilt.

 

5. Selv om de tetter sikkerhetshullet i den nye oppdateringen vil det fortsatt være mulig å låse den opp igjen på den gode gamle måten: http://iphone.unlock.no/old.htm

 

Og dessuten, det ble oppdaget to uavhengige sikkerhetshull i softwaren - jeg tror aldri det siste hullet ble offentligjort - i så fall er det gode muligheter for at det ikke har blitt tettet, og dermed vil det fremdeles være mulig å låse opp via software.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
og VI skal ha 40+% av intjeningen
Utrolig hvor raskt fakta blir dreid og overdrevet på internett.. det som _faktisk_ har blitt sagt (som fortsatt bare er spekulasjoner; ingen av de offisielle partnene har gått ut med noen tall på dette) er at Apple har bedt om et sted _mellom_ 10% og 40% av inntektene på trafikken. Altså _maks_ 40%, ikke "SKAL HA OVER 40%" som du skriver.

 

Forøvrig er dette et av tidenes beste forretningstriks fra Apple sin side - gratulerer med den - hadde aldri trodd operatørene skulle gå med på det. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...