Gå til innhold

X-Fi får Linux-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
64-bit er jo det som er den nyestandaren så er egentlig ikke så rart at det kun kommer med 64-bit støtte...

 

Kjøper du en ny maskin i dag så har denne en 64-bit prosessor.

9569079[/snapback]

ja, men langt i fra at alle får alle får 64bit os!

 

Jeg syns det er posetivt at det kommer en utvikling slik. Ser for meg om ett års tid blir så vill linux være relativt god både på 64bit og cpuer med flere kjerner :)

ser for meg en spennende framtid =D

Lenke til kommentar
Ironisk nok tror jeg de fleste velger 32-bits-operativsystem for å unngå drivertrøbbel.

9569129[/snapback]

på eldre maskinvare er det problem ja.. men på helt nytt er 64bit driverene begynt og bli bra =)

 

De fleste har vell 32 bit og helst windows. De ander ikke at det finnes andre alternativer. Og de vet heller ikke hva os er for noe :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg også er litt forundret over at så mange velger 32bit linux på 64 bit maskiner. Med mindre man compiler selv så får man jo veldig mye bedre ytelse på 64bit.

 

På mac og linux er jo 64 svært modent, selv på Vista (med Vista ytelse tatt i betraktning..) så vill jeg sterkt vurdere 64bit på neste maskin i løpet av høsten..

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det er drivernavnet (hvor det følgelig står at den er 64 bit) noe som har lekket fra Creative og det sier egentlig ikke noe for eller i mot 32 bit drivere. Tipper at et såpass stort selskap som Creative har nok kloke hoder til å finne ut at folk flest bruker 32 bit enda (selv om Creative ofte gjør overaskende dumme ting, særlig på driversiden).

 

Er ganske sikker på at det blir lansert både en 32 bit driver og en 64 bit driver.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ikke dedikert lydkort i det hele tatt. De fleste behov dekkes av det innebygde lydkortet. Men kanskje jeg kjøper et X-Fi-kort hvis Creative lanserer 32-bits driver. PC-en min er eldgammel (syv år) og kjører forøvrig 32-bits Ubuntu Linux.

 

Dette temaet med 32-bits kontra 64-bit er en sovende bjørn. Foreløpig ser ikke de fleste noen vits i å kjøre 64-bit, men det ryktes at neste version av Windows (Vienna) kun vil støtte 64-bits. Og DA våkner nok bjørnen! Brukere vil flykte hals over hode til Linux, som tlbyr begge deler og sannsynligvis vil fortsette med det i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Prognatus: Jeg tipper neste Windows kommer i mange utgaver og at 32bit-støtte kun vil selges i de enkleste utgavene. F.eks Windows Vienna Home Crippled Edition.

 

Marsboer: Støtte for 32bit er bra for bakoverkompatibilitet med gammel maskinvare. Med tanke på at Linux er langt mindre ressurskrevende enn Windows så vil det være naturlig at Linux bevarer støtte for 32bit-systemer lengre enn Windows. Jo lengre levetid en PC får jo mer miljøvennlig er det med tanke på forurensning på grunn av produksjon.

Lenke til kommentar
Jeg også er litt forundret over at så mange velger 32bit linux på 64 bit maskiner. Med mindre man compiler selv så får man jo veldig mye bedre ytelse på 64bit.

9569317[/snapback]

Er virkelig ytelsen så mye bedre på 64-bits? Anandtech hadde en test for noen år siden der de testet 32 og 64 bits linux på hhv. Opteron og Xeon (1. generasjon 64 bits fra Intel). Konklusjonen deres var litt dårligere ytelse (ca 3-5%) ved intel og 64 bit sammenlignet med intel og 32 bit og litt bedre ytelse på Opteron (ca 3-5%) med 64 bit sammenlignet med opteron og 32 bit.

 

Har man mye minne (4 GB+) kan man kanskje se en stor forskjell men det er ikke så mange hjemmebrukere som har så mye minne i maskinen sin.

Lenke til kommentar

Brannmuren min kjører OpenBSD/amd64. Det er 64bits OpenBSD, og fungerer alldeles utmerket på hardware som støtter 64bits modus. Man kan imidlertid få problemer i 64bits GNU/Linux hvis man f.eks. er avhengig av å bruke kodek som er skrevet for 32bit, f.eks. win32 codec. Men har man 64bits maskinvare kan man like gjerne bruke 64bits GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Prognatus: Jeg tipper neste Windows kommer i mange utgaver og at 32bit-støtte kun vil selges i de enkleste utgavene. F.eks Windows Vienna Home Crippled Edition.

 

Marsboer: Støtte for 32bit er bra for bakoverkompatibilitet med gammel maskinvare. Med tanke på at Linux er langt mindre ressurskrevende enn Windows så vil det være naturlig at Linux bevarer støtte for 32bit-systemer lengre enn Windows. Jo lengre levetid en PC får jo mer miljøvennlig er det med tanke på forurensning på grunn av produksjon.

9569618[/snapback]

 

Hvem er det som putter inn x-fi gaming lydkort i en pc som ikke støtter noe annet enn 32-bit? Man skal jo trossalt tilbake til pre-A64 for å finne rene 32-bits CPU'er, og dette er ikke akkurat drømmecpuer lenger når det er snakk om spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...