Gå til innhold

Nye PC-er med XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om jeg bestiller meg ny data, lat oss si om 4 månder. Det jeg bruker den til er spilling. Vil det da være slik at noen spill blir bare fullt utnyttet i vista? Eller vil spillene (e nyeste spillene) funke nøyaktig like bra på en maskin med xp?

 

Fordi da velger jeg like godt xp, det er det jeg er vandt med.

9555263[/snapback]

For å spille spill i dag, kan man like gjerne bruke XP som Vista. En del 2-3 år gamle spill fungerer faktisk ikke under Vista engang... Men nå som Vista begynner å få fotfeste vil vi nok merke at flere og flere produsenter tar i bruke DX10 - en teknologi som for tiden krever Vista. Så er man fremtidsrettet spiller, velger man nok Vista.

 

Men det er ingen grunn til å gjennomføre en kostbare oppgradering til Vista i dag - for det tar noe tid før spillprodusentene hoppe på bølgen... (Klarer man seg uten DX10 ser jeg ingen grunn til å betale flere tusen for Vista)

Lenke til kommentar

jeg er helt enig! fixet to tre pcr med vista på! og det er så ressurs krevende... hva fen er poeng med og kjøp en ferdig pc med vista instaler på system som "akkurat" klare brassene..! gikk så sagte.. føltes som jeg satt på en 800 mhz.. helt bak mål.. med xp hadde den vært genial;) og ikke allte dette sikkerhets tulllet;) jeg skal kjøre xp en god stund til;)

Lenke til kommentar
Hmm med dette så ser det ut til at xp er den lengst levende operativsystemversjonen så langt. I hvert fall siden windows kom på banen. Eller er det noen andre som vet om noen andre os-versjoner med 7års levetid i nyere tid?

9555382[/snapback]

Er jo mange som bruker Win2000 fortsatt på verdensbasis. Så slik sett holder den lenge. Også vil jeg faktisk påstå at WinXP original og WinXP SP2 er to ulike systemer. Førstnevnte vil jeg ikke anbefale noen å ta i bruk, selv er jeg svært rask med å oppgradere til SP2 ved reinstall :)

 

Av andre langt-levende OS har vi f.eks. BSD Unix som i følge Wikipeida har latest stable release i 1995! (Nå skal det jo sies at BSD har delt seg videre i ulike retninger - FreeBSD, NetBSD og OpenBSD). Og hvordan man regner levetiden på et OS kan jo også diskuteres: Windows slipper sine kandidater innimellom, og oppdaterer disse jevnlig. Linux/Unix-distroer pleier å "bake inn" alle de fortløpende oppdaterinene mye oftere enn Microsoft, slik at man alltid får det nyeste ved nedlastning av OS.

Lenke til kommentar
Om jeg bestiller meg ny data, lat oss si om 4 månder. Det jeg bruker den til er spilling. Vil det da være slik at noen spill blir bare fullt utnyttet i vista? Eller vil spillene (e nyeste spillene) funke nøyaktig like bra på en maskin med xp?

 

Fordi da velger jeg like godt xp, det er det jeg er vandt med.

9555263[/snapback]

For å spille spill i dag, kan man like gjerne bruke XP som Vista. En del 2-3 år gamle spill fungerer faktisk ikke under Vista engang... Men nå som Vista begynner å få fotfeste vil vi nok merke at flere og flere produsenter tar i bruke DX10 - en teknologi som for tiden krever Vista. Så er man fremtidsrettet spiller, velger man nok Vista.

 

Men det er ingen grunn til å gjennomføre en kostbare oppgradering til Vista i dag - for det tar noe tid før spillprodusentene hoppe på bølgen... (Klarer man seg uten DX10 ser jeg ingen grunn til å betale flere tusen for Vista)

9555433[/snapback]

Det er også verd å merke seg at alle Dx10-spill vil fungere fint med Dx9 i Windows XP. Dvs. man går glipp av noen av nyvinningene innen grafisk kvalitet, men det er neppe noe stort offer da det trolig vil bety bedre ytelse i samme slengen.

 

Per i dag finnes det vel bare ett spill med Dx10 (via en patch) så vidt jeg vet. (Rett meg om jeg er utdatert på det). Dx10 vil neppe føles som noen nødvendighet for spillere før om 1-1,5 år.

Lenke til kommentar
Er jo mange som bruker Win2000 fortsatt på verdensbasis.

9555514[/snapback]

Jepp. Markedsandelene for august i år var vist:

Windows XP - 80.48%

Windows Vista - 6.26%

Windows 2000 - 3.66%

 

Kilde: Wikipedia ved marketshare Dvs. at det for hver andre Vista-bruker er en Windows 2000-bruker. (omtrent) Med anslagsvis 1 milliard Windows-brukere blir det jo ganske mange millioner Windows 2000-brukere.

Lenke til kommentar
Hmm med dette så ser det ut til at xp er den lengst levende operativsystemversjonen så langt. I hvert fall siden windows kom på banen. Eller er det noen andre som vet om noen andre os-versjoner med 7års levetid i nyere tid?

9555382[/snapback]

+ 7 år til. Er vel fastlagt supportperiode frem til 2014 hvis jeg ikke tar feil(?) I tillegg vil det vel leve videre x-antall år etter dette også.

Lenke til kommentar

Genialt av Microsoft å kun tilby dette til Ultimate og Bissniss-versjonene, sånn at i praksis er det ingen vanlige brukere som får benytte seg av dette. De fleste maskiner selges med Home Basic eller Home Premium, og det er et herlig godt bevis på MS' grådighet at de krever at brukerne skal kjøpe oppgradering til Ultimate/Bissniss for å få "nedgradere" til XP. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...