Gå til innhold

TEST: Linux på Playstation 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til opplysning: Feisty Fawn er kodenavnet til Ubuntu 7.04, og er ikke et offisiellt navn i det hele tatt. Det offisielle navnet (Ubuntu 7.04) er navnet som skal brukes etter offisiell lansering, og da spesielt også i tester og anmeldelser.

 

Det er da ingen som kaller Windows XP for Windows Whistler fremdeles, er det vel? :)

 

Det skal også nevnes at mangel på 3D-akselerasjon i PS3 skyldes at PS3 ikke tillater andre OS enn det preinstallerte å kontakte 3D-brikken. Ergo er det ikke mangel på drivere som er skylden (den kjører jo en standard nVidia G70 som har god støtte i Linux), men hardware lockdown.

Lenke til kommentar
Var det Linux som hindret å sette annen oppløsning?

 

De må da være meget dårlig, hvis de kun tillater høye oppløsninger. Ikke alle TVer takler alle oppløsninger.

 

Og den Pioneeren har vel originalt kun 1024x768 oppløsning.

9486197[/snapback]

på hdmi inngangen støtter 1920x1080

 

Uansett ser det litt håpløst ut ennda...

Men hvordan fungerer dette i praksis?

Trenger ingen chipp? hva skjer med orginal softwaren?

Hvorfor bare 2 kjerner, ps3 har vell hele 7....

Kan man spille ps3 spill ved å sette det i eller må man bytte sofware tilbake?

Lenke til kommentar
Var det Linux som hindret å sette annen oppløsning?

 

De må da være meget dårlig, hvis de kun tillater høye oppløsninger. Ikke alle TVer takler alle oppløsninger.

 

Og den Pioneeren har vel originalt kun 1024x768 oppløsning.

9486197[/snapback]

på hdmi inngangen støtter 1920x1080

 

Uansett ser det litt håpløst ut ennda...

Men hvordan fungerer dette i praksis?

Trenger ingen chipp? hva skjer med orginal softwaren?

Hvorfor bare 2 kjerner, ps3 har vell hele 7....

Kan man spille ps3 spill ved å sette det i eller må man bytte sofware tilbake?

9486237[/snapback]

 

HDMI inngangen støtter 1920x1080 ja, men dette er interlaced og ikke progressivt. Noe som kan by på problemer når du spiller av progressive filmer på maskina, du kan oppleve litt flimring og slikt..

 

Du trenger ingen chip nei. Du formaterer PS3en på nytt hvor du legger igjen 10gb til et annet OS (og da er det igjen 50gb til PS3). Du installerer en oppstartslaster som bestemmer om det er PS3en sitt os eller Linux som skal starte og det er her du må spille spill og se på HDfilmer.

 

Såvidt jeg har forstått så har PS3 2 hovedkjerner og 5 mindre kjerner i Cell cpuen, men jeg er langt ifra sikker. Uansett ser det ikke til å funke så bra for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Huffda, dette var jo ikke annet enn skuffende av PS3/Ubuntu7.04. Her må utviklere bruke maaaange timer for å få distroen skikkelig fungerende. Ubuntu er tydeligvis langt unna moden for PS3.

 

Skinney: PS3 bruker Cell, som i er produsert med 1 hovedkjerne (PPE) som kan kjøre 2 tråder samtidig (noe a la Pentium4's HyperThreading), og 8 småkjerner (SPE). En av SPE-kjernene er slått av i hardware (Kilde) grunnet yield.

Lenke til kommentar

Største hinderet i Linux-delen til PS3 er jo det såkalte: "Hypervisor" som Sony har satt der. Dette hindrer Linux i å bruke grafikkort-minnet og derfor går mye gjennom harddisk og treger det hele ned. Om Sony velger å kutte vekk denne etterhvert hadde jo vært fint... For da hadde vi kunne brukt mer video etc.

 

Fra Wikipedia:

Sony currently implements a hypervisor restricting RSX access, though the graphics are fast enough for emulation of some old systems.
Lenke til kommentar
Huffda, dette var jo ikke annet enn skuffende av PS3/Ubuntu7.04. Her må utviklere bruke maaaange timer for å få distroen skikkelig fungerende. Ubuntu er tydeligvis langt unna moden for PS3.

9486380[/snapback]

Tror ikke Ubuntu har gjort noe for å tilpasse seg PS3. Der har nok Fedora Core gjort en bedre jobb.

Lenke til kommentar
Yellow Dog Linux er vel kanskje den distroen som fokuserer mest på PS3, hva med å prøve denne?

 

-Kisp

9486449[/snapback]

 

Yellow Dog Linux ser utvilsomt fristende ut, men det var såvidt jeg hadde tid til å teste Playstation 3 nå i det hele tatt pga et veldig krevende tidsskjema. Vi kommer til å se mye nærmere på Playstation 3 men det blir nok ikke før (etter) jul dessverre...

Lenke til kommentar

Jeg kjører Yellow Dog Linux på min ps3.

 

1. Du kan jo skifte oppløsningen til 1080p visst du ønsker via egen ps3 meny i

kommandolinjen.

2.Xvid og andre lett\middels encoda filmer går fint, men H.264 hakker:(

3.i Linux nå blir Cpuen utnyttet som en "normal" Powerpc 3.2ghz cpu med lite ram.

 

Men Alt går tregt på ps3en siden det er så dårlig hardware støtte og firefox osv tar lang tid å starte opp.

 

På min hdready tv så kjører jeg ps3 en på 1280*720p som er det nærmeste tven min da den er slik som har 13xx*xxx et eller annet og kalles HD-ready...

 

Wifi støtte er ikke outofthebox på de distroene med linux jeg kjenner til, men er ikke så veldig komplisert å legge til.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Vi kommer til å se mye nærmere på Playstation 3 men det blir nok ikke før (etter) jul dessverre...

9486501[/snapback]

Synd dere ikke får klemt dette inn før jul, det kunne vært avgjørende for endel avventene PS3 kunder ;)

 

Håper dere da virkelig ser på mulighetene PS3 har for streaming av audio/video, gjerne med forskjellige løsninger; WMP11, Nero Home Server, TVersity med transcoding mm

Kanskje til og med en feature hvor man sammenligner med Xbox360's muligheter (farlig område å bevege seg utpå, men allikevel..). For ikke glemme lyd/bildekvalitet på HD-materiale (les: Blu-ray avspilling).

Denne artikkelen gleder jeg meg til, men det blir litt av en jobb for dere å dekke alle mulighetene PS3 har :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører Yellow Dog Linux på min ps3.

 

1. Du kan jo skifte oppløsningen til 1080p visst du ønsker via egen ps3 meny i

kommandolinjen.

2.Xvid og andre lett\middels encoda filmer går fint, men H.264 hakker:(

3.i Linux nå blir Cpuen utnyttet som en "normal" Powerpc 3.2ghz cpu med lite ram.

 

Men Alt går tregt på ps3en siden det er så dårlig hardware støtte og firefox osv tar lang tid å starte opp.

 

På min hdready tv så kjører jeg ps3 en på 1280*720p som er det nærmeste tven min da den er slik som har 13xx*xxx et eller annet og kalles HD-ready...

 

Wifi støtte er ikke outofthebox på de distroene med linux jeg kjenner til, men er ikke så veldig komplisert å legge til.

9486773[/snapback]

Takk for informasjonen Tobby, da er jo de fleste issues Robin hadde løsbare. CD/DVD er muligens en IRQ konflikt eller noe annet mikkmakk, som burde være veldig kurant å få løst (kanskje allerede løst i Gutsy?). Når det gjelder at den er treg så burde ikke det forundre noen som har kjennskap til Cell, PPC kjernen er den eneste som brukes, selv om det er 6 SPE'er tilgjengelig for linux. Å utnytte SPE'ene krever imidlertidig en stor ikke-triviell programmeringsjobb som blant annet EA Games ikke giddet gjøre på sine bilspill. Jeg er likevel overrasket over at det gikk til de grader tregt, så det kunne vært interessant med å kompilere opp noe for denne med litt agressive brytere. Når det gjelder SuperPi så kan du ikke flytte en binærfil mellom to forskjellige CPU ISA Robin, du må kompilere den opp på nytt for PS3. HD materiale vil ikke kunne kjøre godt på PS3 før SPE'ene blir tatt i bruk, det er rimelig opplagt (ikke uten grunn at Mac forlot PPC). Derimot virket jo både VLC og nett fint, så her er det ingen problemer å steame mozze. Jeg synes det ser ut som om veien er kort til noe godt her, det er jo også godt med applikasjoner som er mye mer strømlinjet enn Firefox så hastigheten burde være god nok til å få til noe bra.

Lenke til kommentar

Virker som de har en lang vei å gå. Tipper distroene er lite optimalisert for Cell foreløpig.

 

Forhåpentligvis vil Sony åpne for bruk av Geforce-GPU-en også så man kan kjøre spill etc., men kanskje de er redd for at de selger færre originalspill da?

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Hovedgrunnen er optimalisering. Spillene kan optimaliseres for en spesiell mengde minne (256 MB RAM + 256 MB GPU), utnytte alle åtte 3,2 GHz-kjernene fullt ut og alle features på Geforce-kortet. Et PC-spill må derimot fungere på en 2-3 år gammel maskin så vel som nye maskiner, ulike skjermkort osv.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
OFF TOPIC:

 

Hvilke specs er det ps3 har av hardware? ; D 8 kjerne CPU, 256mb ram, og noe lignende Geforce 7950gt? mmh.. Rart konsollen kan dra spill så mye bedre en en pc, er det fordi den ikke har et stort operativ system og klundre med?

9487092[/snapback]

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3_hardware

 

Her ligger oversikten over hardwaren... prøv å bruk google neste gang m8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...