Gå til innhold

Kulturo: Kina med vestlig filmboikott


daubyj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nord-Korea og Vietnam(?) har sterke begrensninger på internett for de som i det hele tatt har muligheten til å få det. Mestparten av Nord-Korea har ikke internett. Kina har et filter slik at alle som har internett der ikke kan surfe på bestemte nettsider.

9478642[/snapback]

 

Filteret som er i Kina (jeg er i Kina nå) er relativt beskjedent, og det er veldig lett å omgå det, enten med en liten proxy-plugin i Firefox, eller ved å laste ned et program som heter Tor. Men still, det er jo en viss sensur...

Lenke til kommentar

I remain just one thing, and one thing only, and that is a clown. It places me on a far higher plane than any politician.

 

The hate of men will pass, and dictators die, and the power they took from the people will return to the people. And so long as men die, liberty will never perish.

 

Dictators free themselves, but they enslave the people.

 

- Sir Charles Spencer Chaplin, Jr

 

 

Kunstens kamp for livet vil vist aldri ta slutt. Dette er hvorfor vi aldri må gi statsmakter muligheten til å diktere kunsten og således diktere hvilken oppfatning vi alle vil få av virkeligheten.

Lenke til kommentar
I forkant av et viktig kommunistisk møte har kinesiske myndigheter lagt ned et forbud mot kontroversielle og utenlandske filmer.

 

Les mer

9478306[/snapback]

 

Har foreløpig ikke sett noe til denne kinoboikotten enda... En liten titt på programmet for en av de større kinoene her i Beijing viser at de i dag viser både Harry Potter og Transformers, og i morgen skal både Transformers og No Reservations vises.

 

Programmet for i dag:

 

http://bjxingmei.com/schedule.asp?d=2007-09-15

 

Programmet for i morgen:

 

http://bjxingmei.com/schedule.asp?d=2007-09-16

 

For de oppmerksomme, kan man jo se at "The Sun Also Rises", som blir nevnt spesielt i saken til Varietyasia, faktisk vises ikke mindre enn 8 ganger i morgen...

Lenke til kommentar
I forkant av et viktig kommunistisk møte har kinesiske myndigheter lagt ned et forbud mot kontroversielle og utenlandske filmer.

 

Les mer

9478306[/snapback]

 

Har foreløpig ikke sett noe til denne kinoboikotten enda... En liten titt på programmet for en av de større kinoene her i Beijing viser at de i dag viser både Harry Potter og Transformers, og i morgen skal både Transformers og No Reservations vises.

 

9497990[/snapback]

 

Så hvis da de faktiske forhold tilsier at nyheten her ikke er korrekt, hva kan man konkludere med da? At Variety bedriver misinformering (kanskje til og med vestlig propaganda)?

Lenke til kommentar
Så hvis da de faktiske forhold tilsier at nyheten her ikke er korrekt, hva kan man konkludere med da? At Variety bedriver misinformering (kanskje til og med vestlig propaganda)?

9499500[/snapback]

 

Ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tro...

 

Litt mer surfing på kinoenes nettsteder viser at filmer som Transformers og The Sun Also Rises er satt opp til å gå de neste dagene også. Jeg passerte også to forskjellige kinoer i går, som begge hadde flere plakater for filmer som ifølge Variety sin artikkel nå skal være under boikott.

 

Hvis variety driver med misinformering eller vestlig propaganda, ville det ikke vært første gangen. Senest i går var det en artikkel på Dagbladet.no om ettbarnspolitikken som også inneholdt unøyaktigheter som, lest med norske øyne, lett vil kunne sette regimet her i dårlig lys.

 

Jeg sier ikke at styresmaktene her er en gjeng med snille gutter, men etter å ha bodd i Beijing i noen måneder nå, er jeg overrasket over hvor fritt ting (tilsynelatende) er her sammenlignet med f.eks. i Norge.

 

Sett med de rette journalistiske brillene (amerikanske, f.eks.) kan det norske systemet med statlig støtte av filmer fint sees på som nok konkurransevridende til at man kan stemple det som markedshemmende og at staten driver med sensur (I Norge er det slik at filmer som et statlig organ mener har bra innhold, får penger, mens filmer uten bra innhold, får ikke penger).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...