Gå til innhold

Trelags HD DVD godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de nye 3-lags platene ikke kan spilles av på HW som er solgt til nå, tror jeg det skal mye til for å innføre disse på filmfronten. Da eksluderer man alle pionerene som har holdt liv i formatet til nå.

 

Blu-ray vil vel også havne litt i samme klemma hvis de lanserer nye plater med andre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Ja til spillere med mulighet for hot-swapping av Harddisker og Read-Only harddisker med filmer! :p

 

Synd det ikke er Microsoft som lanserer denne nyheten. Mangelen på bakoverkompabilitet brude jo sette sinnene i kok for noen og enhver...

 

Og hvor mange oppdateringer og utskiftinger av maskinvare kan man egentlig forvente av et format som knapt er i sin spede begynnelse hvis man tenker på salgstall?

Lenke til kommentar

Både HD DVD og BD har vel mulighet for enda flere lag med info. Tror BD hadde opptil 10 lag, med totalt 250 GB eller noe slikt.

 

 

Hvorfor bruker HW.no så lang tid på slike nyheter?

 

Grunnen til at HD DVD campen kommer med dette nå er fordi Elkjøp folket alltid ser seg blinde på tall. 50 GB for BD føres jo like bra ut som 1 GB minne på ett middelmådig skjermkort.

 

Hvorfor tror dere de kom opp med 51 GB?. De hever også hvert lag med 2 GB fra dagens format.

 

Og det er ikke blitt bekreftet hverken fra eller til om den nye disken vil funke i eksisterende spillere.

 

Det kan faktisk hende at Toshiba, som til nå er eneste med skikkelige spillere (Xboxen er bare add-on) har lagt inn støtte for dette før de fikk godkjenning. Har de gjort det, så er det nok en liten genistrek. Det er vel egentlig kun snakk om en ekstra vinkel og zoom på laseren det er snakk om.

 

Det har også vært nevnt andre steder at denne 3 lags disken kan vise seg å være like vanskelig å produsere som BD disker er.

Lenke til kommentar
Hvor ble det av HD-DVD-folks argument om at blu-ray hadde unødvendig stor kapasitet og 2-lags HD-DVD hadde nok?

9470059[/snapback]

BD-tilhengerne har ho hylt ut støtt og stadig om dårligere kapasitet på HD DVD. Nå mister de det argumentet fordi formatene blir likestilt med tanke på kapasitet i nær fremtid. Dermed er det vel ikke noen grunn til å komme med motargumenter heller. Med lik kapasitet legges jo den diskusjonen død.

 

Hvor mange lag HD DVD og BD kan få en gang i framtida er vel mest hypotetisk interessant da det er langt opp og langt frem. Så langt at optiske plater blir mindre interessant i forhold til lokale harddisker og nettbasert lagring på harddisker (streaming/kjøp av filmer over nettet etc)

Lenke til kommentar

Så fremt det implementeres i spillere snart så tror jeg det. Per i dag er det bare en liten andel av den totale potensielle kundemassen som har valgt enten BD eller HD DVD. Dvs. at når prisene synker litt til og trippel-lags HD-DVD kommer i fullt salg så vil ~90% av HD-DVD-kjøperne ha mulighet for trippel-lag. Jeg vil anslå at det kan ta 2 år før disse 90% er oppnådd og da sitter vel neppe entusiastene på gjerdet når nye HD-DVD spillere koster under tusenlappen.

Lenke til kommentar
hd-dvd vill uansett ta størst kaka når spilleren dumpes til rundt 1000kr. Da vill de som ikke har fulgt med så mye begynne å kjøpe den. Samt at de har hørt så mye om hd... HD-TV, HD lyd, HD datt :p

Så jeg tror hd-dvd har en stor fordel, nemelig navnet =)

9470434[/snapback]

 

PS3 ........

 

Uansett så stiller jeg meg fortsatt nøytral. Bildemessig er det liten forskjell, det gjenstår å se hva ola verdensmann ute i gaten velger, og i hvilken grad Blu-ray campen og HD-DVD campen klarer å kapre til seg eksklusive studiorettigheter.

 

Ender vel opp med en cheap-ass hd-dvd spiller snart.

Lenke til kommentar
hd-dvd vill uansett ta størst kaka når spilleren dumpes til rundt 1000kr. Da vill de som ikke har fulgt med så mye begynne å kjøpe den. Samt at de har hørt så mye om hd... HD-TV, HD lyd, HD datt :p

Så jeg tror hd-dvd har en stor fordel, nemelig navnet =)

9470434[/snapback]

 

PS3 ........

 

Uansett så stiller jeg meg fortsatt nøytral. Bildemessig er det liten forskjell, det gjenstår å se hva ola verdensmann ute i gaten velger, og i hvilken grad Blu-ray campen og HD-DVD campen klarer å kapre til seg eksklusive studiorettigheter.

 

Ender vel opp med en cheap-ass hd-dvd spiller snart.

9470487[/snapback]

Gjør nok det dessverre vill jeg si, er ikke de beste de som er bilig heller :/

men med tanke på at flere har xbox 360 enn ps3 så er det større sjanse for at flere finner veien til hd-dvd slik.

Men uansett så er foreløpig hd og br for han som bare digger litt ekstra og for de som bare må ha toppen på i'en

Jeg greier meg i dag fint med dvd, og vise denne på en spiller som skallerer opp til 720p er det ikke så ille =)

Lenke til kommentar
Hvor ble det av HD-DVD-folks argument om at blu-ray hadde unødvendig stor kapasitet og 2-lags HD-DVD hadde nok?

9470059[/snapback]

BD-tilhengerne har ho hylt ut støtt og stadig om dårligere kapasitet på HD DVD. Nå mister de det argumentet fordi formatene blir likestilt med tanke på kapasitet i nær fremtid. Dermed er det vel ikke noen grunn til å komme med motargumenter heller. Med lik kapasitet legges jo den diskusjonen død.

9470284[/snapback]

Helt til Sony velger å "offisielt" legge til enda et lag på Blu-ray platene.

TDK har vist frem en Blu-ray plate med 8 lag.

Lenke til kommentar

Oppsumering med hypotetiske teorier.

 

Blu-Ray

1 Lag = 25GB

2 Lag = 50GB

3 Lag = 75GB (?)

4 Lag =100GB (?)

5 Lag =125GB (?)

 

 

HD-DVD

1 Lag = 17GB

2 Lag = 34GB

3 Lag = 51GB

4 Lag = 68GB (?)

5 Lag = 85GB (?)

 

 

Til slutt vil det være teknologien som setter en praktisk stopper for utbyggingen av nye platelag i Disc-formatet. Og når den tiden har kommet, er det vel muligens grunn til å tro at Blu-Ray sitter med det siste esset?

 

Men hva er alt dette egentlig verdt? Jeg føler på meg at ram-teknologien haler innpå med stormskritt, så jeg spår at 'minnepinner' vil til slutt nå 100gb før noen av formatene. Hvorfor i skal jeg da nøye meg med et media i det samme skrøpelige og skjøre formatet som ble lansert tilbake i 1982 !?

 

Igjen, som ved den trege utvilkingen av internett på 1990 tallet føler jeg at man tenker for smalt. Vi er teknologiskt kommet i fremtiden, mens de store bedriftenes ploger, sender oss tilbake til den tiden da det fremdeles var ansett som en god idé å ha et stort dynamittlager på ammerud.

(6. mai 1982 – Et stort dynamitt-lager ved Ammerud i Oslo blir sprengt i luftet midt på natten. Flere tusen vinduer i bydelen knuses. -Wikipedia)

Er det ikke på tide å få bukt med det høyst upraktiske formatet en gang for alle?

HD-krigen er blitt en vits...

 

-Bingokongen

Endret av Bingokongen
Lenke til kommentar
1 Plate = 25Gb

9470811[/snapback]

For å flisespikke litt så ser jeg to logiske feil:

- Det er ikke snakk om flere plater men flere lag på en og samme plate.

- Du mener sikkert gigabyte (GB) i stedet for gigabit (Gb).

 

Ellers så er det "milevis" igjen før ram eller flash tar igjen optiske lagringsmedia på pris per GB:

DVD: 0,66 kr/GB

Harddisk: 1,5 kr/GB

Blu-Ray: 5 kr/GB

Flash: 65 kr/GB

ram: 255 kr/GB

(laveste priser i prisguiden)

 

Prisen på DVD vil nok stå stille da den har nådd "bunnen". Harddiskene vil nok halvere prisen per GB omtrent hver 1,5 år. Prisen på blu-ray og HD-DVD vil trolig falle mye etter hvert men det er usikkert om når og hvor fort. De vil også nå en bunn slik som DVD etter hvert. Bunnen vil trolig ligge på ca 3kr per enkeltlagsplate. En pris jeg tror vil være reell om 3-4 år. Flash vil nok fortsette å stupe i pris, trolig en halvering hver 12. måned i flere år fremover men det er usikkert hvor langt den trenden kan holde. Ram vil sikkert stige en del mot slutten av i år og i 2008. Deretter vil den trolig stabilisere seg og så synke i 2009/2010. Jeg tipper altså at blu-ray og HD-DVD vil være billige om 3-5 år men at bruksområdet vil krympe frem til da på grunn av den lave kapasiteten per plate. For å trekke sammenligningen litt langt så vil det trolig bli 2012 sitt svar på 3,5"-diskettene som levde på overtid lenge utover 2000-tallet.

 

datating: For å utnytte den ekstra plassen til film så må de enten legge inn lengre filmer, flere filmer, mer kjedelig ekstramateriale, eller justere komprimeringsfaktoren litt ned. Det siste tror jeg ikke skal by på noen problemer for spillerne siden det kreves mindre av prosessorene for å dekomprimere lett komprimert materiale enn for tungt komprimert materiale.

Lenke til kommentar
1 Plate = 25Gb

9470811[/snapback]

For å flisespikke litt så ser jeg to logiske feil:

- Det er ikke snakk om flere plater men flere lag på en og samme plate.

- Du mener sikkert gigabyte (GB) i stedet for gigabit (Gb).

9470837[/snapback]

Du er helt rå! :tease:

rettet for de som måtte misforstå...

Endret av Bingokongen
Lenke til kommentar
Ellers så er det "milevis" igjen før ram eller flash tar igjen optiske lagringsmedia på pris per GB:

DVD: 0,66 kr/GB

Harddisk: 1,5 kr/GB

Blu-Ray: 5 kr/GB

Flash: 65 kr/GB

ram: 255 kr/GB

(laveste priser i prisguiden)

 

Prisen på DVD vil nok stå stille da den har nådd "bunnen". Harddiskene vil nok halvere prisen per GB omtrent hver 1,5 år. Prisen på blu-ray og HD-DVD vil trolig falle mye etter hvert men det er usikkert om når og hvor fort. De vil også nå en bunn slik som DVD etter hvert. Bunnen vil trolig ligge på ca 3kr per enkeltlagsplate. En pris jeg tror vil være reell om 3-4 år. Flash vil nok fortsette å stupe i pris, trolig en halvering hver 12. måned i flere år fremover men det er usikkert hvor langt den trenden kan holde. Ram vil sikkert stige en del mot slutten av i år og i 2008. Deretter vil den trolig stabilisere seg og så synke i 2009/2010. Jeg tipper altså at blu-ray og HD-DVD vil være billige om 3-5 år men at bruksområdet vil krympe frem til da på grunn av den lave kapasiteten per plate. For å trekke sammenligningen litt langt så vil det trolig bli 2012 sitt svar på 3,5"-diskettene som levde på overtid lenge utover 2000-tallet.

 

datating: For å utnytte den ekstra plassen til film så må de enten legge inn lengre filmer, flere filmer, mer kjedelig ekstramateriale, eller justere komprimeringsfaktoren litt ned. Det siste tror jeg ikke skal by på noen problemer for spillerne siden det kreves mindre av prosessorene for å dekomprimere lett komprimert materiale enn for tungt komprimert materiale.

9470837[/snapback]

 

Pris PR.GB i ram/flash er jo en faktor det er umulig å se bort ifra. Kanskje mer satsing i området ville være med å senke prisen til et kostnadsgodkjent alternativ.

 

Jeg er uansett fullstendig enig. En får håpe det kommer et bra killerprodukt før vi får Floppyfaktoren igjen.

 

-Bingokongen

Endret av Bingokongen
Lenke til kommentar
For å utnytte flere lag må vel de også komprimere på en annen måte?

Med komprimeringensteknologien de bruker i dag er det vel begrenset hvor mye bedre kvalitet det kan bli?

9470751[/snapback]

 

De trenger vel ingen ny komprimerings teknologi. Det er vel bare å komprimere mindre jo mere plass man har.

 

Når det kommer til Kr pr Gb så er jo selvfølgelig HDD kongen. Men det er når det er snakk om Data. Når man kommer til film, så er jo HDD uaktuelt før man får opp nedlastingshastigheten og kjøper filmer via nettet.

 

Og hva skjer når de lanserer filmer via nettet, da får man dårligere kvalitet enn hva man kan få i dag på HD DVD og BD. Selv ved høye hastigheter, så vil 50 Gb ta en god del tid å laste ned. Og jeg tipper filmselskapene heller bruker dårligere kvalitet enn å spy ut filmer i høyest kvalitet for å spare litt på båndbredde osv.

 

Og ikke kom med Divx og H.264 osv, de leverer ikke like god kvalitet som en HD DVD eller BD utgivelse gjør i dag.

 

Det kunne jo vært av interesse å få filmene på minne pinner, men det blir jo ikke akuratt lett å lagre alle de, spesielt for de av oss som kjøper mye. Måtte vel komme i en type UMD cover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...