Gå til innhold

Barcelona-tester dukker opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette lover jo bra. Håper at AMD med Barcelona og ATI med åpne spesifikasjoner kan ta igjen Intel og NVidia slik at det blir litt hardere konkurranse enn det har vært de siste månedene. Har alltid likt AMD og ATI, så det hadde vært gøy å kunne velge dem ved neste oppgradering fremfor Intel og NVidia.

 

Hvordan er det med varmeutvikling og energiforbruk på Barcelona?

Lenke til kommentar

Det blir ingen knock-out på Intel, men AMD vil nå konkurrere på samme bane ivertfall. Prsien på de nye cpuen kan bli avgjørende hvor stor suksessen blir for AMD, Barcelona produseres jo på 65nm.

Tidlige tester av Penryn viser at den vil legge til ca 5% ytelse, og da blir det nok jevn kamp om hvilken cpu som er best klokk for klokk.

Lenke til kommentar
er 10-15% egentlig nokk til å sloss mot intel?

9463534[/snapback]

 

du må huske at Barcelona kjører på kun 2ghz, mens Xeon kjører minst 2.33

 

så jeg tenker at 3ghz barcelona vil kunne dra godt ifra Xeon

9463544[/snapback]

 

Xeon kjører også på lavere frekvenser enn 2 ghz.

 

Det testene hos Anandtech og andre viser er at i snitt yter en Opteron 2350 og en Xeon L5335 omtrent identisk (AMD vinner noen, Xeon vinner noen, og i mange er de omtrent like i ytelse). Disse har nøyaktig samme klokkefrekvens.

 

Sitert fra TechReport

As a result, Barcelona is sometimes faster, sometimes slower, and oftentimes the equal of Intel's Core microarchitecture, MHz for MHz. Given the current clock speed situation, that's a tough reality.

 

Prisinga av "Barcelona", samt lavere effektforbruk gjør den uansett attraktiv i serverparker/servermaskiner. Men prisinga gjør ikke nødvendigvis AMD sine regnskap særlig bedre.

 

Edit: Spriket i testresultater i de ulike "reviews" indikerer også at flere av de gitte reviews i beste fall er mangelfulle, og i verste fall ubrukbare.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Må si det var litt sprikende resultater, vanskelig å vite hvem man skal stole på. Men når techware-testen viste Barcelona ca 20% raskere enn Xeon klokke-for-klokke, er det håp. Uansett virker det som potensialet til Barcelona er stort, og de skalerer veldig bra når kjerner/klokkefrekvens økes. Ikke dårlig AMD!

 

Får håpe Phenom blir en suksess og man etterhvert kan få seg en billig og bra CPU-oppgradering til et AM2 hovedkort :)

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Må si det var litt sprikende resultater, vanskelig å vite hvem man skal stole på. Men når techware-testen viste Barcelona ca 20% raskere enn Xeon klokke-for-klokke, er det håp. Uansett virker det som potensialet til Barcelona er stort, og de skalerer veldig bra når kjerner/klokkefrekvens økes. Ikke dårlig AMD!

 

Får håpe Phenom blir en suksess og man etterhvert kan få seg en billig og bra CPU-oppgradering til et AM2 hovedkort :)

 

-Visjoner-

9463681[/snapback]

 

Techware testen er jo helt ubrukelig. De sammenlignet en Barcelona mot en Woodcrest, alstå dobbeltkjerne.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Nå forventer jeg ikke at noen kan gi et komplett svar på dette, men hva skjer med AMD dersom de ikke klarer å ta igjen (eller gå forbi) Intel med denne lanseringen? Kan det være en fare for at de med tiden forsvinner eller er de så store at de fortsatt kan ha "dårlige" salgstall en stund fremover :hmm:

 

Da Intel en stund lå bak AMD virket det som om de kunne tåle dette i laange tider. Etter det jeg har lest rundt omkring tåler kanskje ikke AMD dette like lenge :hmm:

Lenke til kommentar
Nå forventer jeg ikke at noen kan gi et komplett svar på dette, men hva skjer med AMD dersom de ikke klarer å ta igjen (eller gå forbi) Intel med denne lanseringen?  Kan det være en fare for at de med tiden forsvinner eller er de så store at de fortsatt kan ha "dårlige" salgstall en stund fremover  :hmm:

 

Da Intel en stund lå bak AMD virket det som om de kunne tåle dette i laange tider.  Etter det jeg har lest rundt omkring tåler kanskje ikke AMD dette like lenge :hmm:

9463846[/snapback]

 

Dette er et spørsmål som har bekymret meg lenge,for amd er vel unik i den sammenheng å klare å holde seg kunstig i livet, med det mener jeg at det har investorer som har spyttet inn kapital i et stort tapssluk.

Om ikke amd klarer å få bort de røde tallene så lurer jeg faktisk på hvor lenge investorene er villige til å drive "kunstig åndedrett".

Får derfor håpe at de kan begynne å tjene penger igjen,fordi vi trenger de aktørene vi har og gjerne flere i dette markede . :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Nå forventer jeg ikke at noen kan gi et komplett svar på dette, men hva skjer med AMD dersom de ikke klarer å ta igjen (eller gå forbi) Intel med denne lanseringen?  Kan det være en fare for at de med tiden forsvinner eller er de så store at de fortsatt kan ha "dårlige" salgstall en stund fremover  :hmm:

 

Da Intel en stund lå bak AMD virket det som om de kunne tåle dette i laange tider.  Etter det jeg har lest rundt omkring tåler kanskje ikke AMD dette like lenge :hmm:

9463846[/snapback]

 

Dette er et spørsmål som har bekymret meg lenge,for amd er vel unik i den sammenheng å klare å holde seg kunstig i livet, med det mener jeg at det har investorer som har spyttet inn kapital i et stort tapssluk.

Om ikke amd klarer å få bort de røde tallene så lurer jeg faktisk på hvor lenge investorene er villige til å drive "kunstig åndedrett".

Får derfor håpe at de kan begynne å tjene penger igjen,fordi vi trenger de aktørene vi har og gjerne flere i dette markede . :hmm:

9463882[/snapback]

Var med bekymring jeg også skrev spørsmålet, da jeg helst ikke vil ha kun Intel som aktør i dette markedet.

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, jeg håper at en eller annen teknologigigant prøver å få til et vennligsinnet oppkjøp av AMD med tanke på langsiktig konkurranse mot Intel og Nvidia. Det ville være det beste for både selskapet og forbrukerne.

 

Resultatene med Barcelona så langt er vel omtrent som ventet ut i fra lekkasjene. Ser frem til litt fyldigere tester utover kvelden.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Nå forventer jeg ikke at noen kan gi et komplett svar på dette, men hva skjer med AMD dersom de ikke klarer å ta igjen (eller gå forbi) Intel med denne lanseringen?  Kan det være en fare for at de med tiden forsvinner eller er de så store at de fortsatt kan ha "dårlige" salgstall en stund fremover  :hmm:

 

Da Intel en stund lå bak AMD virket det som om de kunne tåle dette i laange tider.  Etter det jeg har lest rundt omkring tåler kanskje ikke AMD dette like lenge :hmm:

9463846[/snapback]

 

Jeg er faktisk så gammel at jeg husker godt når AMD var en ganske udugelig cpu fabrikant som var en loppe på intels marked som da hadde sikkert 95% av markedet. Så jeg er ikke så nervøs for at AMD forsvinner helt. Selv Cyric (Via) og Transmeta ble jo aldri helt borte... og Motorola lager vel også fremdeles cpu'er om kanskje ikke i samme mengdene lenger...

Lenke til kommentar
Dette var som forventet veldig skuffende. Å såvidt matche Intel klokk for klokk NÅ er altfor lite og altfor sent - for et år siden ville dette vært bra.

 

Når 2.5 GHz Barcelona kommer (Q4) så kommer også 3+ GHz 45nm Intel CPU'er (som bl.a. har 1600MHz FSB og ny minnekontroller)

9463979[/snapback]

Enig i dette. Det er skuffende, og Intel har neppe noen problemer med å svare med sine 45 nm prosessorer om et par måneder. Faktisk slår de allerede Barcelona i mange tester med de eksisterende prosessorene sine. Barcelona kommer 14 måneder for sent på markedet. Og når vi tar i betraktning at de ligger minst ni måneder etter Intel på 45 nm, ser jeg ikke hvordan de kan klare å ta igjen forspranget med det første heller.

 

Det betyr antagelig flere røde tall i regnskapet for AMD også i 2008. Jeg er enig med dem som sier at nå begynner dette å lukte sterkt av oppkjøpskandidat. Spørsmålet er hvem som har bruk for AMD, slik det er i dag. Antagelig vil biter av AMD være interessant å kjøpe opp, men ikke tapsdelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...