Gå til innhold

Verdens raskeste nettleser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett spørsmål som dukker opp i mitt hode er: hva er det som gjør at en nettleser er raskere enn en annen? Dette er jo en ganske betydelig ytelsesforbedring. Er det bare koden eller har det noe med at Opera sjekker "ting" den laster ned dårligere enn IE og Firefox? Dvs potensielt mindre sikker? Og dersom det er bare koden, hvorfor er ikke IE og Fiefox også programmert for å være raskest mulig? Jeg vet at Opera på papiret er en av de sikreste nettleserne, men vi har jo sett med Firefox at antall feil som blir funnet øker med populariteten.

Lenke til kommentar

Raskere enn Internet Explorer?

Skal vell godt gjøres å være stort treigere :p

 

Uansett så får vi nå se hvordan Opera 9.5 blir vs Mozilla FireFox 3.0 når de begge er helt ferdig. Ting kan være veldig annerledes fra Alpha til Final.

 

En annen ting er at slike tester ikke trenger å gi noen særlig forskjell i praktisk bruk ;)

Lenke til kommentar
Ett spørsmål som dukker opp i mitt hode er: hva er det som gjør at en nettleser er raskere enn en annen? Dette er jo en ganske betydelig ytelsesforbedring. Er det bare koden eller har det noe med at Opera sjekker "ting" den laster ned dårligere enn IE og Firefox? Dvs potensielt mindre sikker? Og dersom det er bare koden, hvorfor er ikke IE og Fiefox også programmert for å være raskest mulig? Jeg vet at Opera på papiret er en av de sikreste nettleserne, men vi har jo sett med Firefox at antall feil som blir funnet øker med populariteten.

9456759[/snapback]

Nå driver jo Opera med endel jobbing mot mindre enheter med begrensede resurser, så det er vel ikke så rart om de kan en ting eller to om optimalisering.

Lenke til kommentar
Ett spørsmål som dukker opp i mitt hode er: hva er det som gjør at en nettleser er raskere enn en annen? Dette er jo en ganske betydelig ytelsesforbedring. Er det bare koden eller har det noe med at Opera sjekker "ting" den laster ned dårligere enn IE og Firefox? Dvs potensielt mindre sikker? Og dersom det er bare koden, hvorfor er ikke IE og Fiefox også programmert for å være raskest mulig? Jeg vet at Opera på papiret er en av de sikreste nettleserne, men vi har jo sett med Firefox at antall feil som blir funnet øker med populariteten.

9456759[/snapback]

 

Det er i all hovedsak "rendering engine" som utgjør forskjellen; dvs. "motoren" som gjør om kildekoden på websidene om til det du ser på skjermen.

Lenke til kommentar
Raskere enn Internet Explorer?

Skal vell godt gjøres å være stort treigere :p

 

Uansett så får vi nå se hvordan Opera 9.5 blir vs Mozilla FireFox 3.0 når de begge er helt ferdig. Ting kan være veldig annerledes fra Alpha til Final.

 

En annen ting er at slike tester ikke trenger å gi noen særlig forskjell i praktisk bruk ;)

9456802[/snapback]

 

Man er nok ganske tålmodig om man ikke merker praktisk forskjell på opera of FF/IE når man browser.

 

Dog er jo akkurat denne testen relativt begrenset, det er jeg enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjelder det og bare trykke på "run tests" på den siden dere linker til? Jeg bruker Firefox 2.0.0.6 og fikk 509 ms.

9456837[/snapback]

 

Jeg fikk

 

Test Description Duration (ms)

Try/Catch with errors

62

Layer movement

156

Random number engine

141

Math engine

203

DOM speed

265

Array functions

329

String functions

156

Ajax declaration

31

Total Duration

1343

ms

 

:dontgetit:

 

EDIT:

 

På den stasjonære derimot fikk jeg:

 

Test Description Duration (ms)

Try/Catch with errors

16

Layer movement

94

Random number engine

140

Math engine

157

DOM speed

187

Array functions

63

String functions

109

Ajax declaration

31

Total Duration

797

ms

 

 

Er ikke det litt art? Er nøyaktig samme FireFox versjon, samme filer, samme add-ons, samme tweaks. Den bærbare bruker nøyaktig de samme mappene som den stasjonære, kopierte over App, Local Settings og Program Files mappene til FireFox over på den bærbare. Så de skal jo være så og si kliss like. Så er den dobbelt så rask på min stasjonære? :hmm:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke Safari for Windows tatt med i testen? Apple hevder at dette er den raskeste browseren.

9456862[/snapback]

 

Les artikkelen:

 

Safari is missing in the charts above because it returns its onLoad sooner than other browsers. Therefore one cannot compare its performance directly as page load tests depend on onLoad. Safari does have a page load timer in it's debug menu on OS X, so I can tell you that gives 495ms for Digg, 298ms for New York times and 201ms for BBC News. But it does not give the standard deviation to know what the error rates are. It certainly looks as fast as Opera Kestrel though.

Lenke til kommentar

Testet nettopp med Vista x64 og Firefox 2.0.0.6 og resultatet ble 823 ms . Lastet ned Opera 9.5 og fikk et resultat på 243 ms :) Får vel teste Opera litt mere framover men det var stor forskjell på hastigheten . Som en kurositet kan jeg nevne at IE 7.0 fikk et resultat på 2773 ms :!:

Lenke til kommentar

Stasjonær pc med Firefox 2.0.0.6;

 

Try/Catch with errors

18

Layer movement

78

Random number engine

83

Math engine

124

DOM speed

92

Array functions

44

String functions

5

Ajax declaration

65

Total Duration

509

ms

 

Bedre;

 

Try/Catch with errors

17

Layer movement

80

Random number engine

82

Math engine

127

DOM speed

89

Array functions

41

String functions

4

Ajax declaration

60

Total Duration

500

ms

Endret av Laland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...