Gå til innhold

Radeon får bedre Linux-drivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine greier =)

Bare få med Valve over på linux platformen og jeg hadde skifta på flekken :D

Valve sjefen gikk ut å kritiserte microsoft og dx10, så kanskje de forandrer litt på flisa og vi kan vente oss en steam på linux etterhvert.

uansett må source engine skrives om, men de gode gamle spilla hadde i vertfall openGL støtte, så de kunne lansert en utgave med de først og fått over flere og flere spill etterhvert =)

Lenke til kommentar
Fine greier =)

Bare få med Valve over på linux platformen og jeg hadde skifta på flekken :D

Valve sjefen gikk ut å kritiserte microsoft og dx10, så kanskje de forandrer litt på flisa og vi kan vente oss en steam på linux etterhvert.

uansett må source engine skrives om, men de gode gamle spilla hadde i vertfall openGL støtte, så de kunne lansert en utgave med de først og fått over flere og flere spill etterhvert =)

9438580[/snapback]

Eneste som holder meg til windows kontra linux er nå spill, hovedsaklig valve spill, eller, det eneste er Counter Strike :p

 

Kjempeflott av ATI å lansere åpne og gode drivere, når jeg tenker meg om var det jo litt taktisk og holde på hemmeligheten til rett før driverne kom ut, slik av nVidia ikke fikk sjansjen til å gi åpen kildekode osv. med det første.

 

EDIT:

Valve liker ikke DX10.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Håper dette kan få flere spillutviklere til å skjønne at Linux er et voksende og potensielt pengeinnbringende marked! Jeg hadde sluttet å bruke Windows tvert om alle spillene jeg spiller hadde fungert like godt i Linux.

 

Når nå DirectX 10 blir kritisert (dog ikke på et teknisk grunnlag), skjønner jeg ikke hvorfor spillutviklerne fortsetter med å hjelpe Microsoft å opprettholde sitt operativsystemmonopol.

 

Kutt ut DirectX og skriv spillene mot OpenGL istedet! Åpne spillmotorene nok til at FOSS-utviklere kan lage FOSS-klienter til spillene, slik at de kan spilles av på absolutt alle plattformer som har en OpenGL-implementasjon! Dette vil garantert øke salget og ikke minst sørge for at spillene får et mye lenger liv enn spillutviklerne har sett for seg. Dette vil igjen kunne bringe inn enda mer penger i lengden.

Lenke til kommentar
Kan någon hjälpa mig med att (i korthet o enkelt) forklare en ting om linux? Syns Linux virker intressant o bruke men fungerar inte alla spel på det o varfør? Fungerar inte heller word o nero heller? Eller är det kun drivere som mangler?

9439292[/snapback]

 

Det er "få" spill som fungerer native i Linux, de fleste spill bruker nemlig DX9/10, noe som er windows sitt og det er KUN microsoft som har rettigheter til det. De spillene som er laget med OpenGL er derimot, som oftest, mulig å kjøre native i Linux, så lenge utviklerne har gøddi å kode en "linux-addon". Det er derimot mulig å kjøre DX spill ved å bruke ett ekstra lag mellom spillkoden og maskinen, eksempler er wine og Cedega. Disse vil omformere DX kommandoer til "tilsvarende" OpenGL kommandoer som kan leses i Linux og så sende det tilbake. Dette vil gi noe ytelsestap siden det skjer en god del ekstra operasjoner for å få gjort dette.

 

Når det gjelder word og nero fungerer ikke det du nå har på windows i Linux. I Linux er det derimot flere åpne alternativer til begge deler. For MS office har du: Open Office, StarOffice, KOffice osv. for Nero har du: K3B, Gnomebaker, Brasero osv. Du kan også kjøpe en Linux version av Nero her.

Lenke til kommentar
Kan någon hjälpa mig med att (i korthet o enkelt) forklare en ting om linux? Syns Linux virker intressant o bruke men fungerar inte alla spel på det o varfør? Fungerar inte heller word o nero heller? Eller är det kun drivere som mangler?

9439292[/snapback]

 

Han over forklarte veldig greit det du lurte på. Men vil gjerne også legge til et program som heter Crossover Office. http://www.codeweavers.com/products/cxoffice/

 

Det koster også penger. Men de har en veldig god trial versjon for 30 dager er det vel som lar deg teste programmet fritt ut. Med dette programmet kan du for eksempel installere Office 2003, MS Project eller Visio om du skulle hatt behov for dette. Jeg promoterer utelukkende opensource programvare til Linux/unix. Men desverre finnes det ganger hvor man er nødt til å krype til korset. Jeg for mindel bruker programmer som Visio og Project mye og er helt avhengig av det. De fungerer aldeles utmerket i crossover forøvrig iallefall 2003 versjonene.

Lenke til kommentar

Ja, det ser svært lovende ut. Når disse driverne kommer ut, og flere får verifisert dette (også hw.no skal gjøre en test av disse) så skal jeg gravlegge min kritikk av Linux-driverne til ATI. Men, jeg savner enda samme initiativ fra ATI som det nVIDIA tilbyr, nemlig offisiell driverstøtte også for FreeBSD og Solaris 10. Uansett ser det ut til at ATI nå virkelig tar Linux-støtte på alvor. De hadde ikke noe valg, for nVIDIA har eid dette markedet alene i lang tid. Det at ATI kommer til å frigi spec's på kortene er også meget positivt. Gjør de det vil de ligge foran nVIDIA på dette punktet. Hvis jeg ser samme driverstøtte fra ATI som jeg gjør med nVIDIA skal jeg begynne å vurdere ATI igjen. Da håper jeg imidlertid at jeg får tak i et rent ATI-kort...

Lenke til kommentar

For eksempel at ytelsen på de fleste grafikkort i øvre sjikte konvergerte, at et GF7800GTX ga dobbelt så høy ytelse enn hva ATI klarte å by på. Jeg har selv opplevd dette. Byttet fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT. Disse kortene gir tilnærmet samme ytelse i Windows, men i GNU/Linux ga GF6800GT over dobbelt så høy ytelse som det "jevnbyrdige Radeon X800 Pro". Da blir ytelsesforbedringen formidabel, og vi vil da se forbedringer på 90-100% av hva som har vært tidligere. Så Phoronix-testen er ikke helt borti natta. Det ser ut som at ATI endelig har lagt seg i selen for å prioritere GNU/Linux. Da kan vi endelig få litt konkurranse også her. Det er ikke sunt at nVIDIA nærmest har monopol i Linux/UNIX. De får nå kjempekonkurranse i GNU/Linux, men har fortsatt monopol i FreeBSD og Solaris 10. Dette kan nå endre seg siden ATI har sagt de vil frigi spesifikasjonene på grafikkortene. Det beste er imidlertid om ATI tar saken i egne hender og gir ut drivere også her.

Lenke til kommentar
For eksempel at ytelsen på de fleste grafikkort i øvre sjikte konvergerte, at et GF7800GTX ga dobbelt så høy ytelse enn hva ATI klarte å by på. Jeg har selv opplevd dette. Byttet fra et Radeon X800 Pro til et GF6800GT. Disse kortene gir tilnærmet samme ytelse i Windows, men i GNU/Linux ga GF6800GT over dobbelt så høy ytelse som det "jevnbyrdige Radeon X800 Pro". Da blir ytelsesforbedringen formidabel, og vi vil da se forbedringer på 90-100% av hva som har vært tidligere. Så Phoronix-testen er ikke helt borti natta. Det ser ut som at ATI endelig har lagt seg i selen for å prioritere GNU/Linux. Da kan vi endelig få litt konkurranse også her. Det er ikke sunt at nVIDIA nærmest har monopol i Linux/UNIX. De får nå kjempekonkurranse i GNU/Linux, men har fortsatt monopol i FreeBSD og Solaris 10. Dette kan nå endre seg siden ATI har sagt de vil frigi spesifikasjonene på grafikkortene. Det beste er imidlertid om ATI tar saken i egne hender og gir ut drivere også her.

9440334[/snapback]

 

Har ikke intel gitt ut drivere for FreeBSD og Solaris 10?

Lenke til kommentar
Når jeg snakker om grafikkort, så mener jeg dedikerte grafikkort. Intel lager integrerte grafikkløsninger, det teller ikke.

9440923[/snapback]

 

Med forbehold om misforståelser:

 

Det er flere brukergrupper som dette angår:

 

* De som har et grafikkort i toppsjiktet på desktop hjemme der de også har linux. De har kanskje litt lyst til å spille en god del og/eller spille krevende spill. Hvis ATI faktisk leverer det de lover, vil det være av betydningen for denne gruppen.

* De som har et grafikkort i mellomsjiktet på laptopene. Hvis slike mennesker spiller, vil nok ATI sine løfter virke lokkende for dem også.

* De som har et low-end grafikkort og gjerne på en laptop, og som bryr seg *filla* om 3D-ytelsen. For businessanvendelse er det fx. slike ting som display switching (ekstern output) og suspend til minne/disk som er *mye* viktigere. I denne kategorien (ja, jeg er der) spiller ikke ytelsen noe som helst rolle. Stabilitet er mye viktigere. Og de fagre løftene til ATI betyr absolutt ingenting.

 

Når det er sagt, Intel X3100 kort har mer enn nok saft til compiz fusion og denslags. Ville ha byttet min ATI X300 mot den når som helst, om det var mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...