Gå til innhold

Hybrid-disk med god ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

110 MB/s er jo fantastisk dårlig til å være DDR-minne. Vanlig PC3200 DDR-ram med en enkel minnekanal er jo god for ~3200 MB/s.

 

110 MB/s blir trolig snart tilgjengelig for platebaserte harddisker også. Dvs. når Samsung spinpoint F1 lanseres. Det er en del sprikende spesifikasjoner av den på nett, men de offisielle stedene jeg har lest har skrevet 175, 135 og 110 MB/s. Personlig tror jeg 110 MB/s er det mest realistiske. Disse diskene skal ha 32MB lesecache (trolig DDR-basert).

 

2,5" SSD + HD blir nok populært i bærbare maskiner de neste årene, men på 3,5" tror jeg folk vil foretrekke å ha SSD og HD som separate enheter.

Lenke til kommentar

Areca RAID kontroller med standard SATA disker banker den løsningen her noe grusomt. 1,2 til 1,6GB/s (mer enn 10x raskere!) overføringshastighet og 2GB DDR RAM med batteri. Antagelig ikke mye dyrere heller. ~12k for kontrolleren og så kommer 2GB RAM og standard SATA disker i tillegg. Så får man RAID 0, 1, 10, 5, 6 og JBOD med på kjøpet. Det er nok lite som slår den løsningen på pris/ytelse/kapasitet, men det blir jo ikke det samme som SAS kontrollere.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Areca RAID kontroller med standard SATA disker banker den løsningen her noe grusomt. 1,2 til 1,6GB/s (mer enn 10x raskere!) overføringshastighet og 2GB DDR RAM med batteri. Antagelig ikke mye dyrere heller. ~12k for kontrolleren og så kommer 2GB RAM og standard SATA disker i tillegg. Så får man RAID 0, 1, 10,  5, 6 og JBOD med på kjøpet. Det er nok lite som slår den løsningen på pris/ytelse/kapasitet, men det blir jo ikke det samme som SAS kontrollere.

9431029[/snapback]

 

Handler du fra statene, eller noe litt mindre enn 16/24-porter så ender du opp med noe billigere kontroller. Jeg betalte 7500,- for 1170 inkl batteribackup og shipping for et halvt år siden. Dette var ny kontroller fra forhandler.

 

Menne, skal man ha noe nå, så vil man jo heller ha SAS-kontrollern med SAS/SATA expanders.

 

 

Tilbake til topic, så må jeg si at teknologien spennende og kan bli veldig interessant i f.eks databaseservere som liker mye cache på disken.

Lenke til kommentar
Hdder med ddr/ddr2/ddr3 sloter hadde være drømmen. 8 gb ddr3 minne på hdden hadde vært tingen :dribble:

9432129[/snapback]

 

Vær klar over at det finnes "harddisker" som benytter seg ene og alene av DIMM-moduler. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde hardware.no en test på en av disse for en god stund siden. Kort sagt så var vel ikke ytelsen oppsiktsvekkende (bortsett fra aksesstiden).

Lenke til kommentar
Hdder med ddr/ddr2/ddr3 sloter hadde være drømmen. 8 gb ddr3 minne på hdden hadde vært tingen :dribble:

9432129[/snapback]

 

Vær klar over at det finnes "harddisker" som benytter seg ene og alene av DIMM-moduler. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde hardware.no en test på en av disse for en god stund siden. Kort sagt så var vel ikke ytelsen oppsiktsvekkende (bortsett fra aksesstiden).

9432282[/snapback]

 

Ram-diskene jeg har lest tester om utnyttet rundt 95% av SATA-grensesnittet...Så oppsiktsvekkende nok. 4 disker i 0-raid da = 4X (~95%) sata grensesnittet....

 

raskt nok?

Lenke til kommentar
4GB DDR2 PC6400 i 4*1 kit koster nå 1945,-. Gi meg et SATA grensesnitt å koble disse i som har batteri for å holde på data om strømmen skulle gå.

 

La meg videre koble disse 4*1GB i Raid0 på grensesnittet.

GIGABYTE i-RAM

 

Siden produktet dessverre er begrenset av SATA I-hastigheten som effektivt er maks 150 MB/s, så blir det ikke så voldsomt, men dersom du har flere PCI 2.2-kompatible spor ledig, kan du godt koble flere i-RAM-kort til en RAID-kontroller og kose deg ekstra på den måten.

 

Men du slipper å betale for DDR2 PC6400, den klarer bare å bruke opptil DDR PC3200, så da sparer du ca. 400 kroner per fulle kort.

 

NetShop har 3 stk. i-RAM på lager til 1495,- per stk.

 

Drøyt 3000 per 4 GB minne med batteribackup, altså.

Lenke til kommentar

Hva med å heller ha en liten flash-cache integrert på hovedkortet (som nå kommer) med direkte-tilgang til chipsettet (dvs generøst med båndbredde), tilstrekkelig rask flash til at det går unna (spesielt mhp aksesstid), og garanti for at data opprettholdes ved strømbrudd?

 

Med dagens flash-priser er ikke 8GB eller 16GB så far-fetched, og med litt intelligente algoritmer kan man nok i praksis overta litt av jobben til harddisk-logikken, parkere disken og servere data raskere.

 

Begrensningen er vel å få rask nok flash.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg venter fremdeles på I-RAM 2 med støtte for dobbelt så mye RAM, samt DDR2 støtte over DDR og S-ATA2. Den har vært forsinket i alt for lang tid, til en såpass grad at jeg er redd den aldri vil komme ut :(

 

men, hvis den hadde blitt lansert til en rimelig pris (selve kontrolleren er jo ikke noe faktastisk kompleks konstruksjon), så hadde det vært en glimrende måte å få seg en mini-harddisk med den ultimate ytelsen uten at det kostet så ufattelig mye ihvertfall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
GIGABYTE i-RAM

 

Siden produktet dessverre er begrenset av SATA I-hastigheten som effektivt er maks 150 MB/s, så blir det ikke så voldsomt, men dersom du har flere PCI 2.2-kompatible spor ledig, kan du godt koble flere i-RAM-kort til en RAID-kontroller og kose deg ekstra på den måten.

 

Men du slipper å betale for DDR2 PC6400, den klarer bare å bruke opptil DDR PC3200, så da sparer du ca. 400 kroner per fulle kort.

 

NetShop har 3 stk. i-RAM på lager til 1495,- per stk.

 

Drøyt 3000 per 4 GB minne med batteribackup, altså.

Tja, bare et slikt kort med 4*1GB PC3200 så har man en god og lynrask SYS partisjon *gruble*

 

Skulle dog ønske de hadde en SATA300 utgave med støtte for 8GB DDR2 PC6400. SATA150 er eldgammelt og man skulle tro SATA300/DDR2 produktet ble kunstig tilbakeholdt.

 

Men hva brukes PCI slot/bussen til i dette tilfellet?

 

EDIT:

2 sånne kit som dette i en SATA300, så får man 4GB PC5300 til 1100,-.

https://prisguiden.no/product.php?productId=62094

 

Så kan man senere utvidte med et kort til og 4GB til og kjøre de i RAID0 på SATA300 på HK.

 

EDIT2:

Merkelig nok har det vært stille om i-RAM 2 siden 2005?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, det er synd. 2 stk i-ram 2 med 8 igg på hver kort hadde vært plenty til både OS + det spillet/programmet du bruker mest for tiden. Synd at det har vært helt musestille fra gigabyte på denn fronten. SSD er på vei framover, greit nok, men selv de best SSD systemene nå kan ikke matche RAM-hasighet, og dessuten koster de for tiden betydelig mer.

 

Jeg håper de ikke har skrinlagt prosjektet helt pga. utviklingen av SSD'er

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Sitat fra en test:

To allow users to unplug their systems for periods of time and to protect against data loss due to a power failure, Gigabyte also equips the i-RAM with a rechargeable lithium ion battery that packs 1600 milliamp-hours of power. The battery charges while the system is plugged in, and according to Gigabyte, it can keep four 1GB DIMMs powered for more than ten hours. Battery life will vary depending on the i-RAM's memory module configuration, though. It's probably a good thing to back up anything you actually store on the drive, just in case.

 

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...