Gå til innhold

Palm dropper Foleo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om Foleo  aldri blir lansert, forteller Palm-sjef Ed Colligan at det er stor sannsynlighet for at det kommer en oppfølger som bygger på det samme konseptet. I såfall får den Palms egne operativsystem istedenfor Linux.

Her kommer det ikke fram at "Palms egne operativsystem" også er basert på Linux, de vil rett og slett unngå å jobbe med og støtte to ulike varianter.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=42138

Lenke til kommentar
Selv om Foleo  aldri blir lansert, forteller Palm-sjef Ed Colligan at det er stor sannsynlighet for at det kommer en oppfølger som bygger på det samme konseptet. I såfall får den Palms egne operativsystem istedenfor Linux.

Her kommer det ikke fram at "Palms egne operativsystem" også er basert på Linux, de vil rett og slett unngå å jobbe med og støtte to ulike varianter.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=42138

9430769[/snapback]

 

Korrigert! Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Selv om Foleo  aldri blir lansert, forteller Palm-sjef Ed Colligan at det er stor sannsynlighet for at det kommer en oppfølger som bygger på det samme konseptet. I såfall får den Palms egne operativsystem istedenfor Linux.

Her kommer det ikke fram at "Palms egne operativsystem" også er basert på Linux, de vil rett og slett unngå å jobbe med og støtte to ulike varianter.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=42138

9430769[/snapback]

 

ikke overraskende siden foleo ville ha os fra tredjepart og dem uansett prøvde å tekkes eksisterende utviklere av programvare for palm produkter.

Lenke til kommentar

Mmmmnei...

 

Var den overpriset? Ja.

Var den underspeccet? Ja. Jeg vet at det ikke var en vanlig bærbarpc. Men når den var svakere enn en gjennomsnittlig PDA...

Den hadde ikke mer enn gjennomsnittlig batteritid.

Den var større enn Dell X1.

 

Stygg? Tja. Ikke spesiellt pen iallefall.

Og i den prisklassen som den skulle lanseres i så får man en kurrant laptop.

 

Den var rett og slett ubrukelig til annet en å være en større brevvekt med skjerm...

 

-C-

Lenke til kommentar

ja prisen var stiv.

men om en ser på standardprisen til en dell på 12.1" så blir den billig.

 

svakere den en pda? tall takk...

slik jeg forstår det så skulle den bruke omtrent samme cpu som palm bruker in sine treo mobiler.

 

batterilevetiden var oppgitt til 5 timer, med wifi i bruk hele tiden.

gjør det med en laptop på samme størrelse og vekt any day...

 

større den en 12.1"? hvordan i pokker får du det til?

sjekk tallene på wikipedia.

 

forøvrig, er X1 i salg? å sammenligne med noe som ikke er offisielt på marked lengre, vel...

 

når det gjelder utseende så er smaken som baken.

Lenke til kommentar

Tall:

Foleo: 417MHz , 128Mb ram, 256mb flash, CF/SD ekspansjon og usb host

HP iPAQ hx2490: 520MHz, 64Mb ram, 128Mb flash, CF/SD ekspansjon

 

iPaqen har samme men raskere cpu, halvparten ram, halvparten flash, samme ekspansjonsmuligheter, minus usb-host.

 

Til gjengjeld passer den i lomma.

 

Når det kommer til dimensjonene så er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg kom til den konklusjonen... Det sto en eller annen plass at den var "slightly larger then a X1". Men jeg klarer ikke å finne fram hvor.

 

Poenget mitt er uansett at den er egentlig bare et tynnklientgrensesnitt til en smartphone... Og til det er den alt for dyr.

 

-C-

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Latitude#X-Family

http://en.wikipedia.org/wiki/Foleo#Size_and_Weight

 

med mindre jeg leser tallene der helt på jordet så er x1 større...

 

tynnklient? når fant du sist en tynnklient med mulighet for installasjon av tredjeparts programvare?

 

om den passer i lomma eller ikke får være så sin sak. større skjerm og fullt tastatur funker bedre for min del ;) i hvert fall med wifi og en terminal under panseret. sleng på ssh og jeg er lykkelig.

 

problemet ser ut til å være at folk ikke klarer å plassere foleo-en.

 

det blir som historien om 3 blinde menn og en elefant. en holder rundt beinet og mener det er ett tre, en annen mener snabelen er en slange osv...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_Men_and_an_Elephant

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Men med økte muligheter fra smarttelefoner for tiden, kunne ikke en tynnklient vært spennende da?

 

Så vidt jeg vet skal trådløs usb som kommer på bærbare fremover ta lite strøm, ha fin båndbredde og slikt.. Produktet kunne rett og slett vært en liten liten 7"-skjerm eller noe slikt med tastatur. Alt av arbeid, lagring og lignende gjøres direkte på mobilen. Hadde vært fint det.

 

Får håpe på en Foleo 2, for mangfoldets skyld.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo komme med argumentet at i det du hiver inn SSH og begynner å bruke det, så har du i praksis en overpriset tynnklient.........

 

Eventuellt en kjempestor mp3-spiller. For den kan jo ikke spille video...

 

-C-

9443108[/snapback]

 

den hadde problemer med youtube i browser ja, og jeg husker ikke om det var nevnt noen videospiller eller ikke utenom.

 

men det betyr ikke at en ikke kan legge inn slikt som mplayer i etterkant.

 

og det å bruke ssh som argument for tynnklient? da er alle pcer og laptoper også tynnklienter siden en kan legge inn ssh der.

Lenke til kommentar
Men med økte muligheter fra smarttelefoner for tiden, kunne ikke en tynnklient vært spennende da?

 

Så vidt jeg vet skal trådløs usb som kommer på bærbare fremover ta lite strøm, ha fin båndbredde og slikt.. Produktet kunne rett og slett vært en liten liten 7"-skjerm eller noe slikt med tastatur. Alt av arbeid, lagring og lignende gjøres direkte på mobilen. Hadde vært fint det.

 

Får håpe på en Foleo 2, for mangfoldets skyld.

9443289[/snapback]

 

microsoft dreiv å puslet med noe sånt, fone+ tror jeg dem kalt den.

 

greit nok, det var en fast docking stasjon. men ideen var å bruke mobilen som "pc" i fattigere land.

Lenke til kommentar

Iflg det jeg har lest så er den rett og slett for svak for å spille video. Jeg vet at pda'er med samme cpu kan spille video, men husk at denne har en relativt stor wxga skjerm (tror jeg det var) så det krever litt mer ompf :) (technical term ;) )

 

Og for all del, en tynnklient til smarttelefonen er egentlig genialt... Men ikke til den prisen som de skulle ha for Foleo...

 

-C-

Lenke til kommentar

ja prisen er det springende punkt. men vi ser nå at selv eeepc driver å krabber oppover i pris vs det den første pressemeldingen lovet.

 

nåja, det som fristet meg med foleo var ideen om en instant (eller near instant) on enhet med skikkelig skjerm og tastatur (driver å shopper rundt etter ett bluetooth tastatur til min nokia 770 for tiden), linux os og usb host muligheter.

 

med andre ord, hva som kom out of the box var mindre viktig en de muligheter disse elementene kunne gi innen utvidbarhet og bruk.

 

når det gjelder videoavspilling så er det vanskelig å si, 770-en med mplayer driver flash videoer lastet ned fra youtube i fullskjerm. altså en oppløsning på 800x480. greit nok, nå er ikke flash videoer det mest tunge å spille av i rå form (det er flash rammeverket som gjør det tungt) men vi snakker om en cpu som er det halve av hva foleo ville hatt i rå mhz, og xscalen hadde vist også mmx.

 

men så kommer det også en del an på hva oppløsning videoen er laget i. om den er lavere en skjermen så slipper en jo unna med lavere datamengder siden flere punkter vil ha samme farge osv.

 

men alt i alt så var nok foleo bevist fokusert på det en fint kaller for "road warrior", salgsfolk og andre som lever av å pendle. altså en maskin som en kjapt kan koble til hjemmekontoret for å oppdatere forskjellig info osv.

 

ser forresten at xscale cpuen som skulle brukes i foleo hadde mulighet for en multimedia co-prosessor. spørsmålet er om den var planlagt brukt i foleo. finner ikke stort med info om det så langt.

 

vent nå litt, fant en liten notis (på wikipedia så ta det for hva det er) om at den skulle være i foleo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_2700G#Devices

 

og med en fillrate på 84 millioner pixler pr sekund så burde den ha litt å gå på. dette i kombo med hardware dekomprimering av mpeg 1,2,4 og wmv så burde den vært godt utstyrt for video imo.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...