Gå til innhold

AMD annonserte SSE5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3Dnow! og 3DNow! Enhanced ble aldri implementert av intel og dermed har det blitt lite brukt. AMD64-instruksjonene ble derimot omsider implementert av intel og er nå i bruk av mange OS og programmer. Jeg håper kuppet av "navnet til intel", SSE, fører til at intel implementerer det samme og at det dermed blir tatt skikkelig i bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette er feil vei å gå, forutsat at en ønsker at x86 skal være den domminerende arkitekturen også i fremtiden, noe jeg personlig ikke ser på som en heldig løsning. SSE5 instruksjonene er veldig kraftige f.eks FMAC og andre 3 operand funksjoner. Dette vil medføre at x86 maskiner får veldig mange fast path instruksjoner og arkitekturen blir veldig fokusert mot HPC, som bare er en liten del av markedet. Jeg tror det ville vært mye bedre med heterogene kjerner der en har tynne integer optimaliserte kjerner og tyngre SIMD baserte kjerner optimalisert for HPC. X86 er allerede mer enn ille nok og med dette blir det hverken fuggel eller fisk. De burde heller rensket ut mest mulig gruff fra x86 enn å legge til mer. Intel kommer vel til å satse på Larrabee her som er et SIMD design om jeg ikke husker helt feil. Det ser mye bedre ut å kombinere det med et tynt x86 design enn å montere kamelpukler og elefantføtter på Frankenstein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...