Gå til innhold

Kroppsvarme som elektrisitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nja, skeptisk. Teknologien bruker jo varme mot kulde (eller mindre varme) og da vil kroppen kreve mer energi til oppvarming igjen. Dette får vi gjennom mat og ikke minst kjøtt, som igjen ikke forbruker strøm, men mye energi blir tapt i prosessen (90% fra planter og 90%x90% fra planteetende dyr). så det så.. da heller jeg heller mot vannkraft. vannkraft er fint.

Lenke til kommentar
nja, skeptisk. Teknologien bruker jo varme mot kulde (eller mindre varme) og da vil kroppen kreve mer energi til oppvarming igjen. Dette får vi gjennom mat og ikke minst kjøtt, som igjen ikke forbruker strøm, men mye energi blir tapt i prosessen (90% fra planter og 90%x90% fra planteetende dyr). så det så..  da heller jeg heller mot vannkraft. vannkraft er fint.

9397086[/snapback]

 

Hehe vidarho, foreslår du at vi skal implementere en og annen foss inne i duppedittene våre? Og når det kommer til varmetap, mener du at vi skal gå med termodrakter slik at vi ikke slipper ut så mye varme, som igjen minsker lysten vår på kjøtt? Ingen andre forslag som ikke får det til å gå utover Dagros? :thumbup:

Lenke til kommentar

Dette er eldgammel teknologi (redigert: oppdaget i 1821) som er hypet frem i media igjen. Morsomt at folk lar seg underholde gang på gang av den samme "nyvinningen". Den termoelektriske effekten "Seebeck-effekten" har vært kjent og utnyttet i mange tiår. Særlig når effekten settes i revers og kalles TEC (Thermo Electric Cooling) og Peltiér-element er det mange overklokkere som kjenner den igjen.

 

Ellers så er ikke spenningen på 0,2V noe problem. Det er bare å koble nok slike i serie så får man f.eks 2,0V, 20V eller 200V om man vil. De fleste TEC/TEG er allerede seriekoblet internt med 12-96 halvlederpar for å få en passe spenning.

 

Mobiltelefon uten innebygget batteri? Det høres kanskje ut som fullstendig science fiction, men det ikke like utenkelig som man kanskje skulle tro.

Den må jo fortsatt ha batteri for å unngå at mobilen/klokka eller hva det skulle være går tom for strøm med en gang man f.eks må ha den av i forbindelse med klesbytte/dusjing etc.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
nja, skeptisk. Teknologien bruker jo varme mot kulde (eller mindre varme) og da vil kroppen kreve mer energi til oppvarming igjen. Dette får vi gjennom mat og ikke minst kjøtt, som igjen ikke forbruker strøm, men mye energi blir tapt i prosessen (90% fra planter og 90%x90% fra planteetende dyr). så det så..  da heller jeg heller mot vannkraft. vannkraft er fint.

9397086[/snapback]

Nå i disse klimahysteri-tider så kan jeg jo nevne at kjøttproduksjon gir ganske store CO2-utslipp.

Lenke til kommentar

Sjansen er nærmere 50/50. Enten så gjør vi det, eller så gjør vi det ikke.

Jepp, utspillet er ca like logisk som matematikken min :p

 

Muttok: Aldri hørt om Seiko Kinetic?

 

 

On topic: Hmm, jeg stiller meg tvilende til at dette blir noe levedyktig produkt utav på de neste 10 årene. Men jeg lover ihvertfall ingen sykkelturer.. :tease:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
nja, skeptisk. Teknologien bruker jo varme mot kulde (eller mindre varme) og da vil kroppen kreve mer energi til oppvarming igjen. Dette får vi gjennom mat og ikke minst kjøtt, som igjen ikke forbruker strøm, men mye energi blir tapt i prosessen (90% fra planter og 90%x90% fra planteetende dyr). så det så..  da heller jeg heller mot vannkraft. vannkraft er fint.

9397086[/snapback]

 

Dette er jo ikke for å utvinne energi på mest mulig effektiv måte, det er for å gjøre det mer praktisk med mobile enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
dette vill jo si at kroppen vill trenge mere næring for å holde kropstemperaturen...

9397341[/snapback]

 

Ikke hvis kroppen er vesentlig kaldere enn omgivelsene... Uansett skjønner jeg ikke hvorfor alle henger seg så opp i dette, det er et uvenstlig tap, og skulle man ikek mene det, så får man se på det som en gratis slankekur.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Her i Norden hadde det kanskje passet bedre med mobli med fingervarmer, istedet for et system som kjøler kroppen ned  :D

9397301[/snapback]

Dvs Nokia N95? Med litt video blir den varm, da jeg jobba med var den stort sett alltid varmere enn min egenhånd. Tipper ca 40-45 grader.

 

Når det kommer til næring, om man tar til seg næring fra sukker (monosakkarider eller disakkarider) kan man få en energieffektivitet som visstnok er veldig høy, ett gram sukker gir visstnok 17 kilojoule, dette skal kunne drive en klokke ganske lenge, samme med en telefon. Rent teoretisk, alstå.

Lenke til kommentar
TEG ekstraherer rett og slett elektrisk energi fra temperaturforskjellene mellom varme og kalde omgivelser.

 

Kald mobil (kjølt ned av omgivelsene)+varm hånd=elektrisitet. (hvis jeg har forstått konseptet riktig)

 

Altså utnyttes det naturlige varmetapet som du uansett ville hatt til å generere elektrisitet, med mindre du da er pakket inn i glava.

 

Energi overføres, det skapes ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...