Gå til innhold

Knuste 10 millioners server og saksøker IBM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innpakkningen til System Z maskinene til IBM er helt spesielt konstruerte, både mtp ytre skader som slag etc, men også mot statisk elektrisitet ol. Og de blir gjenbrukt av IBM, så det er ikke noe som bli kastet etter kun en gangs bruk.

Mulig dette er årsaken til bunndelen på transportkassen i dette tilfelle knakk sammen, men det er like mye mulig at den har blitt løftet feil av transportselskapet. Uten å se noen bilder av ulykken er det umulig å kunne si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Kjempe trist :( Skulle gjerne hatt en slik i hybelen :D

9375362[/snapback]

 

Om med det strømforbruket en slik en har skulle jeg likt å se studielånet strekke til ;)

Lenke til kommentar

Hmm.. dette er jo noe for el-retur gutta. :)

 

 

Den har sikkert bare fått noen stygge skrammer, skjev ramme og ødelagte harddisker. Ellers så tror jeg det meste av maskinvaren kan ha overlevd fallet. "Vraket" har sikkert en millionverdi fortsatt, bortsett fra at det kan bli vanskelig å selge noe som ikke IBM vil gi en døyt support på.

 

Redigert: Fallet skjedde forresten i byen Alexandria, like ved Washington i de forente amerikanske stater.

Lenke til kommentar

Dette er vel eneste håpet for fraktselskapet å få tilbake de 10 millioner kronene.

Krav til emballasje er jo noe som blir dekket i NSAB 2000, og hvis forbruker kan bevise at innpakkingen ikke var god nok og at skaden kunne vært unngått eller sterkt redusert med bedre emballasje så burde de ha en god sak her.

 

Vinci

Lenke til kommentar
Dette er vel eneste håpet for fraktselskapet å få tilbake de 10 millioner kronene.

Krav til emballasje er jo noe som blir dekket i NSAB 2000, og hvis forbruker kan bevise at innpakkingen ikke var god nok og at skaden kunne vært unngått eller sterkt redusert med bedre emballasje så burde de ha en god sak her.

 

Vinci

9375700[/snapback]

 

Det store spørsmålet er vel hvem som satt serveren på den pallen som knakk. Hvis pallen var en del av standardembalasjen kan IBM se fram til å måtte erstatte hele greia. Men det kan jo tenkes at pallen var en del av utrustningen på lageret der ulykken skjedde, noe som legger hele ansvaret på transportselskapet.

Lenke til kommentar

Hihi.

 

Minner meg om en episode fra min gamle jobb :!:

 

Bedriften hadde investert i en fullstendig utskifting av serverutstyret, og ny server med rack og full pakke ble handlet inn og sendt med fraktfirma.

 

Jeg fikk en telefon fra sjefen at utstyret hadde kommet, og om jeg kunne ta det imot og sjekke at alt var med.

 

Strener bort til resepsjonen og gjennom vinduet ser jeg følgende: Ett stykk lastebilsjåfør med så fullastet jekketralle at han må ha en hånd tralla og en på lasten for at ikke noe skal falle av. :roll:

 

Følgende samtale utspant seg:

 

Jeg: Øh... Kanskje vi skulle ta litt mindre lasss, så vi ikke mister noe i bakken...

Sjåfør: Åneida, ingen fare. Dette er så godt pakket inn så!

Jeg: Fullt mulig, men så er det da utstyr for 2 millioner du balanserer på der...

Sjåfør: *taust, forskrekket blikk som sier mer en tusen ord*

 

Ble litt mindre lass etter det ja! :rofl:

 

Sidenote: Man forsikrer alltid verdifull last mot ulykker, gjør vi ikke? :hmm:

Lenke til kommentar

Krav til emballasje er jo noe som blir dekket i NSAB 2000, (...)

 

9375700[/snapback]

 

Tviler på at det blir lagt noe særlig vekt på hva som står i Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser når uhellet skjedde i USA som Simen1 sier.

9375821[/snapback]

Du har selvfølgelig rett i dette... tenke ikke på at dette ikke skjedde her i norden :blush: Men som noen nevner her er det rart om ikke frakteren har en form for forsikring som dekker skader som dette.

 

Vinci

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en med eget frakt firma, han kjører en liten Hi-Ace og ble hyret for å frakte en motordel tilhørende en jagerflymotor, denne hadde en verdi på over 10 mill, hans forsikring dekker opp til 100 000.- Men dette var de klar over, så når motoren ble løftet inn i bilen med.... ja nettopp, en gaffeltruck, hang forsikringsbeviset på containeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...