Gå til innhold

Microsoft-hackere skal vises frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
white hat hackers, som tester ut programvare for å finne svakheter og sårbarheter i produktene før de blir sluppet.hackere_skal_vises_frem/42598]Les mer[/url]

9375149[/snapback]

Her er det vel en liten bunke unøyaktigheter. White hat hackers er hackere hyret av produsent eller eier av en løsning, for å kunne finne feil og mangler inhouse, i motsetning til black hat hackers, som er eksterne hackere som ikke har tillatelse til å bedrive sin virksomhet. Både white hat og black hat hackers prøver å avdekke feil før lansering, det er ikke noe unikt for white hat hackers.

 

Så kort fortalt, forskjellen mellom white hat og black hat er at white hat har bedt om tillatelse, og black hat ber om tilgivelse :)

Lenke til kommentar

Mmm... Husker når en cracker var en som 'cracka' software, og en hacker var en som 'hacka' seg inn på nettverk, telefonsystemer, eller datamaskiner. Samtidig kunne en hacker også bety å en som 'hacka' hardware.

 

Dette var sef før R. Stallman liksom skulle rydde opp i terminologien. Traff han en gang. Han er liten, feit, og hårete, og det morsomste av alt var at han hadde en masse disipler rundt seg som nøyaktig likedan ut. Vel, han hadde da mye vettug å si, mer enn disse microsoft seminarene iallefall.

 

Uansett, for å videreføre diskusjonen litt nå. Så vidt jeg husker har ikke 'white/black' noe med hvem som betaler hvem, men om intensjoner og lovlydighet. En 'white' hacker kan godt hacke ett nettverk, f.eks sin venns, om han har fått lov. Om han finner feil i sinn venns nettverk så sier han ifra, og gjerne også om hvordan man tetter sikkerhetshullet. En 'black' hacker gjør som han vil, ofte for å både ødelegge og stjele på nettverk.

 

Sannsynligvis så er 'black'/'white' terminologien en refferanse til De'Bonos Six Coloured Hats.

 

Og til slutt så har vi da en 'grey' hacker. Et litt mer diffust begrep, men det betyr noe sånt som en hacker som ikke nødvendigvis er lovlydig, og er stort sett bare ute etter å lære. Han/hun kan finne på å 'hacke' sinn venns nettverk uten lov, men vil ikke skade. Finnes det sikkerhetshull, tettes de, men bare for å kunne fortsette å lære om vennens nettverk.

Lenke til kommentar

"cracker" har to forskjellige betydninger, akkurat som "cross" betyr kors og kryss.

 

I dette tilfellet til Microsoft er hackeren en som jobber FOR M$ og ikke en som bryter seg inn til M$ (dog det er nettopp det han gjør, men for å hjelpe Micro$ )

 

Altså, en cracker kan være til hjelp eller han/hun kan være "ondartet".

 

Dette har ingenting med "cracker" og gjøre som bare er programvare-relaterte inngrep.

Lenke til kommentar
Uttrykket "hacker" har hvert mye diskutert og jeg tror ikke folk vil komme til enighet. Men en ting som er sikkert: En hacker er en person med enorm kunnskap om data, og kunnskap er makt... Makt kan misbrukes.

9376567[/snapback]

Jeg er faktisk villig til å si meg uenig i det også. En "hacker" trenger ikke å ha enorm kunnskap om data. Uten at jeg er i miljøet selv så vil jeg påstå at mange av de såkalte hackerene er personer uten spesielt god peiling på data, men de har fått vite om et sikkerhetshull, en metode, og kjører et program eller script som de selv eller andre har laget. Nå skal det som regel lite til for å beskytte seg mot disse, men jeg tør likevel påstå at de utgjør brorparten.

 

Men når det er sagt, de virkelige hackerene som kan sakene sine (de "faglærte") har typ forståelse for faget sitt, og har en mengde kunnskap og makt, så definitivt. Videre har de ofte gode (eller "onde" :) ) egenskaper innen psykologi også.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk villig til å si meg uenig i det også. En "hacker" trenger ikke å ha enorm kunnskap om data. Uten at jeg er i miljøet selv så vil jeg påstå at mange av de såkalte hackerene er personer uten spesielt god peiling på data, men de har fått vite om et sikkerhetshull, en metode, og kjører et program eller script som de selv eller andre har laget. Nå skal det som regel lite til for å beskytte seg mot disse, men jeg tør likevel påstå at de utgjør brorparten.

9384391[/snapback]

Disse er vel mer populært kalt "Script kiddies", selv om de liker å se på seg selv som hackere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...