Gå til innhold

USA stemte for Open XML


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer på ODF uansett, det var det først formatet.

 

Microsoft har aldri klart å holde seg til standardene:

 

DirectX = OpenGL (De kunne heller laget noe som bygget på OpenGL)

DOC/OOXML = ODF (De støtter jo ikke ODF engang)

WinSock/WinSock2 = socket.h (Kunne det være så vanskelig å lage en socket.h som _alle_ andre OS bruker?)

DirectSound = OpenAL/portaudio (OpenAL er støttet bygget fra WinAPI og DirectSound?)

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som "vinner". Jeg vil merke liten forskjell.

9369318[/snapback]

Dette synes jeg var litt korttenkt. Tenk hvis du i fremtiden ønsker å skifte til Mac eller Linux, ev. ønsker å bruke et annet skriveprogram enn Office? Hvis alle istedet hadde brukt odt som allerede er blitt en iso standard så ville du stå friere enn i hvis ms sitt format går igjennom.

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som "vinner". Jeg vil merke liten forskjell.

9369318[/snapback]

Dette synes jeg var litt korttenkt. Tenk hvis du i fremtiden ønsker å skifte til Mac eller Linux, ev. ønsker å bruke et annet skriveprogram enn Office? Hvis alle istedet hadde brukt odt som allerede er blitt en iso standard så ville du stå friere enn i hvis ms sitt format går igjennom.

9369426[/snapback]

 

Men hvis Open XML også blir iso standard, står du ikke da like fritt ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som "vinner". Jeg vil merke liten forskjell.

9369318[/snapback]

Dette synes jeg var litt korttenkt. Tenk hvis du i fremtiden ønsker å skifte til Mac eller Linux, ev. ønsker å bruke et annet skriveprogram enn Office? Hvis alle istedet hadde brukt odt som allerede er blitt en iso standard så ville du stå friere enn i hvis ms sitt format går igjennom.

9369426[/snapback]

Hvis ODT har blitt en ISO-standar som du skriver. Hvorfor kan jeg ikke da bruke dette i fremtiden? Erstatter OpenXML dette?

Lenke til kommentar
Microsoft har aldri klart å holde seg til standardene:

 

DirectX = OpenGL (De kunne heller laget noe som bygget på OpenGL)

DOC/OOXML = ODF (De støtter jo ikke ODF engang)

WinSock/WinSock2 = socket.h (Kunne det være så vanskelig å lage en socket.h som _alle_ andre OS bruker?)

DirectSound = OpenAL/portaudio (OpenAL er støttet bygget fra WinAPI og DirectSound?)

OpenGL

De ville samarbeide med SGI og lage en fusjon med OpenGL og Direct3D men husker ikke hva det het (fusion kanskje?).

 

ODF

Kanskje OOXML er bedre enn ODF på viktige omeråder

 

OpenAL

OpenAL har et bussing system som ikke er bra. Ellers er DirectSound dårlig dokumentert.

 

 

Ellers kan jeg skjønne ekte nerder vil ha Microsoft unna alt som har å gjøre med standarder, etter deres forurensing av Kerberos og HTML. Og selskaper så hva som skjedde med IBM og OS/2, Microsoft lot dem henge.

 

PC er blitt en veldig viktig verktøy for informasjon og ytringsfrihet. At Microsoft ga ut IE gratis, og senere bundlet det med Windows, og senere feilhåndterte og forurenset HTML standarden med deres egne påfunn er utilgivelig. Time-Warner-CNN-AOL og SkyGlobal-NewsCorp-Microsoft kan verken forstå eller tolerere et medium hvor det forholder seg slik at både du, jeg og Eric Corley skal få slippe til med våre ytringer på lik linje med de rike og mektige.

Lenke til kommentar
Men hvis Open XML også blir iso standard, står du ikke da like fritt ?

9369474[/snapback]

Nei, fordi det kun er Microsoft Office som har støtte for OOXML. Det finnes ingen andre implementasjoner av OOXML enn den vi finner delvis støtte for i Office 2007. Følgende artikkel av Stéphane Rodriguez gir en inngående forklaring på hvor umulig det er for andre enn Microsoft å støtte OOXML.

 

I tillegg er det, som Rodriguez skriver, helt hundre prosent sikkert at Microsoft i neste versjon av Office kommer til å utvide sin OOXML-implementasjon med mange nye "features" som garantert ikke blir en del av ISO-standarden før om mange år. Dermed vil Microsoft Office være den eneste implementasjonen av disse nye features i mange år, akkurat som at det per nå vil være den eneste OOXML-implementasjonen på mange år.

 

Vi kommer nok til å se delvis støtte for OOXML i flere verktøy, da å ikke ha støtte Microsofts dokumentformatmonopol vil være selvmord, men det er så mye som ikke står beskrevet i den 6000 siders store spesifikasjonen at ingen andre enn Microsoft vil ha mulighet til å implementere det. Les Rodriguez' artikkel, test de enkle eksemplene han gir selv og se.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som synes det er betenkelig at Microsoft sitter i den komitéen som skal bestemme om deres eget format skal bli en internasjonal standard? Litt bukken og havresekken?

 

Ikke bare det, men hvorfor sitter det store industrielle selskaper med hver sin økonomiske agenda i en slik komité i det hele tatt? Burde det ikke være myndighetenes oppgave å komme med industri-nøytrale stemmer i en slik sak? Stemmer som har som mål å gjøre det beste valget for befolkninga.

 

Microsoft har aldri klart å holde seg til standardene:

DirectX = OpenGL (De kunne heller laget noe som bygget på OpenGL)

DOC/OOXML = ODF (De støtter jo ikke ODF engang)

WinSock/WinSock2 = socket.h (Kunne det være så vanskelig å lage en socket.h som _alle_ andre OS bruker?)

DirectSound = OpenAL/portaudio (OpenAL er støttet bygget fra WinAPI og DirectSound?)

9369373[/snapback]

Jeg kan jo føye til HTML-standarden som de klarte å forkrøple.

Lenke til kommentar
Som deltaker i Standard Norges komité 185 har jeg skrevet om prosessen her:

 

Hva mener Norge om OOXML?

9369624[/snapback]

Meget interessant, godt og saklig skrevet. :thumbup:

 

Flere av mine mistanker rundt OOXLM ble bekreftet i artikkelen (Det med referanser til tidligere MSOffice-versjoner kom ikke akkurat som noen bombe)

 

Det mest skremmende hva komiteens uavklarte fremgangsmåte og uprofesjonelle og uvitende holdning til både markedssituasjonen, alternativet og rullebladet til MS i tidligere slike saker. Kort oppsummert: naivt.

 

Nå skjønner jeg at det var en partisk artikkel og tar den for det, men jeg tviler sterkt på at det kommer noen gode tilsvar fra MS-tilhengerne i mange av spørsmålene artikkelen stiller.

Lenke til kommentar
Men hvis Open XML også blir iso standard, står du ikke da like fritt ?

9369474[/snapback]

Nei, fordi det kun er Microsoft Office som har støtte for OOXML. Det finnes ingen andre implementasjoner av OOXML enn den vi finner delvis støtte for i Office 2007. Følgende artikkel av Stéphane Rodriguez gir en inngående forklaring på hvor umulig det er for andre enn Microsoft å støtte OOXML.

 

I tillegg er det, som Rodriguez skriver, helt hundre prosent sikkert at Microsoft i neste versjon av Office kommer til å utvide sin OOXML-implementasjon med mange nye "features" som garantert ikke blir en del av ISO-standarden før om mange år. Dermed vil Microsoft Office være den eneste implementasjonen av disse nye features i mange år, akkurat som at det per nå vil være den eneste OOXML-implementasjonen på mange år.

9369685[/snapback]

Dessverre er det stor grunn til å frykte akkurat det. Bedrifter med stor markedskraft ser rett og slett ikke ut til å motstå fristelsen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Embrace%2C_ex..._and_extinguish

Nå ha vel Sun lagt ut plug-in til MS Office for ODF, så alle kan allerede bruke dette selvdokumenterende formatet. At ikke det blir gjort av alle større bedrifter er til å bli mørkeredd av.

Lenke til kommentar

Interessant og opplysende lesing. Selv er jeg imot ms sitt nye format, men må dessverre seg meg enig med det syn IBM har ytret; det ms tar i bruk blir nok en faktisk standard, slik at en ISO sertifisering strengt tatt ikke er nødvendig. Vi kan bare se hent til skrifttypen IE bruker for visning av internett sider. Jeg tror videre at det er fare for at ms sitt format, selv om det ikke kan benyttes av andre enn ms selv 100%, vil kvele odf formatet på sikt.

 

Du skriver;

«OOXML er ikke standard lagringsformat i Microsoft Office 2007, til tross for at det verserer påstander om det.»
Hva mener du egentlig her? Jeg har selv forsøkt ms Office 2007 som kom preinstallert på en maskin, hvor det nye formatet var satt som default.

Videre måtte jeg hjelpe en person som hadde mottatt en fil som skulle være et regnskap laget i Office. Det viste seg at regnskapet var lagret i det nye formatet, og lot seg ikke åpne på mottakers pc ettersom bedriften har satt strenge regler for hva som kan installeres(ergo kunne ikke office 2003 oppdatere seg slik at den kan åpne det nye formatet).Vedkommende som sendte denne ut viste ikke at det ble lagret i det nye formatet, ergo tyder det på at den var satt som default også der.

 

Tilfellet viser hvor uheldig det er med nye formater. Når 70% av dem som laster ned Firefox ikke vet hvordan de skal installerer og/eller bruke det, så er det viktig at formater springer ut fra en standard som forenkler arbeidsdagen for folk som ellers vil få problemer, en standard som kan brukes uavhengig av os og programvare. Selvsagt også av hensyn til konkurranse.

 

En annen ting jeg lurer på;

Tolv representanter stemte for Open XML, og blant disse var Apple, Hewlett-Packard, Intel, Lexmark, the National Institute of Science and Technology, Sony Electronics
Hvorfor stemmer noen ja, hva har de å vinne på det? Det er jo rimelig klart at OOXML bare er åpent i navnet, er det ms som står bak og kjøper stemmer? Apple har jo til og med lagt inn støtte for odf i sitt skriveprogram? Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Jeg bryr meg egentlig ikke om hvem som "vinner". Jeg vil merke liten forskjell.

9369318[/snapback]

Dette synes jeg var litt korttenkt. Tenk hvis du i fremtiden ønsker å skifte til Mac eller Linux, ev. ønsker å bruke et annet skriveprogram enn Office? Hvis alle istedet hadde brukt odt som allerede er blitt en iso standard så ville du stå friere enn i hvis ms sitt format går igjennom.

9369426[/snapback]

 

Men hvis Open XML også blir iso standard, står du ikke da like fritt ?

9369474[/snapback]

Apple ser vel at Microsoft aldri vil gå over til ODF uansett. Og de ville da være mye bedre om alle gikk over til Office OpenXML slik at de slapp å støtte to store standarder.

 

Bruker ikke Apple sitt eget filformat i iWork-pakken?

 

Anbefalt lesning (sakset fra EFN-mailinglisten): OOXML in Norway: The haywire process

 

EDIT: Ser dessverre mørkt ut for ODF. De aller fleste har så vidt jeg har forstått stemt "Yes, with comments".

Endret av JonT
Lenke til kommentar
...

Microsoft hevder at OOXML ikke er i strid med ISOs klausul om motstridende standarder, da OOXML skal løse andre behov enn ODF. Microsofts argument er at OOXML er laget for å lagre historiske data fra gamle dokumenter.

 

Hmm.. så Microsoft sitt format skal altså IKKE brukes til vanlig. Bare til dokumentlagring. :hmm:

 

Da virker det også merkelig at funksjonene for bakoverkompatiblitet ikke implimeteres i annet enn Microsoft sine produkter.

 

EDIT: Interessant artikkel: http://www.arstdesign.com/articles/OOXML-i...-by-design.html

Endret av JonT
Lenke til kommentar

JonT: Apple har sikkert sitt eget format(uten at jeg har Mac selv), men det ble informert om at de også skal ha støtte for odf(kilden er Linux1).

 

Hvis ms sitt format bare skal brukes til dokumentlagring så er det litt merkelig at de setter den som første valg når man oppretter og lagrer et dokument...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...