Gå til innhold

Flere 45 nm-tester på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5% er ikke all verden, men lavere tapseffekt er selvfølgelig veldig positivt.

9342765[/snapback]

5% er jo en del. Det er f.eks like mye som forskjellen på en 2,0 og 2,1 GHz prosessor. Forskjellen er faktisk litt høyere enn jeg forventet. Jeg hadde forventet ca 3% i gjennomsnitt i programmer som ikke bruker SSE4. Men nå er det jo minimalt med arkitekturmessige endringer denne gangen. Det er langt mindre arkitekturmessige endringer nå enn ved overgangen fra Core Duo 65nm til Core 2 Duo 65nm. Oppgraderingen denne gangen går hovedsaklig ut på krymping fra 65 til 45 nm. Det er ved neste oppgradering fra Penryn-familien til Nehalem-familien at det blir arkitekturmessige oppgraderinger (dog ingen krymping).

 

For ordens skyld:

- Hensikten med krymping er å få plass til flere kjerner, mer cache og gjøre produksjonskostnaden lavere, høyere klokkefrekvenser og til en viss grad lavere varmeproduksjon ved samme klokkefrekvens.

- Hensikten med arkitekturmessige endringer er å forbedre den indre strukturen som bredden på interne databusser, legge til instruksjoner og beregningsenheter, og redesigne indre strukturer. Dette skal gi høyere ytelse ved samme klokkefrekvens.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
5% er ikke all verden, men lavere tapseffekt er selvfølgelig veldig positivt.

9342765[/snapback]

5% er jo en del. Det er f.eks like mye som forskjellen på en 2,0 og 2,1 GHz prosessor. Forskjellen er faktisk litt høyere enn jeg forventet. Jeg hadde forventet ca 3% i gjennomsnitt i programmer som ikke bruker SSE4. Men nå er det jo minimalt med arkitekturmessige endringer denne gangen. Det er langt mindre endringer nå enn ved overgangen fra Core Duo til Core 2 Duo. Oppgraderingen denne gangen går hovedsaklig ut på krymping fra 65 til 45 nm. Det er ved neste oppgradering fra Penryn-familien til Nehalem-familien at det blir arkitekturmessige oppgraderinger (dog ingen krymping).

9342912[/snapback]

 

Må si meg enig med simen 5% er faktisk ganske bra. Spesielt siden det kun er snakk om en krymping.. Men blir jo spennende å se hva sluttproduktet endelig kommer til å yte.. evt om overklokkings potensialet er bedre

Lenke til kommentar

Bring on some Barcelona numbers :)

 

Blir morsomt å se hvor mye klokketaket forandrer seg etter denne krympingen (og kanskje en rev eller to). Ikke noen store overraskelser her foreløpig. De er jo allerede flotte klokkere for folk som ikke er «hardcore» på noen måte, men de vil vel kanskje bli gitt ut på respektable klokkefrekvenser in any case.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo snakk om opptil 10% i enkelte applikasjoner, men gjennomsnittet er omtrent 5%. Er vel ikke noen god grunn til å forvente seg noe mer, som Simen1 allerede har sagt er dette ikke snakk om noen ny arkitektur, det er bare småplukk som har blitt lagt til (og ting som SSE4 vil ikke få store betydningen før man optimaliserer for det).

 

Det finnes jo noen gode eksempler på bedre ytelse per klokk. F.eks. HL2 (gjennomsnittlig 7.4% bedre ytelse per klokk). Holder lenge for min del.

 

Nå er jeg egentlig bare spent på tester med Barcelona versus Wolfdale.

Lenke til kommentar
Bring on some Barcelona numbers :)

9343103[/snapback]

Det jo litt morsomt at folk holder på å sprekke av nyskjerrighet på AMDs nye prosessorer når Intel har valgt den motsatte strategien: Plante prosessorer i media for å få omtale. Jeg tror ytelsen til Barcelona kommer til å holdes hemmelig helt til lanseringsdagen eller en dag eller to før. Nyskjerrigheten må jo bli eksplosjonsfarlig innen den tid :p Det er bare 18 dager igjen hvis jeg husker rett. Folk kommer til å hoppe rundt som numa-numa kid når det endelig flommer på med resultater. :)

 

johneinar: SSE4 er hovedsaklig rettet inn mot komprimering og dekomprimering av video samt andre mediastrømmer. Det er nettopp derfor det ble demonstrert med en spesielt optimalisert DivX-encoder. Denne encoderen blir sikkert ferdig utviklet (=går ut av alfa og beta-stadiene) i løpet av høsten eller frem mot jul. Andre encodere og decodere kommer sikkert etter i løpet av 2008. Det kommer nok til å bli tatt i bruk i flere programmer etter hvert men da neppe i nærheten av så stor ytelseøkning som encodere/codere ser ut til å få.

Lenke til kommentar
johneinar: SSE4 er hovedsaklig rettet inn mot komprimering og dekomprimering av video samt andre mediastrømmer. Det er nettopp derfor det ble demonstrert med en spesielt optimalisert DivX-encoder. Denne encoderen blir sikkert ferdig utviklet (=går ut av alfa og beta-stadiene) i løpet av høsten eller frem mot jul. Andre encodere og decodere kommer sikkert etter i løpet av 2008. Det kommer nok til å bli tatt i bruk i flere programmer etter hvert men da neppe i nærheten av så stor ytelseøkning som encodere/codere ser ut til å få.

9343536[/snapback]

 

Titta litt på den somewhat grunne forklaringen på wikipedia for hvilke instruksjoner som er med i SSE4. Veldig komprimeringsrettet, men også litt annet. POPCNT og LZCNT er to instrukskoner også K10 vil ha (har ikke SSE4 støtte), så virker som disse er mer generic, får se hva de kan brukes til. Må vel se i Intel's pdf'er for litt bedre forklaring på de forskjellige nye instruksjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...