Gå til innhold

Nikon D300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktafeil i artikkelen:

 

 

Sist men ikke minst, LiveView med autofokus uten å måtte vippe opp speilet, som første kamera med denne muligheten.

 

Slik var det på Olympus e-330 som kom for ca 1 1/2 (?) år siden. Den hadde faktisk LiveView uten å måtte vippe opp speilet i det hele tatt slik at du kunne både bruke viewfinder og skjerm samtidig om du måtte ønske. Dette ble gjort med et semigjennomsiktig speil (i tillegg til hovedspeilet) som sendte noe lys til viewfinderen, og noe til en ekstra CCD brikke som laget bildet på skjermen. Derfor ble viewfinderen også mørkere. Kameraet hadde også "vipp opp speilet varianten" uten AF.

 

D300 og alle andre med LiveView (utenom e-330) vipper opp speilet for å enable live view (og viewfinderen blir mørk) .

 

Alle andre enn e330 og D300 vipper det NED et øyeblikk for å fokusere

 

Goffen

Lenke til kommentar
Faktafeil i artikkelen:

 

 

Sist men ikke minst, LiveView med autofokus uten å måtte vippe opp speilet, som første kamera med denne muligheten.

 

Slik var det på Olympus e-330 som kom for ca 1 1/2 (?) år siden.

9341882[/snapback]

 

Det har du selvsagt helt rett i. Tenkte ikke på akkurat det kameraet i farten, mens jeg febrilsk tastet ned artikkelen mens pressekonferansen nærmet seg. Skal få det fikset umiddelstraks!

Lenke til kommentar

Markedsføringstriks (fra Nikon) eller oversettelsesfeil (hos Akam)?

 

Jeg ser at det i artikkelen om Nikons nye D300 står:

 

"Den 3-tommers skjermen får en oppløsning på hele 922000 piksler, noe som er hele fire ganger så mye som på D200. Innsynsvinkelen oppgis til 170 grader."

 

Det er nok ikke riktig. Nikon selv skriver 922000 dots:

 

"The 3.0-inch Super Density 920,000-dot VGA Color Monitor with 170-degree wide-angle viewing makes possible even more critical image review."

 

Legg også merke til at de skriver VGA Color Monitor. Dette betyr nok at det dreier seg om rundt 307.000 pixler. (VGA=640x480 pixels), (for å få dots=R+G+B altså 3x.)

 

Nikon vet helt sikkert hva forskjellen mellom pixler og dots er og hadde sikkert skrevet pixler dersom det virkelig hadde vært det.

 

Dumt det der, men ellers ser det meget lovende ut.

 

 

Kjell

Endret av Kjarnesen
Lenke til kommentar
I følge en tråd på DPReview så stemmer det at det tallet er alle R + B + G piksler. Men det er en standard måte å vise det på, så den reelle oppløsningen er fremdeles 3 ganger D200 sin, og andre produsenter gjør akkurat det samme.

9342886[/snapback]

 

4 ganger, i så tilfelle. 922/230 = 4

Lenke til kommentar

Detaljer detaljer. Jeg er ingeniør, hoderegning sluttet jeg med for lenge siden :p

 

D200 er vel 320*240*3 = 230400 mens D300 er 640*480*3 = 921600?

 

Den slags matematikk hadde vel ikke blitt godkjent i skjermmarkedet, men i fotobransjen er det en slags etablert form for juks som alle er enige om, ser det ut til :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Detaljer detaljer. Jeg er ingeniør, hoderegning sluttet jeg med for lenge siden :p

 

D200 er vel 320*240*3 = 230400 mens D300 er 640*480*3 = 921600?

 

Den slags matematikk hadde vel ikke blitt godkjent i skjermmarkedet, men i fotobransjen er det en slags etablert form for juks som alle er enige om, ser det ut til :p

9342929[/snapback]

 

Vi får vel vente å se (sic!)........ :D

 

Kjell

Lenke til kommentar
Vil det si at jeg har driti meg ut ved å kjøpe D80 for noen dager siden. Regner med at D200 kommer til å synke drastisk i pris nå :(

 

Francis

9342450[/snapback]

 

Det vil jeg ikke si - du har jo kameraet i hånda nå. Bedre å satse på et D300 som kamerahus nr.2 når det blir billig om et eller to år.

 

Tom

Lenke til kommentar
Detaljer detaljer. Jeg er ingeniør, hoderegning sluttet jeg med for lenge siden :p

 

D200 er vel 320*240*3 = 230400 mens D300 er 640*480*3 = 921600?

 

Den slags matematikk hadde vel ikke blitt godkjent i skjermmarkedet, men i fotobransjen er det en slags etablert form for juks som alle er enige om, ser det ut til :p

9342929[/snapback]

 

Vi får vel vente å se (sic!)........ :D

 

Kjell

9342983[/snapback]

 

Nå har jeg snakket med Nikon Norge, som har snakket med Nikon Europa, og jeg kan bekrefte at det er 640x480x3, altså VGA-oppløsning. Alle bruker denne terminologien, og det unnskylder jo at Nikon også gjør det, men det er en form for juks, for det er en fullstendig irrelevant måte å telle på. Det er helt uinteressant for oss. Det vi vil vite er hvor mange piksler eller hvor piksler x piksler.

 

Kanskje vi skal begynne å oppfordre produsentene til å gi oss reelle tall i stedet for markedssvada som de er så glade i.

Lenke til kommentar
Men jeg må si jeg lurer på hvordan den nye skjermen (og alle de andre nymotens greiene) påvirker batteritiden... D200 har jo ikke akkurat fått strålende kritikk for batterilevetid, og D300 bruker jo samme batteripakken (EN-EL3e).

9344217[/snapback]

 

I følge infoen vi fikk av Nikon skal D300 ha 2,5x batterikapasiteten til D200. Det ble spesielt fremhevet som noe de var stolte av.

 

EDIT: Forbedringen skyldes i stor grad den nye bildeprosessoren.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Vi har ringt Nikon for å sjekke, og har fått beskjed om at VGA er feil. Det er 922000 genuine piksler på begge skjermene, i henhold til Nikon.

9342860[/snapback]

I pressemeldingen fra Nikon Norge (og Nikon UK) står det spesifisert VGA skjerm. Det er faktisk ikke nevnt noe om antall pixler/dots, verken i den norske eller engelske pressemeldingen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...