Gå til innhold

iPhone-låsen er knekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvem er egentlig interessert i å hacke sin iPhone? Ivertfall ikke de som kjøper utstyr fra Apple, for de er så innhuga fantaster at ALL tukling som ikke er autorisert av mr Jobs er som blasfemi å regne. Resten av folket som ikke er medlemmer av religionen, er ikke interessert i iPhone uansett.

 

En annen ting er jo hva som vil skje når Apple kommer med oppdatert firmware. Vil hacka versjoner ikke kunne oppdateres for eksempel?

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig kommer en ny firmware til å kunne låse telefonen igjen. Er selv det mange av dere sikkert karakteriserer som applefrelst, men jeg vil ikke påstå at jeg ikke ville ha låst opp telefonen på beskrevet måte for å kunne bruke den fullt ut i norge. Det som imidlertid stopper meg er at jeg ikke har iPhone. Hovedgrunnen til det er at den på mange måter ikke er komplett for mitt bruksområde. Skulle gjerne hatt iPod, telefon, avtalebok og internettplate i ett, men manko på blant annet 3G og et skikkelig kamera ødelegger jo det meste.

Lenke til kommentar
Mest sannsynlig kommer en ny firmware til å kunne låse telefonen igjen.

9340926[/snapback]

Ja, men så vidt meg bekjent er det teknisk umulig for de å via software hindre denne fremgangsmåten å bli gjort om igjen. Dvs, etter at softwaren er oppdatert, er det bare å låse den opp på nytt.

 

Jeg kan for øvrig bekrefte at denne metoden fungerer: http://forum.unlock.no/index.php?act=ST&f=...st=0#entry68492

Lenke til kommentar

Det der så jo en smule suspekt og amatørmessig ut. Det er slike ting man eventuellt kan gjøre når man har hatt telefonen et par år, og den begynner å bli litt sirumpa.

 

Ellers er jo mye av vitsen med unlocking å få mere igjen for den når man eventuellt skal selge den. I dette tilfelle tror jeg faktisk at 95% av befolkningen foretrekker en utukla original vare som er låst til telenor, framfor en vare som en eller annen fjortis har drivi og skrapa av isolering og kald-lodda på. Dvs at slik modding reduserer verdien på telefonen. Software unlocking av SE blir noe helt annet.

 

Det er heller ikke noe problem å sjekke om telefonen er modda samtidig som firmware oppdateres, og evt stoppe oppdatering. Telefonen er tross alt rent objektivt sett ikke lenger en fungerende iPhone.

 

Kult som en kuriositet og for hackere og wannabees, men lite interessant for folk flest. Dessuten er det ikke gitt at de europeiske versjonene ikke kan unlockes etter et år eller to, slik man kan med andre telefoner.

Lenke til kommentar
Ellers er jo mye av vitsen med unlocking å få mere igjen for den når man eventuellt skal selge den.

9347759[/snapback]

Nei, det er en veldig liten del av vitsen. Vitsen er å bruke den med den operatøren du ønsker.

 

"I dette tilfelle tror jeg faktisk at 95% av befolkningen foretrekker en utukla original vare som er låst til telenor" - Hvordan kan Netcom-kunder (som gjerne har bindingstid) foretrekke en Telenor-låst telefon?

 

iPhone situsjonen er litt spesiell, siden den ikke er tilgjengelig for alle operatører. Derfor blir behovet for opplåsing enda større, noe som er litt pussig at du ikke ser.

 

Ang. "suspekt og amatørmessig" fremgangsmåte - dette er fremgangsmåten som brukes for å låse opp 90% av alle Siemens-telefoner, og mange Motorola. Med det riktige verktøyet er det også risiko-fritt og påvirker ofte ikke en gang garanti.

 

"Det er heller ikke noe problem å sjekke om telefonen er modda samtidig som firmware oppdateres" - og det er heller ikke noe problem å gjøre den tilbake til original :roll:

 

Edit: Mulig jeg misforstod litt - hvis du kun siktet til det å utføre dette selv, så er det selvfølgelig uinteressant for de aller fleste. Men en opplåst iphone er nok temmelig interessant for de fleste.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at iPhone er litt spesiell mht låsing, men det er ikke noe spesiellt i USA der denne amerikanske modellen faktisk er ment å brukes (og kun der). Dessuten er abbonements-betingelsene "over there" helt forskjellig fra Europa. Der kan du som oftest ringe og surfe så mye du vil når du binder deg såpass lenge (typisk 2 år). Å unlocke den har dermed liten hensikt i utgangspunktet.

 

Det er helt i det blå hva betingelsene i Norge blir, men jeg tipper at Apple presser på for at det blir fri bruk også her pga iTunes, men med forholdsvis omfattende abbonement som kanskje blir helt spesielt for iPhone. Kanskje noe ala "fri data i kveldene og helgene", men noe billigere. Den kommer sikkert ikke til å bli solgt uten dette abbonementet, og om den gjør det så kommer den til å bli svindyr (10.000 ++ ?). Incentivene for å unlocke den blir derfor enda mindre, mye mindre enn for "vanlige" telefoner. Dette er tross alt en multimedia device der dataoverføring er det viktigste, og her kommer hotspottene til telenor sikkert fint med.

 

Men uansett, så er det ikke gitt at den europeiske versjonen blir locka heller, det kommer helt an på hvilke avtaler som blir gjort. Apple kan godt finne på å selge ulocka versjoner, men til en skikkelig pris som foreksempel innbefatter "gratis" nedlasting via iTunes.

 

Jeg tviler ikke på at det er noen som vil ha en ulocka iPhone, og som kommer til å hacke den for å få det til. Det blir imidlertid litt kuriositetspreg over det, og vil vel forholdsvis raskt forbindes med enheter som ikke er kjøpt legalt i butikkene.

Lenke til kommentar
Den kommer sikkert ikke til å bli solgt uten dette abbonementet, og om den gjør det så kommer den til å bli svindyr (10.000 ++ ?). Incentivene for å unlocke den blir derfor enda mindre, mye mindre enn for "vanlige" telefoner.

9348352[/snapback]

Det er jo akkurat derfor det kommer til å bli enda mer behov for å kunne låse den opp. Om telefonen hadde blitt solgt av alle operatører hadde det ikke vært like stort behov for å kunne låse den opp.

 

Ang data, så er det jo kun enkelte programmer på den som har behov for mye dataoverføring (Youtube og Safari) - alt annet er ganske begrenset hvor mye som overføres, og går helt fint å bruke mitt OneCall abonnement til hvor jeg kun betaler 5kr per MB.

Lenke til kommentar

Det blir litt sånn omvendt logikk det her. I USA selges den over disk i prinsippet uten abbonement, da dette er noe som aktiveres når telefonen aktiveres. Du må ikke bare unlocke den, men også hindre at den aktiveres legalt. Uansett hvordan du snur og vender på det vil du enten sitte med en ikke-aktivert telefon som er ulåst, dvs firmware oppdatering vil bli litt kronglete (for å si det mildt). Eller du vil sitte med en aktivert telefon som er ulåst, du betaler abbonement uansett, men kan bruke den på andre nett. Litt av poenget i USA er at iPhone kun går på gsm nettet hvor AT&T er konge, dvs den er helt ubrukelig på det "normale" amerikanske mobile nettet.

 

Om det blir blir brukt samme fremgangsmåten i Europa vet vi ikke. Her har vi i praksis bare gsm og umts. Det er dessuten normal fremgangsmåte å selge telefoner med abbonement, eller abbonement med telefon, da dette er det som egentlig skjer. Dvs det er umulig å forlate butikken med en telefon + abbonement uten at du har skrevet under på abbonementet. Hvis den kun selges av telenor i forbindelse med abbonement, og hvis Apple ikke har noen interesser i selve abbonementet, så er det heller ingen grunn til å låse den fra apple sin side. Det kan godt hende at den norske versjonen blir ulåst, mens den engelske blir låst.t.t.

Lenke til kommentar
I USA selges den over disk i prinsippet uten abbonement, da dette er noe som aktiveres når telefonen aktiveres. Du må ikke bare unlocke den, men også hindre at den aktiveres legalt. Uansett hvordan du snur og vender på det vil du enten sitte med en ikke-aktivert telefon som er ulåst, dvs firmware oppdatering vil bli litt kronglete (for å si det mildt).

9365369[/snapback]

Skjønner ikke hva du mener her. Det er enkelt å omgå aktiveringen - på min telefon har jeg fjernet aktiveringen fullstendig slik at den ikke en gang må aktiveres når et annet sim-kort settes i (egentlig må alle sim-kort aktiveres, selv om det er fra AT&T og "lovlig").

 

At telefonen i USA kan kjøpes uten at abonnement må opprettes der og da, gjør jo dette til en enda større skandale for Apple/AT&T, og desto større "gave" til forbrukerne som ønsker iphone og slipper å binde seg til et svindyrt abonnement (svindyrt for små/mellom-brukere).

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Du kan jo bare lese alt surret på engadget om opplåsing av iPhone. Blant annet dette om den såkallte software unlocking metoden som alle venter på, men som nok aldri vil materialisere seg i noen som helst form, da det ikke lar seg gjøre.

http://www.engadget.com/2007/08/25/uniquep...-sim-unlock-so/

Software unlock vil folk ha (med unntak av de religiøse), men når man må skrape opp kretskort og lodde for å få det til, så blir stemningen en helt annen.

Lenke til kommentar
men når man må skrape opp kretskort og lodde for å få det til, så blir stemningen en helt annen.

9367718[/snapback]

Kun hvis en skal gjøre det selv. Det er da folk heller betaler for at noen med erfaring skal gjøre det for dem. Og siden jeg tilfeldigvis driver et firma som tilbyr slike tjenester (ikke iphone enda, i avvente av evt softwareløsning), vet jeg at det er det mange som ønsker. Dette er jo samme måte mange Motorola og de fleste Siemens telefoner blir låst opp på - med unntak av loddingen, som heller ikke er nødvendig på iphone - så dette er ikke noe nytt.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Slik jeg har skjønt åndsverksloven, så er det lovlig å låse opp telefoner til eget bruk, men ulovlig å selge varer og tjenester til slike formål, dvs ulovlig å tjene penger på det.

9372514[/snapback]

Åndsverksloven nevner ingenting om opplåsing av telefoner - du blander antagelig med amerikansk lovgivning, men det er jo ganske åpenbart at loven ikke blir tolket på den måten når det ikke blir reagert på noen av firmaene som driver med det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Norsk lovgivning er så og si identisk med amerikansk på disse punktene. Riktignok står det ikke eksplisitt om mobiltelefoner, men det står eksplisitt om programvare. Det man gjør er vitterlig å trikse med programvare som er kopibeskyttet, forbigå kryptering og omgå teknisk beskyttelsessystem.

 

Formålet i loven er helt klar: å låse opp, omgå tekniske beskyttelses-system, dekryptere osv er noe man har lov til å gjøre som privatpersjon, men det er ikke lov å drive business med dette.

 

Tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram

Overskriften tilføyd ved lov 17 juni 2005 nr. 97.

 

§ 53c. Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.

 

Men det er klart, loven er for diffus og lite spesifikk, men det er ingen tvil om ordlyden og formålet. En annen ting er jo at slike firma benytter Open Source programvare, og *selger* det videre. Dette er også i strid med lisensene i Open Source, typisk GPL. Så, slike firma gjør ikke bare noe ulovlig, de misbruker også det som i felleskap har blitt utviklet av de skikkelig gode hackerne.

 

Så, til alle som vil låse opp sin iPhone, støtt heller disse (de som har gjort *all* jobben gratis) med noen få $ slik at de får betalt for båndbredde og verktøy og cola.

http://gizmodo.com/gadgets/donate/support-...lock-293321.php

http://www.hackint0sh.org/forum/indexpage.php

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...